Brytare/strömställare i badrum!

6k läst  17 svar

1. P
    Medlem Nivå 7
    Har förmodligen avhandlats ett antal ggr här på forumet, har sökt svar men hittar inte riktigt det jag söker!

Det finns ju ett antal zoner i badrum där man delar in olika kapslingsklasser som får användas osv.
    Kollar man ett sånt schema/skiss så står det bara om uttag? exempelvis att i zon 3 så får 230 uttag sättas på 1700mm från golv med jordfelsb. Det står också att man kan använda IP 21 utanpåliggande eller IP 20 om det är infällt uttag i zon 3!

Nu till min fråga! Strömställare??? Står inget om just strömställare utan bara uttag? Man vill ju kanske inte ha en strömställare på 1700mm höjd från golvet:rolleyes: Vad säger reglerna beträffande strömställare ex. i zon 3? Är det ok med infällda Eljo Trend IP20 eller måste man köra på Eljos Aqua trend IP 44 i zon 3?

2. snaggletooth
    Medlem · Nivå 13
    strömställare tillåts endast i område 3 och vidare.

Utanpål. strömställare ska ha minst IP21.
    Infälld strömställare högst 16A med täckplatta av isolermaterial ska ha minst IP2X eller IPXXB.

Uttag måste sättas på minst 1700mm om de inte uppfyller något av följande: petskyddat, blockerat eller självstängande/låsande lock. De får ej heller sättas i golv.

3. Alpha
    Medlem Nivå 8
    Hänger inte riktigt med på ip klassningarna som de olika elfabrikanterna har, varför just ip 20 på de flesta strömställare exempelvis, bara för det så måste man ha brytarna 1,7m upp på väggen om man nu inte råkar ha 2,7m ifrån dusch/bad.

Eljo aqua trend har ju ip 44, eljo trend har ip 20 generellt, det enda som skiljer är väl tätning mellan ram och dosa?
    Men agua trends täckram med tätningslist passar ej vanliga trend strömställarna(lustigt)?

Eller om man säger så här, jag har 1,4m från yttre duschkanten till platsen vid karmsidan på dörren där jag tänkt samla golvtermostat+ en krondimmer, för att det ska vara godkänt så måste grejerna upp till minst 1,7M från golv oavsett tätningsram eller ej?

Varför finns eljo agua trend med ip klass 44 om nu man måste vara i minst zon 3 med strömställare?

Kan väl nämna att jag syftar på infällda apparater.

4. H
    Moderator · Nivå 25
    Höjden gäller väl bara uttag, inte strömställare?

Dessutom så tror jag (med stor betoning på tror) att höjden bara är en skrivning i standarden, det är (tror jag) bara ett bör-krav. Dvs så länge det är petsäkert.

5. Alpha
    Medlem Nivå 8
    Det stämmer ju som snaggletooth skrev, frågan är bara hur man ska tolka det.
    Hittade samma text tagen ur elsäkerhetsverkets föreskrifter.

"Infälld strömställare högst 16A med täckplatta av isolermaterial ska ha minst IP2X eller IPXXB"

Om jag nu köper en krondimmer med ip 20, vart hittar man täcklock med isoleringsmatrial, ingår det i alla täckramar eller köper man tätningen separat?

Tänkte fälla in golvvärmetermostaten ifrån ebeco(som tydligen skulle passa eljos trendramar)+ eljos krondimmer i en elkos multidosa för flexibel slang + en dubbel ram ifrån eljo trend, eller funkar det med 2 enkeldosor + en dubbelram?

Krondimmern klarar 2x200W/VA både glödljus å elektroniska transf.
    Ena ska styra badrumspegel 4x10W + taklampa 4x20W, båda 12V.
    2a glödlampa i plafond i duschtak(ip44) 60W.

Badrumsväggen är oskivad på andra sidan så där finns plats både mot skivor å regel.

Ska inte koppla in något själv utan tänkte bara beställa hem rätt grejer så att det finns på plats, har jag rätt prylar?

För att slippa en tredje brytare så kommer det bli en badrumsfläkt som styrs direkt via inställd fuktkvot eller timer.

Behöver man takdosa till badrumsarmaturer?, har dragit ned separata flexslangar redan mellan plats för ljuskällor samt plats för brytare.

Btw-Vilken höjd brukar man sätta strömställare på?

6. H
    Moderator · Nivå 25
    Du får inte ha takdosa till armaturen, den skall vara fast inkopplad.

Vad gäller dimmern så är jag lite osäker, men jag tror att så länge dem är infälld och inte har synliga metalldelar så är det Ip20 som gäller.

7. snaggletooth
    Medlem · Nivå 13
    Minimikrav på elmatr. ur SS4364000:

Ljusarmatur i område 1 och 2 skall vara fast ansluten. lP44 i område 1. lP24 i område 2.
    I område 2 får:
    - ljusarmatur som i sin helhet är placerad lägst 1,5 m över golvet ha lP21
    - glödlampsarmatur som är utförd av isolermaterial och försedd med skyddsglas (kupa) som omsluter glödlampan och i sin helhet är placerad lägst 1,7 m över golvet ha lP2X eller IPXXB.

lP21 i område 3. Dock får glödlampsarmatur, som är utförd av isolermaterial och försedd med skyddsglas (kupa) som omsluter glödlampan ha lP2X eller IPXXB.

Vad gäller dimmern är det som hempularen säger: är dimmerns ytterhölje i plast och inga synliga metalldelar så är det IP20

Redigerat 26 maj 2009 16:19
  8. H
    Moderator · Nivå 25
    Nu tänker jag vara ful och stjäla tråden lite.

Jag vill ha en väggmonterad spot ovanför duschstången i min dusch. problemet är att det är snedtak i halva duschen (börjar på 2m höjd och slutar 50cm in i duschen). Dessutom kan jag av olika anledningar inte ha en infälld spot i taket. Jag vill sätta en liten IP44 spot väggmonterad på ca 2,2 m höjd.

Min elektriker påstår att man inte får ha någonting på väggen inne i duschen, jag tror att han har fel, men har inte orkat bråka, men badrumsbygget börjar hamna i läget att beslutspunkten närmar sig.

Har han rätt eller fel?

9. E
    Medlem · Nivå 21
    Sätt en lågvolts spott så ska det väl inte vara några problem, sen hur smart det är att ha nått som inte absolut behövs inne i den våtaste delen kan ju diskuteras.

10. Alpha
    Medlem Nivå 8
    Ok, bitarna börjar falla på plats nu :) Mycket man ska ha koll på när man håller på att renovera därför gillar jag detta forum skarpt och har hitills fått mycket tips mm.

Frågade om takdosorna för att jag tänkte börja med innertaket nu innan mattläggningen på golv och vägg börjas.

Eftersom det ska vara fasta anslutningar så räcker det med att ha kabelstumparna igenom innertaket hängandes tills inkoppling sker om jag förstått rätt?

Funkar det bra tror ni med multidosan? för en dubbelram passar väl oavsett fabrikat genom standardisering?

Min far är ju elektriker så att han kommer hjälpa mig med resten av planering samt inkoppling senare i sommar så att iof så kan jag vänta med dosorna till då.

Hur fungerar det lagmässigt om min far är anställd hos ett företag och är behörig mm. drar och kopplar in elen privat, jag är ju inte det minsta orolig över det men det kanske krävs att en utomstående kommer och besiktigar ev. kopplar in nya elen i elcentralen så att man är "grön" ifall nått inträffar i framtiden.

Tackar för snabba svar så här långt..

11. spinout
    Medlem Nivå 7
    IP-kravet är densamma för klenspännings- som lågspänningsbelysning

12. spinout
    Medlem Nivå 7
    Helt byrokratiskt så får han inte göra det iom. att han inte är behörig. I verkligheten så är det ingen som bryr sig sålänge det inte händer en elolycka.

13. F
    Medlem Nivå 7
    Får man inte sätta takdosa i badrum eller får man inte sätta lamputtag i takdosa i badrum?
    Är det enda som är tillåtet rörutlopp, eller får man ha en dosa bakom armaturen?

14. snaggletooth
    Medlem · Nivå 13
    I område 1 ska dosor ha minst IP44 och i område 2 minst IP24, så där blir det problem.
    I område 3 ska det vara minst IP20 för takdosa, vilket man klarar med ett lamputtag. Tänk dock på uttaget ska vara skyddat av JFB.

15. E
    Medlem · Nivå 21
    Det skulle aldrig falla mig in att sätta spottar i/på väggen i duschen, men om någon absolut vill är ju 12 Volt rätt ofarligt. Hoppas att min åsikt har gått fram den här gången

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: