vårat bubbel badkar har börjat lösa ut jfb ca 3-4min efter att vi startar det, någon som har en ide vad felet kan vara ? :)

Ta dit en elektriker som får felsöka. Gissningsvis så läcker det in vatten i pumpmotor eller ngt. i den stilen. Elektrikern kan isolationstesta (man lägger på en hög spänning, 500 eller 1000V och mäter om det går någon ström mot jord).

Har du möjlighet så bryt strömmen helt till badkaret tills felet är hittat, nu räddar iofs jordfelsbytaren dig, men jag skulle inte lita på en jordfelsbrytare enbart.

Jag fick en gång i tiden lära mig att utrustning som kan förorsaka läckströmmar skall ha en egen jordfelsbrytare. För personskydd använder man en 30 mA brytare och för apparat/brandskydd en 300 mA brytare.
Spis, kylskåp, frys, elpanna, poolutrustning mm är utrustning som kan förorsaka läckströmmar som får jordfelsbrytaren att lösa ut, utan att något egentligen är fel. Fukt och fett är inte någon höjdare i elutrustningar och en bubbelpool tillhör definitivt den kategori apparater som kan bli fuktiga.

Var glad att du har jordfelsbrytaren.....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.