Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Bud innan visning?

1. S
    Medlem · 11 inlägg

Sallej

Medlem
    Hej alla glada!

För att göra historien så kort som möjligt...
    Jag var och tittade på ett hus förut som hade legat ute ett tag men inte fått sålt.
    Säljaren hade då satt ner utgångspriset med 15 % vilket jag lade som bud.
    Dom ville inte släppa huset för det utan ville att jag skulle gå upp 10 % vilket jag inte ville.
    Nu har den kommit ut offentligt till försäljning igen där dom har sänkt priset yttligare.
    Jag kontaktade mäklaren igen och sa att jag vill lägga samma pris igen men får som svar att han tänker inte sälja om han får priset som han begärt innan.
    Dvs 30% över nuvarande utgångspris, lockpris?
    Jag vill fortfarande inte betala det men vill ha mitt bud med från början, innan visning.
    Kan dom neka det och jag får inte lägga mitt bud förns efter visningen
    eller måste dom lägga upp det?

Het ny på det här med budgivningar så känner mig helt lost :/

2. V
    Medlem · 614 inlägg
    Låter som mäklaren gör fel och går med på lockpris. Inte ok

3. SågspånPappspikEternit
    Husägare · Småländska höglandet · 1 631 inlägg

SågspånPappspikEternit

Husägare
    Mitt tips är att du anmäler mäklaren, bra om det finns skriftlig kommunikation att backa upp anmälan med.
    Och sen tycker jag du ska glömma det här huset, såna säljare borgar för en besvärlig affär.

4. S
    Medlem · 11 inlägg

Sallej

Medlem

Jo, jag har lyckats fått allt skriftligt.

Det verkar inte bättre som du skriver, får den känslan att han inte skulle vilja sälja till mig oavsett.
    Det är nog ingen idé att jag ens är med på budgivningen :(

5. K
    Lägenhetsfixare · stockholm · 2 229 inlägg

klimt

Lägenhetsfixare
    Det är säljaren som avgör hur man hanterar de bud som kommer in och senare avgör vem säljaren väljer att sälja till. Det finns inget krav att redovisa de bud som kommit in. Mäklaren förefaller agera märkligt i ert fall, om utgångspriset är ett lockpris. Vissa stora mäklarfirmor har en kundombudsman eller liknande. Om det finns kan ni gå vidare dit. Om inte kan ni överväga att kontakta FMI.

6. D
    Besserwisser · E · 20 464 inlägg

Daniel 109Premiumikon: Hand

Besserwisser
    De ska alltid framföra bud. Om det listas på annonsen är ju en annan sak. Att de inte säljer innan visning tycker jag är bra. Det är ett oskick. Däremot bör de absolut acceptera ett försäljningspris i nivå eller över utgångspris.

7. Stefflo
    Husägare · Västmanland · 557 inlägg

Stefflo

Husägare
    När jag jagade hus för många år sen så var jag på visning och vi gillade huset så pratade med mäklaren direkt. Sa att vi var beredda att lägga ett bud på utropspriset och hon sa då att säljarna inte kommer godta det då de anser det var för lågt.
    Anmälde tyvärr inte mäklaren även om man borde gjort det.

Ni borde anmäla mäklaren direkt då detta är ett direkt fall av lockpris. Sätt en tidsgräns på en vecka på ert bud så får säljarna bestämma utefter det. Vill inte mäklaren framföra budet så kontakta säljaren och informera dem direkt.

8. C
    Renoverare · 573 inlägg

claym

Renoverare
    Suck va tråkigt att höra, mäklare here we go again..

Anmäl mäklaren

• Laddar…
  9. H
    Medlem · stockholm · 246 inlägg

hushem

Medlem
    Anmäl mäklaren så fort som möjligt.

10. J
    Husägare · Stockholm · 168 inlägg

Jerald Stuartson

Husägare
    Anmäl mäklaren direkt, inte ok.

Sen gäller det att vara kall, verkar som att marknaden delvis gått i lås. Här i norra Stockholm ligger samma objekt ute sedan ett tag utan bud och vissa börjar även sänka.

11. H
    Moderator · Stockholm · 45 953 inlägg

hempularenPremiumikon: Hand

Moderator
    Vet inte om jag blir så upprörd i det här fallet. Säljaren bestämmer helt i vilken mån bud slkall visas. Och visserligen så bör säljaren vara beredd att sälja till det utanonserade priset, men det innebär ju inte att de måste sälja just idag, när ett bud kommer in.

12. S
    Medlem · 11 inlägg

Sallej

Medlem
    Tack alla för era svar, nu har jag blivit lite klokare hur bud hanteras vilket jag inte hade en aning om. :)
    Jag ska ta en funderare hur jag ska göra med det här objektet men lutar mycket åt glöm och leta vidare.

13. Nesdirf
    Medlem · 1 inlägg

Nesdirf

Medlem
    Fast vänta nu, det haglar inlägg om att anmäla mäklaren. För att få lite klarhet i det du skriver bara.
    Stämmer det att dom lagt ut huset med visning inom en snar framtid för ett visst pris, du ringer mäklaren för att köpa huset innan visning för begärt pris och säljaren säger då nej med resonemanget att om du ska köpa det INNAN visning så vill han ha ett högre bud. Alltså ett högre bud för att peta bort eventuella andra intressenter.
    Har jag förstått det rätt då?

14. Joheb
    Medlem · 3 inlägg

Joheb

Medlem
    Tror inte det räknas som lockpris, bara att säljaren överskattar värdet på sin fastighet?

utgångspriset kanske ligger nära marknadsvärdet, och det är väl det som räknas? Efter tillräckligt lång tid kan ju säljaren vara beredd att sälja till det priset.

• Laddar…
  15. S
    Medlem · 11 inlägg

Sallej

Medlem

Jag ska försöka formulera om mig lite bättre om det går.
    Huset har legat ute länge och efter dom inte har fått det sålt så sänker utropspriset.
    Händer ingenting och där kommer jag in efter ett tag och lägger utropspriset vilket han inte var nöjd med utan ville ha 10% mer.
    Där stannade allt för oss men det jag reagerade på nu var kort där efter sänker dom utropspriset yttligare (15% under mitt bud )och sätter ut extra visningar.
    Jag tänkte att jag lägger samma bud igen och hade någon lite förhoppning att dom har ändrat sin bild av önskat slutpris.
    Men det visade sig att dom fortfarande förväntar sig samma slutsumman som nu är 30% över nya utropspriset vilket jag reagerade på. Fel eller inte, vad vet jag?
    Förstod att dom vill ta det till budgivning, inget konstigt med det.
    Det jag trodde dock att mitt bud skulle registreras och vara synlig vilket det har varit i en annan budgivning jag var med på.
    Där av min fråga vilket jag har fått så bra svar utav er här i tråden :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.