Hej!
Jag har ett problem på fasaden efter husmålningen förra sommaren.
Det blir bubblor/blåsor i färgen.
det vi gjorde var att skrapa bort allt löst sittande färg och sedan på med visir, därefter demidekk ultimate.
(Notera enligt bild att det har blivit blåsor i ren visir också)
teorier och vad jag har hört från andra är följande:
1. Färgen torkade för snabbt i solen
2. Visir var inte 100% torr vid målning (blir blåsor även utan visir, har testat)
3. Någon slags gasbildning pga något kemiskt i trät (hört någon annan som haft det så)
någon som har fler teorier eller ideér på vad jag kan prova?
Jag har ett problem på fasaden efter husmålningen förra sommaren.
Det blir bubblor/blåsor i färgen.
det vi gjorde var att skrapa bort allt löst sittande färg och sedan på med visir, därefter demidekk ultimate.
(Notera enligt bild att det har blivit blåsor i ren visir också)
teorier och vad jag har hört från andra är följande:
1. Färgen torkade för snabbt i solen
2. Visir var inte 100% torr vid målning (blir blåsor även utan visir, har testat)
3. Någon slags gasbildning pga något kemiskt i trät (hört någon annan som haft det så)
någon som har fler teorier eller ideér på vad jag kan prova?
min teori: vattenbaserat akrylat målat på den gamla lacknafta baserade alkydfärger ger blåsor.
Det finns många konstiga kemikalier tillsatta i akrylaten för att lösa den i vatten.
. Det är kemikalier som reagerar med rester av gammal färg och bildar vätskan .....ytan blir bubblig.
Det finns många konstiga kemikalier tillsatta i akrylaten för att lösa den i vatten.
. Det är kemikalier som reagerar med rester av gammal färg och bildar vätskan .....ytan blir bubblig.
Klicka här för att svara