Jag tänkte snygga till väggarna i ett av mina rum och kollade därför vad som händer om man blöter upp den befintliga väggfärgen. Den börjar då bubbla en del (se bilder) och jag började därför att skrapa bort den (i blött tillstånd alltså). Jag är lite osäker på vad det är för typ av färg, men skulle gissa att det är målat så pass sent som 2004.
Hur som helst, det är naturligtvis ett j-vla jobb och jag börjar allvarligt fundera på om det finns någon annan utväg. Färgen "sugs" f.ö. tillbaka när den torkar och bubblorna försvinner mer eller mindre igen. Under färgen sitter antingen en väldigt gammal tapet eller någon form av tunn papp limmad på lättbetongväggen (huset byggt -56). Den sitter i alla fall fast väldigt ordentligt.

Så frågan är, kan jag hitta någon annan utväg än att ta bort all gammal färg utan att drabbas av bubblor under den nya färgen/tapeten (planen är att tapetsera en vägg och måla resten)?
Någon form av coveruptapet/väv som skulle kunna lösa mitt problem?

2013-02-01 18.23.21.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2013-02-01 18.24.49.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skrapa först bort allt som är löst... använd sedan ett lagom grovt sandpapper, så tar det resten... och sedan tar du ett finare papper och fixar till ytan... och sedan spacklar du bort alla hål med sandspackel ..och sedan på med en struktur tapet eller liknande .... så skulle jag gjort..
Eti..

Vad tror du om de väggar som ska målas. Borde man grunda med någon speciell typ av färg efter att man slipat, spacklat och slipat igen (om man nu inte tar bort all gammal färg)?

Nej , jag brukar inte grunda utan kör två gånger med den färg som skall vara..
Där du har spacklat och sedan slipat får du en helt slät yta ,, bara så du vet
Som Förarbetet är , så blir resultatet , så var noga, för allting syns.
jag skulle nog tapetserat först.... och efter några år målat om...
Eti..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.