2 178 läst · 27 svar
2k läst
27 svar
Brytare en bit ifrån varandra istället för i kombination...
I mitt hus är de satt så på flera ställen. Har även sett de då och då i andra hus. Två brytare ca 5cm lodrätt från varandra istället för i kombinationsram.
Har detta någonsin varit ett standardsätt att installera brytare? Varför har man gjort så här? Är det bara för att spara nån krona eller?
Huset är byggt i början av 80talet och nog var väl kombinationsramen uppfunnen då?
Jag har gått och irriterat mig på detta ett tag nu, jag kanske bara är yrkesskadad?
...och nej, dosorna är inte matad från olika grupper.
Har detta någonsin varit ett standardsätt att installera brytare? Varför har man gjort så här? Är det bara för att spara nån krona eller?
Huset är byggt i början av 80talet och nog var väl kombinationsramen uppfunnen då?
Jag har gått och irriterat mig på detta ett tag nu, jag kanske bara är yrkesskadad?
...och nej, dosorna är inte matad från olika grupper.
Jag har också sett det, bl.a. i mina föräldrars hus som är helrenoverat -81.
Det är helt sanslöst irriterande.
Ska bli kul att följa denna tråden, jag har trott att det har varit okunskap eller nåt som har varit anledningen. Åtminstone i mina föräldrars hus.
//Patrik
Det är helt sanslöst irriterande.
Ska bli kul att följa denna tråden, jag har trott att det har varit okunskap eller nåt som har varit anledningen. Åtminstone i mina föräldrars hus.
//Patrik
Det där skulle faktiskt vara bra att få ett definitivt svar på.ybu skrev:
Man kan ju bygga ihop t.ex 2 dosor, men som matas från varsin slang/grupp.
Men osäker om det verkligen är helt okej! Sitter de i en kombinationsram så antar man ju samtidigt att de sitter på samma grupp.
//Patrik
Jo jag brukar sätta ihop dosor i kombination även om de matas från olika grupper (Utan att ta upp hål mellan dosorna då). Men jag tänkte att de kunde ju ha varit en anledning att sätta dom ifrån varandra.. Eller en annan anledning kan ju vara om de styr helt skilda saker som man vill ha synligt separerat.. Men så är då icke fallet hos mig. Båda styr belysning i samma rum.
Nån här som var aktiv elektriker i början av 80talet? Visst fanns kombinationsramar då? När kom de?
Nån här som var aktiv elektriker i början av 80talet? Visst fanns kombinationsramar då? När kom de?
Minns att vi gjorde så ibland för att slippa sakna en kombiram som "någon" hade glömt att beställa/ta med, var runt -90...annars har väl kombiramar funnits nästan lika länge som infälld inst.
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Vi hade likadant i vår tambur innan ombyggnad. Vi hade 3 dosor som satt några cm. från varandra. Den installationen var gjord 1976. Jag tvivalr på att man hade kombiramar på den tiden. Tittar man på de gamla dosorna så fanns det inte stöd för ihopbyggnad av dosorna.
Kombinationsdosor/ramar fanns betydligt tidigare men var inte så vanliga. Jag skulle tro att det var en kostnadsfråga, om jag mins rätt var det bara Busch-Jaeger som hade ramar i början. Dom var (innan dom blev uppköpta) "bäst" men även dyrast. Det var dom som introducerade skruvlösa anslutningar. Och det att man skulle behöva vara gammal för att minnas det är helt fel, jag mins det tydligt. 
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Eljo Renova tycker jag gör sig bättre var för sig istället för i kombination.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 785 inlägg
Min husdel från 79 har kombiramar,
Tror det ursprungligen var Busch-Jaeger grejor
Protte
Till Rrrrr titta på en traditionell dosa, sätt en rörbit mellan så är det stutsarnas längd som bestämmer avståndet. Vet inte om det är lösningen men det är ju bekvämt för elektriker isf att kapa stutsar och få dosorna på exakt rätt avstånd.
Tror det ursprungligen var Busch-Jaeger grejor
Protte
Till Rrrrr titta på en traditionell dosa, sätt en rörbit mellan så är det stutsarnas längd som bestämmer avståndet. Vet inte om det är lösningen men det är ju bekvämt för elektriker isf att kapa stutsar och få dosorna på exakt rätt avstånd.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Billighetsdosorna (ED-WA?) får man såga bort stutsarna på för att kunna montera vertikalt i kombination.
Hej
Har byggt hyreslägenheter i stockholm för ca ett år sedan och då ville beställaren ha det på detta viset isället för i kombination. Detta pga att det skulle vara servicevänligt, så servicemontören som kom dit kunde sätta vilken brytare eller uttag som helst utan att behöva ha rätt märke osv för att passa i komb. Och visst ser det illa ut med tex fyra dosor lodrätt med 5 cm mellanrum... kan bli brytare på allt mellan 80-120 om det är ett gäng i lodrätt
Har byggt hyreslägenheter i stockholm för ca ett år sedan och då ville beställaren ha det på detta viset isället för i kombination. Detta pga att det skulle vara servicevänligt, så servicemontören som kom dit kunde sätta vilken brytare eller uttag som helst utan att behöva ha rätt märke osv för att passa i komb. Och visst ser det illa ut med tex fyra dosor lodrätt med 5 cm mellanrum... kan bli brytare på allt mellan 80-120 om det är ett gäng i lodrätt
Kombilocken började komma i början på 70-talet, men det var lite meckigt med att montera dosorna snyggt, då dom inte riktigt hängde med i utvecklingen.
Ja, nog lär det inte ha funnits flerfackramar på 1940-talet då man körde pansarrör och apparater med bakelitlock...
Det är väl också skäl nog att inte använda flerfackramar för renova å sånt...
Det där med att vaktis som byter grejer i hyreshus ska kunna montera dit vad skit som helst är ju säkert ekonomiskt bra, men herrejösses vad fult. Hade jag bott i hyreshus och råkat ut för två helt olika brytare invid varandra, av snålhet, så skulle jag nog sätta in en tia eller två av månadshyran hos notarius publicus tills det blir fixat :wow: (Ja, det är i teorin alltså. I praktiken orkar jag inte med mina fantastiska idéer...).
Det är väl också skäl nog att inte använda flerfackramar för renova å sånt...
Det där med att vaktis som byter grejer i hyreshus ska kunna montera dit vad skit som helst är ju säkert ekonomiskt bra, men herrejösses vad fult. Hade jag bott i hyreshus och råkat ut för två helt olika brytare invid varandra, av snålhet, så skulle jag nog sätta in en tia eller två av månadshyran hos notarius publicus tills det blir fixat :wow: (Ja, det är i teorin alltså. I praktiken orkar jag inte med mina fantastiska idéer...).