Byggahus.se

Budgetera för elektriker

1. N
    Medlem Nivå 4
    Håller på och budgeterar för pool i samband med nybygge av hus i Stockholms län. Tänker mig en 4x8 med pooltak på helentreprenad, Har fått offert på 330' för utan platta och grop för stålpool, samt 500' för thermopool medplatta utan grop. Jag lutar åt Thermopoolen då jag gissar att man kan bada längre period under året (trots Poolkungens hävdande att isolering gör max 3% minskad energiförbrukning).

I båda offerterna tillkommer elektriker för inkoppling av grejerna. Har ingen aning om vad det skulle kunna kosta, finns några idéer om ungefär hur mycket man ska budgetera?

Grejer som kräver el är 2 Lampor, 1 reningsverk med pump, 1 värmeväxlare (bergvärme som värmekälla).
    Poolen ska placeras c:a 6m från hus, I samband med byggnationen förbereds dragning av 3fas, så tillgängliga anslutningar finns vid husväggen.

2. B
    Medlem · Nivå 11
    Termopol alla gånger då andra allternativ inte fungerar i svenskt klimat speciellt länge!
    Fördelen med Termopol är att rätt armerad så kommer den att hålla bättre!
    Energiaspekten kräver isolerat lock som ju också är en säkerhetsaspekt ... bygg in det från början
    Ju bättre lock desto mer sparar du i kemikalier och underhåll
    När det gäller eldragningar och polbelysning så finns det många nyheter som kommer så att dra extra rör och bygga en kulvert som är lätt att göra service på och ett utrymme för sandfilter och pumpar

• Laddar…
  3. ymmij12
    Medlem · Nivå 6
    Om du redan bygger nytt tror jag inte det gör någon större skillnad med att elektrikern gör poolen samtidigt som huset. Skulle gissa på beroende på om du drar tomrör samt om det är mycket kabel att klammra, samt hur lätt man kommer in till en elcentral att det är mellan 0,5 -3dagars arbete.

Sist jag kopplade in en pool fick jag dra fram ny matning till en ny elcentral i ett nytt garage. Där skulle skulle han också ha några uttag. Drog kabeln genom vinden från hans befintliga elcentral till den nya. Sen till poolen 3m bort fick jag och en kollega gräva förhand. Kollade precis upp vad vårt arbetsprogram hur långt tid det tog och det jobbet gick på18h. Materialet gick på 6700kr(ej kundens pris. Påslag x % som jag inte kan se). Vet att vi tar 580kr h.
    Samt var det uttag i garaget och ny elcentral i garaget som skulle kopplas in.

Redigerat 28 dec 2019 13:50
    • Laddar…
  4. Bästa svaret

Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Om det är väl förberett, vilket det verkar bli, så borde det blir max en dags arbete, dvs 4-5 tusen i arbete, och sen lika mycket i material.
    Så max 8-10', gissar jag såsom en mycket enkel och snabb budgetering.

Det som kan dra iväg i tid är att få fram ledningar, så krävs det grävning, att det klamras långa sträckor kanske på krångliga ställen, knepiga håltagningar och sånt, så spräcks kanske denna gissning.

5. N
    Medlem Nivå 4
    Tack för bra svar!