3 043 läst · 6 svar
3k läst
6 svar
Budgivare som budar 150.000:- över sitt egna bud?
Vi har kollat ett radhus som va i ganska dåligt skick för 4 miljoner, inga intresserade och inga bud kom in. När jag sa till mäklaren att vi kunde lägga 3.6 så kom helt plötsligt ett bud in på 3.7 i fredags. Frågade idag igen om det hade kommit in några nya bud då vi väntar svar från banken och fick då veta att den som budade 3.7 har budat 3.850.000 över sitt egna bud?!
Är detta vanligt?
Är detta vanligt?
Jag har varit med om liknande när jag köpte hus. Budgivaren hade bestämt sig för att den skulle ha det och höjde sitt bud för att skrämma iväg oss. Dvs, de gav först ett högre bud och sedan ytterligare ett högre för att vi skulle reagera negativt. Jag vet inte hur vanligt det är, men om man verkligen vill ha ett hus och har ett ännu högre belopp man är beredd att betala så kanske det skulle fungera. I vårt fall så fick vi huset ändå, för 50000kr mindre än det vinnande budet. Säljaren frågade om vi kunde acceptera det priset, de ville inte sälja till den som vann budgivningen.
Rörande bilar hos KVD så har jag dock sett denna strategi rätt ofta. Inte riktigt på slutet av budgivningen dock, men budgivare försöker ofta skrämma bort andra budgivare dagen före auktionen går ut. Det hjälper dock föga då en hel del budgivare inte ger sig in i leken förrän under de två sista timmarna.
Rörande bilar hos KVD så har jag dock sett denna strategi rätt ofta. Inte riktigt på slutet av budgivningen dock, men budgivare försöker ofta skrämma bort andra budgivare dagen före auktionen går ut. Det hjälper dock föga då en hel del budgivare inte ger sig in i leken förrän under de två sista timmarna.
Kan det vara en skrämseltaktik ?C Caidol skrev:Vi har kollat ett radhus som va i ganska dåligt skick för 4 miljoner, inga intresserade och inga bud kom in. När jag sa till mäklaren att vi kunde lägga 3.6 så kom helt plötsligt ett bud in på 3.7 i fredags. Frågade idag igen om det hade kommit in några nya bud då vi väntar svar från banken och fick då veta att den som budade 3.7 har budat 3.850.000 över sitt egna bud?!
Är detta vanligt?
Annars tycker jag det verkar rätt korkat, man vill ju inte betala mer än nödvändigt.
Tvärtom Rätt smart taktik om man vet att några andra är på gång med bud. Den andra parten tror kanske att mäklaren kör en fuling och blir misstänksamma och ger aldrig något bud, min egen reaktion.
Håller med. Om man ändå tror att buden kommer att gå upp till den nivån så är det lika bra att vara först där...Jonatan79 skrev:
Det där lät nästan som att säljaren blåst er mha en bulvan :/pacman42 skrev:
Jag har varit med om liknande när jag köpte hus. Budgivaren hade bestämt sig för att den skulle ha det och höjde sitt bud för att skrämma iväg oss. Dvs, de gav först ett högre bud och sedan ytterligare ett högre för att vi skulle reagera negativt. Jag vet inte hur vanligt det är, men om man verkligen vill ha ett hus och har ett ännu högre belopp man är beredd att betala så kanske det skulle fungera. I vårt fall så fick vi huset ändå, för 50000kr mindre än det vinnande budet. Säljaren frågade om vi kunde acceptera det priset, de ville inte sälja till den som vann budgivningen.
Nejdå, kvinnan i familjen som inte fick huset stod och grät och försökte övertyga säljarna att sälja till dem istället när vi kom för att skriva kontrakt...possum77 skrev:
De var ökända i trakten för att vara riktigt jobbiga att ha att göra med!
Liknande trådar
-
Budgivning som enda budgivare?
Köpa & Sälja hus -
Strategi som ensam budgivare
Köpa & Sälja hus -
Avhoppad budgivare.
Bostadsrätt -
Var ensam budgivare, plötsligt ska en bekant till säljaren på visning och budar 100tkr över mitt bud
Köpa & Sälja hus -
Varför budar första budgivare över utgångspriset?
Köpa & Sälja hus