Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Budget stenbänkskiva?

1. E
    Husägare · Kalmar · 166 inlägg

EPG

Husägare
    Jag vill ju egentligen ha bänkskivor i sten i mitt kök men insåg när jag fick offerten att det skulle bli allderles för dyrt så jag kan dessvärre inte motivera ett sådant inköp riktigt.
    Med urkapning för induktionshäll och diskho och de kanter som skulle bli det, fasade och så vidare så hamnade priset allt som allt på 31500:-.
    Men då är det ju också äkta sten.

Smärtgränsen för min del är väl någonstanns knappt halvvägs så därför funderar jag över en annan lösning istället.
    Jag tänker mig klinkers, det finns ju faktiskt högglanspolerat som ser ut som äkta sten fast det egentligen är lera som är brännt i en ugn.

Finns det inget motsvarande material för bänkskivor också? Alltså i praktiken en gigantisk klinkersskiva.

Allra helst vill jag ju att bänkskivan matchar golvet, ser ut typ såhär: https://matt-jacob.se/wp-content/uploads/2021/08/Cliff-Antracite.jpg

2. Luddis_1
    Husägare · Stockholm · 912 inlägg

Luddis_1Premiumikon: Hand

Husägare
    Gjut egen bänkskiva i betong

3. B
    Medlem · Västmanland · 2 177 inlägg

BSOD

Medlem
    Finns ju kompositbänkskivor, men även de är ju rätt dyra. Jag har inte hittat något som är riktigt snyggt, prisvärt och fukttåligt i bänkskiveväg. Alltid något man får kompromissa med.

Man kan ju gjuta en bänkskiva och lägga klinker uppepå, typ denna: https://stenbolaget.se/products/absolute-black-slipad-400x200x10. Lägger man med minimal fog / stora plattor så blir det ganska exklusivt.

Det blir ju inte som en 30000kr stenbänkskiva, men vi har en sådan i tvättstugan.

4. E

EPG

Husägare
    Betong känns inget vidare om jag ska vara ärlig.
    Kompositbänkskivor hade de ju på IKEA, kikade på en sån men vart inte superimponerad.
    Lägga klinkers känns inte riktigt rätt även om man tar riktigt stora plattor, man måste upp till typ 65x60 för att slippa de horisontella skarvarna och dessutom blir det ingen bra kant.om man inte ska köra med aluminiumlist.
    Men skiljer det mycket i pris mellan olika leverantörer? Kan det vara så att den jag mailade (ligger i grannkommunen) bara råkade vara ovanligt dyra?

5. B
    Medlem · Västmanland · 2 177 inlägg

BSOD

Medlem
    Jag vet ju inte hur stor bänskskiva du tittat på så det svårt att avgöra om priset var bra eller dåligt.

Men sten är dyrt, det kommer man inte ifrån.

• Laddar…
  6. AcinomL
    Medlem · 12 inlägg

AcinomL

Medlem
    Hej! Jag har precis renoverat mitt kök och letat bänkskivor som en galning, jag hade heller ingen mastodontbudget. Mitt val föll på Diapol (diapol.se) där jag hittade en bänkskiva i composit som inklusive mätning, ursågningar, diskho, frakt och installation landade på samma totalsumma som bara skivan och hon skulle kostat på IKEA. Detta pga att jag hade turen att fastna för en skiva som de sålde ut - jag har sett att de löpande har skivor till extra bra pris så titta där. De var mycket proffsiga att ha att göra med och kortast leveranstid av alla leverantörer.

7. E

EPG

Husägare
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Baenkskiva.png

Det blir två bitar, den ena blir runt 1492mm lång och den andra cirka 1470, båda runt 630mm bredd.
    Alla kanter som vätter mot vänster och nedåt på bilden måste ju ha någon typ av fasning och polerad kant, uppåt och åt höger hamnar ju mot väggarna.

8. E

EPG

Husägare
    Tack för tipset, det ska kollas upp!

9. U
    Verktygstokig · 538 inlägg
    Vi tittar på nytt kök nu också och vill också ha sten. Vi har ungefär dubbelt så mycket bänkyta som dig och fick offert på 57’000 så ditt pris känns rimligt.

Slutar med att vi kommer grå-betsa en skiva i trä och köra med provisoriskt för att spara till en i sten senare.

10. Krikkan
    Medlem · Skellefteå · 162 inlägg

Krikkan

Medlem
    Har du tänkt över placeringen av häll ordentligt? Jag gissar att hällen är längst ner till höger, precis vid en vägg. Det är bra att ha lite utrymme ovan bänk på bägge sidor om hällen så att man kan vrida in pannornas handtag.

• Laddar…
  11. P
    Husägare · 4 113 inlägg
    Skaka fram 15000 till ock köp sten. Du kommer ångra att du snålade. Jag har motsvarande yta, något större och gav drygt 30000 för kanske åtta år sedan.

• Laddar…
  12. B
    Medlem · 46 inlägg
    Hej! Vi köpte en mörk granit nyligen till vårt kök, den kostade ca 8.600kr per kvm inklusive allt, dvs med mätning, urkapning för två hoar, två blandare, en häll, kantfäsning, montering och inbärning. Gjorde en snabb överslagsräkning och det skulle bli ungefär 16.000kr med motsvarande size på dina skivor. (Du har ca 1,89kvm om jag räknar rätt) så det går absolut att hitta stenskivor i prisklassen som du tänkt!

• Laddar…
  13. L
    Medlem · Stockholm · 665 inlägg

Lilllen

Medlem
    Hade sparat länk till en tråd där någon tagit hem jättestora Granitkeramik-plattor ifrån Italien och gjort ett kök åt en kund. Nu är den tråden borttagen. Gissar att han främst ville göra reklam för sitt eget företag och att det är därför tråden är borttagen, men rätt snyggt var det.
    Hittade här en sådan gigantskiva:
    https://www.stuvbutiken.com/sv/arti...di-gre-polished-6mm-stormformat-80x240cm.html
    Som sagt så kan ju kanten bli lite klurig att få riktigt snygg. Man behöver väl även bra grejer för att skära ut för diskho och sådant själv. Känns som rätt stor risk att den spricker? Men bra mycket billigare blir det ju beroende på frakten förstås, fast det står att frakten är 0(?)

• Laddar…
  14. D
    Medlem · 2 050 inlägg
    Du behöver en arbetsyta mellan häll och disk på minst 80 cm. Ta en enkel ho och flytta den till vä.

15. Huddingebo
    Medlem · Stockholm · 2 559 inlägg

Huddingebo

Medlem
    Ett alternativ är att använda stenskivor där du inte behöver ha urtag och hål och låta stenskivan bli den långa.
    Beställa en riktigt spis istället för en infälld och ha en riktigt diskbänk i rostfritt åt ena hållet.
    Det som kostar är alla hål och urtag, blir lätt dubbla priset.
    Men smaken är ju som baken.

Själ tycker jag att marmor är underbart att baka på, bered mat på och allt annat man gör i ett kök.
    Diskdelen får gärna vara i rostfritt.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.