Medlem
· Västra götaland
· 134 inlägg
Hej. (Golvbrunn ska det vara 
Börjar bli lite lätt orolig för stor stopp i mitt avlopp.
För 6 månaders byggde vi ut och ändra lätt på avloppet då.
Från gatan kommer 150-160mm betongrör (huset byggt 1935) och möter 1m nytt 160mm plast.
Detta dimmas inne i källaren till 110mm.
På detta nya 160mm plast rör sitter en Y-gren 160-110..
Denna går sen själv till toaletten på enteplan.
Andra 160mm plast änden går till källaren på huset. Sedan rakt upp till toaletten på övervåningen 8m.
Det som hänt var att för 2mån fick vi stopp i toan på entreplanet. Svärfar fick bort detta med hjälp av en rörål för elektriker (vet är halv oseriöst, men funka).
Sen fungerade allt bra tills för 1v sen.
Vi märkte då att brunnen till badkaret på toaletten entreplanet nte klara svälja i den fart badkaret tömde sig.
Badrummet byggdes 2012 och brunnarna dusch och badkar går mot toalettstammen.
Sen några dagar har jag märker att om jag spolar mycket så skvätter det upp vatten i badkarsbrunnen. Blir som en baksmäll.
Nu ikväll märkte jag att det även lätt konstigt från handfatet på toaletten på övervåningen.
Det var då jag blev lite orolig på allvar.
Kan du vara lättare stopp på 160mm ledningen utanför huset?
Enl. Mig har det varit så här i minst 1v och vi har tömt 2 badkar och är 4 i familjen som spolar minst 5ggr om dagen. Borde blivit helstopp nu då eller?
Börjar lätt misstänka problem med luftning?
Bott i huset i 1,5år och vet ej om det finns eller vart luftaren är?
Bifogar blid på 160m. Kopplingen.
Några tips? Har egentligen inte råd med en spolbil, även om det vore bäst
Börjar bli lite lätt orolig för stor stopp i mitt avlopp.
För 6 månaders byggde vi ut och ändra lätt på avloppet då.
Från gatan kommer 150-160mm betongrör (huset byggt 1935) och möter 1m nytt 160mm plast.
Detta dimmas inne i källaren till 110mm.
På detta nya 160mm plast rör sitter en Y-gren 160-110..
Denna går sen själv till toaletten på enteplan.
Andra 160mm plast änden går till källaren på huset. Sedan rakt upp till toaletten på övervåningen 8m.
Det som hänt var att för 2mån fick vi stopp i toan på entreplanet. Svärfar fick bort detta med hjälp av en rörål för elektriker (vet är halv oseriöst, men funka).
Sen fungerade allt bra tills för 1v sen.
Vi märkte då att brunnen till badkaret på toaletten entreplanet nte klara svälja i den fart badkaret tömde sig.
Badrummet byggdes 2012 och brunnarna dusch och badkar går mot toalettstammen.
Sen några dagar har jag märker att om jag spolar mycket så skvätter det upp vatten i badkarsbrunnen. Blir som en baksmäll.
Nu ikväll märkte jag att det även lätt konstigt från handfatet på toaletten på övervåningen.
Det var då jag blev lite orolig på allvar.
Kan du vara lättare stopp på 160mm ledningen utanför huset?
Enl. Mig har det varit så här i minst 1v och vi har tömt 2 badkar och är 4 i familjen som spolar minst 5ggr om dagen. Borde blivit helstopp nu då eller?
Börjar lätt misstänka problem med luftning?
Bott i huset i 1,5år och vet ej om det finns eller vart luftaren är?
Bifogar blid på 160m. Kopplingen.
Några tips? Har egentligen inte råd med en spolbil, även om det vore bäst
Är troligen den gamla ledningen som är boven i dramat. Klassiska symptom på tätt i avloppet då det börjar bubbla i golvbrunnar/vattenlås.
Troligen rötter från träd som gått in i skarvar på den gamla betongrörsledningen ut till gatan.
Det byggs på med toapapper som fastnar i rottrådar och blir en rejäl propp med tiden.
Avloppet behöver rensas, men troligen relinas eller bytas då det närmar sig 100 år.
Har du ingen spolbrunn eller renslucka du kan kolla i om det står avloppsvatten i.
Men det du beskriver är en klassiker för ett tätt avlopp, rören är fyllda av vatten och då funkar heller inte avluftningen så det bubblar i brunnar och vattenlås.
Troligen rötter från träd som gått in i skarvar på den gamla betongrörsledningen ut till gatan.
Det byggs på med toapapper som fastnar i rottrådar och blir en rejäl propp med tiden.
Avloppet behöver rensas, men troligen relinas eller bytas då det närmar sig 100 år.
Har du ingen spolbrunn eller renslucka du kan kolla i om det står avloppsvatten i.
Men det du beskriver är en klassiker för ett tätt avlopp, rören är fyllda av vatten och då funkar heller inte avluftningen så det bubblar i brunnar och vattenlås.
Redigerat:
Du har inte råd med en avloppsöversvämning heller, just sayin ... testade själv förra året att vänta lite för länge. Det gör jag aldrig om.
Vill du spara pengar så hyr en avloppskamera. Googla avloppskamera stockholm, proffsgrejer. Han skickar det hem till dig, sen kan du se hur allt ser ut. Värt 1500kr lätt
Vill du spara pengar så hyr en avloppskamera. Googla avloppskamera stockholm, proffsgrejer. Han skickar det hem till dig, sen kan du se hur allt ser ut. Värt 1500kr lätt
Medlem
· Västra götaland
· 134 inlägg
Spolbil blev plötsligt billigt jämf. med att reparera 30m ledning (har långt till gata).GoC skrev:
Är troligen den gamla ledningen som är boven i dramat. Klassiska symptom på tätt i avloppet då det börjar bubbla i golvbrunnar/vattenlås.
Har ju ändå funkar i XX år och inga nya träd har tillkommit. Filma vore ju det bästa, men även det sjukt dyrt
Medlem
· Västra götaland
· 134 inlägg
Synd man bor i gbg.. 1500 hade varit okP PåLandet skrev:Du har inte råd med en avloppsöversvämning heller, just sayin ... testade själv förra året att vänta lite för länge. Det gör jag aldrig om.
Filma gör ingen mer nytta än att konstatera om det är ett gammalt avlopp som har passerat sitt bäst före datum.D Daniel Larsson skrev:
Relina kan du göra själv, gräva ett par gropar för hand fixar man och du kan enkelt skjuta in 110mm rör i befintlig gammal sextums betongrör
Medlem
· Västra götaland
· 134 inlägg
Har tidigare jobbat med relining 
110 rör i gammalt funkar bra om det är rakt..
Tvärr ligger mitt avlopp 2-3m ner och korsas av fjärrvärme.
Ev kan det gå över grannens tomt också
Filmning hade varit bra
När jag skarva på i sommras så kände jag med handen in i röret och även lyste och bedömde att de faktiskt var rätt fina ändå.
Kanske någon bytt 1960?
Men men 10m bort kanske det inte är lika fint
Filmning hade varit bra
När jag skarva på i sommras så kände jag med handen in i röret och även lyste och bedömde att de faktiskt var rätt fina ändå.
Kanske någon bytt 1960?
Rören är så klart fina även efter 100 år, men problemet är när de där jäkla trädrötterna letar sig in i någon skarvD Daniel Larsson skrev:Har tidigare jobbat med relining
Filmning hade varit bra
Kanske någon bytt 1960?
Han skickar grejerna till dig i en väska. Sen gör du jobbet själv, sen skickar du tillbaka det.D Daniel Larsson skrev:
1500-2000kr minns inte, samma kamera som spolbilarna använder fast då får du betala för framkörning och timpenning på deras personal. Börja med att filma och ta sen beslut hur du går vidare
Medlem
· Västra götaland
· 134 inlägg
Låter grymt! Får kollas upp..
Är ju van att köra med dessa kamrer, så svårt att ha något billigt när man är van i 30.000+ klassen
Tack
Är ju van att köra med dessa kamrer, så svårt att ha något billigt när man är van i 30.000+ klassen
Tack
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vilka anslutningskopplingar till toa & handfat?
Vatten & Avlopp -
Avloppslukt från handfatet efter vattenlås
Vatten & Avlopp -
Kakel bänk för handfat - hur och i vilket material?
Badrum -
Tips på hur dra in handfat till toalett som saknar det idag?
Badrum -
Varför läcker det under handfatet?
Vatten & Avlopp