bad_brytare.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi tänkte lägga in ett badkar istället för gamla duschkabinen men då hamnar blandaren på badkaret (fast monterad) på ca. 60-65 cm från brytaren till lampan.
Det vore på sin plats att flytta brytaren till andra sidan dörren, va?

Dessutom tycker jag ändå den är på "fel" sida i förhållande till dörren... :o

Frågan, MÅSTE den flyttas eller vore det "BRA" att flytta den?

Mvh,
Anders

Praxis är väl att ha den på den sida trycket sitter.

Strömbrytaren hamnar i område 2 (inom 60 cm från badkarskanten), vilket enligt reglerna är tillåtet. Om det är lämpligt är en annan fråga, dvs du får själva bedöma risken för att man oavsiktligt duschar strömbrytaren.

Så det är bra att flytta den.

Flytta brytaren.

Finns det inte någon oskriven regel som säger att man inte ska kunna nå ett elluttag/brytare när man står i badkaret?

Hur pass omständigt är det att flytta brytaren?

//Patrik

Nimajneb skrev:
Finns det inte någon oskriven regel som säger att man inte ska kunna nå ett elluttag/brytare när man står i badkaret?
Finns det oskrivna regler vad gäller el och badrum? Det finns iaf många skrivna regler. Det skulle vara svensk standard i så fall, vet inte vad den säger om el och badrum.

En strömbrytare får inte finnas i område 2, oavsett vad den har för kappslingsklass.

lars_stefan_axelsson skrev:
Finns det oskrivna regler vad gäller el och badrum? Det finns iaf många skrivna regler. Det skulle vara svensk standard i så fall, vet inte vad den säger om el och badrum.
Jo, men vad jag menar att det inte skulle gå att ha en sådan regel då den skulle vara omöjlig att entydigt fastställa. Men är installationen gjord på ett sådant sätt så är risken till största delen eliminerad.

hempularen skrev:
En strömbrytare får inte finnas i område 2, oavsett vad den har för kappslingsklass.
Är du säker på det ?

Enl svensk elstandard gäller ju detta:

"Område 2
Alla typer av tillbehör* utom nätanslutna uttag kan monteras.
Dock får uttag för SELV och PELV monteras. Spänningsbegränsningen för område 1 gäller dock inte, utan de vanliga SELV- och PELV-gränsvärdena kan användas – 50 V AC eller 120 V DC. Rakapparatsuttag enligt SS-EN 61558-2-5 får också monteras.
* Med tillbehör avses bland annat strömställare och dosor. Elcentraler och andra kopplingsutrustningar ingår inte i begreppet."

Det är inte alltid lätt att skriva regler. Även om de i huvudsak är tydliga så finns det gråzoner som t.ex minsta höjd på en skiljevägg etc. Men att beskriva riskerna är inte heller lätt, speciellt då det ingår en viss risknivå, t.ex att 1 person av 1000 får dö vid ett fel (siffrorna tagit ur luften). Skulle det vara nolltolerans så skulle det inte få finnas någon el alls (i badrum).

Man har valt att skriva reglerna som ett antal minimiavstånd, med hänsyn till risken för vatten på golvet. Dessa mått är heliga, men garanterar ändå inte ett säkert badrum.

Kablar, kopplingsdosor och strömställare är alla dubbelisolerade, dvs skyddsåtgärden dubbel isolering tillämpas. Dessa tillåts därför lite närmare duschen är uttag. En strömställare i område 2 måste dock hålla IP44.

Även skyddsjordade och fast inkopplade klass I-apparater som en tvättmaskin tillåts i både område 1 och 2. Här kommer skyddsåtgärden automatisk frånkoppling in i bilden vilket innebär att utsatta delar blir spänningssatta vid ett jordfel, vilket kan ha oacceptabla effekter i ett badrum om man står i en vattenpöl som har kontakt med jord. Experterna tvistar om lämpligheten med TM i område 1...

Uttag däremot är ännu mer läskiga då folk kan plugga in lite av varje. Dessa vill man hålla så långt ifrån duschen att ingen normalt ska förledas att använda hårtorken i duschen, eller kanske lite mer sannolikt, att hårtorken hänger på en krok precis invid duschen därför att uttaget råkade finnas där. Men detta fattar nog de flesta :cool:.

Det kanske viktigaste är att hela installationen är väl utförd med rätt kapslingsklass, att tvättmaskinen är ordentligt skyddsjordad och att anslutningssladdar är friska etc. De skydd som finns träder i kraft först när det blir ett fel, och fel vill vi inte ha.

oceanis skrev:
Är du säker på det ?

Enl svensk elstandard gäller ju detta:

"Område 2
Alla typer av tillbehör* utom nätanslutna uttag kan monteras.
Dock får uttag för SELV och PELV monteras. Spänningsbegränsningen för område 1 gäller dock inte, utan de vanliga SELV- och PELV-gränsvärdena kan användas – 50 V AC eller 120 V DC. Rakapparatsuttag enligt SS-EN 61558-2-5 får också monteras.
* Med tillbehör avses bland annat strömställare och dosor. Elcentraler och andra kopplingsutrustningar ingår inte i begreppet."
jag läser ur "elboken" som ges ut av ELKO. Där finns utdrag ur säkerhetsstandard. Enl. "701 SS436 40 00" så får man i område 2 ha kopplingsdosor av klass IP24, Rakapparatsuttag med isolertrafo 115V osv..., Ljusarmaturer IP24. Möjligt att jag tolkat tabellen fel.

Det finns en kollumn som talar om att strömriktare överhuvudtaget inte får finnas i område 2. Men en annan kollumn som talar om att elaparater i övrigt är OK i område om de håller IP24.

hempularen skrev:
jag läser ur "elboken" som ges ut av ELKO. Där finns utdrag ur säkerhetsstandard. Enl. "701 SS436 40 00" så får man i område 2 ha kopplingsdosor av klass IP24, Rakapparatsuttag med isolertrafo 115V osv..., Ljusarmaturer IP24. Möjligt att jag tolkat tabellen fel.

Det finns en kollumn som talar om att strömriktare överhuvudtaget inte får finnas i område 2. Men en annan kollumn som talar om att elaparater i övrigt är OK i område om de håller IP24.
Men strömriktare och strömställare är inte riktigt samma sak. Så det är nog riktigt att en strömriktare inte får sitta i område 1 och 2, men en strömställare (strömbrytare) får sitta i område 2.

Redigerat:
Tack för alla svar.

Jag tolkar det alltså som att strömbrytaren får sitta kvar men det vore lämpligt att flytta på den. Att flytta på den är inte helt lätt förstås men väggarna är inte kaklade ännu så omöjligt är det inte...

Finns någon kabel (typ EKLK eller nåt) som är ok att "kapsla" in?
Min tanke då är att borra från dörrkarm in i befintlig dosa och dra kabel "bakom" dörrkarmen (som inte är monterad ännu) till andra sidan dörren och där bila hål för ny dosa som jag också borrar in i från dörrkarm. Det är betongväggar så fräsa spår är jag inte sugen på och då ryker ju tätskiktet också... :o

Inte världens sexigaste lösning kanske men hur många el-föreskrifter bryter jag mot med den installationen?

Mvh,
Anders

anders07 skrev:
Inte världens sexigaste lösning kanske men hur många el-föreskrifter bryter jag mot med den installationen?
Ja nuförtiden så får man ju lägga kabel fast i väggen, även om alla här svär usch och fy. Så om du vill undvika det så är ju ett alternativ att dra flexslang istället. Om du behöver kabel för utanpåliggande en bit så ta lämplig kabel och skala ledarna som skall gå i flexslangen, det är OK även för kabel som inte får/går att lägga i rör.

Om du inte behöver något utanpåliggande, så slang+fk hela vägen. Bryter inte mot några föreskrifter.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.