Byggahus.se

Bryta ström till grupp tex vid pålarmning

1. Y
    Medlem Nivå 3
    Vad finns det för lämpligt som kan bryta en grupp i en normcentral när man t.ex larmar på?

Har en DSC neo larm sitter brevid normcentralen och skulle vilja släcka vissa grupper när man larmar på.
    Utgång från larmet finns , men snarare vad behöver jag till normcentralen?

2. E
    Medlem · Nivå 22
    Ett relä för normcentralen. Hittar några från Eltako som har 24 VAC manöverspänning.
    Vilka grunkor har du tänkt koppla bort? Kanske ett alternativ kan vara trådlös styrning via 433, alt Z-wave för de prylar du önskar styra. Du slipper då ingrepp i centralen.

3. Y
    Medlem Nivå 3
    jo iof , men skulle vilja släcka ner större delen av strömmen i huset när jag larmar på. Alla mobilladdare osv osv som sitter kvar och är en brandrisk i huset .

4. E
    Medlem · Nivå 22
    Låter lite som over-kill i mina öron. Men x antal relä för de grupper du önskar bryta bort. Vad är det för utgångstyp i ditt larm; relä eller transistorutgång?

5. E
    Medlem · Nivå 23
    Det är troligen billigare och effektivare att använda "riktiga" laddare i stället för billiga Kinakopior, Och brandrisken är i övrigt mycket låg om man har en installation som är någorlunda omskött. Och om det är för energibesparing så spola några liter mindre varmvatten så har du sparat in energin. ;)

6. E
    Medlem · Nivå 22
    Du gör en lösning för cirkus 200-300 kr med en Nexa WBT-912 och önskat antal brytare som sedan kopplas till dina brandfarliga laddare.

7. H
    Moderator · Nivå 25
    Det är inte så lämpligt att bryta bort matningen till laddarna utan att koppla bort dem från telefonen eller vad de nu laddar.

• Laddar…
  8. Y
    Medlem Nivå 3
    Kör inga kinaladdare, Lenovo, Sony och Samsung när jag kollade igenom alla :)

9. Y
    Medlem Nivå 3
    nån särskild anledning?
    nån särskild anledning?
    Min tanke var ju mindre brandrisk och mindre "el-strålning". Inte att spara pengar
    Men kanske bara är onödigt :)

10. H
    Moderator · Nivå 25
    En del prylar (troligen mest äldre) kan bakmata laddaren om den inte är spänningssatt. Dels laddar det ur batteriet, dels får man hypotetiskt minst lika stor brandrisk om laddaren matas bakvägen.

Risken för brand i laddare finns, men är väldigt liten. Om man är orolig så är mina förslag:

1. använd endast originalfabrikat av laddare. De flesta brandtillbud som förekommit har kunnat kopplas till olika "noname brand" produkter, eller rena piratkopior. Piratkopior är ibland akut livsfarliga, det finns exempel på piratladdare som helt saknat isolation, telefonen har kopplats direkt till fasledaren i uttaget. Bättre "kopior" kan vara OK, men saknar i en del fall korrekt reglering av strömmen vid fel, så kombinationen fel i telefonen och kopierad laddare kan ge brand.

2. Ladda endast på dagtid och när du är hemma, det är enligt mig att vara onödigt försiktig, men är man orolig, så är det ett bra tips. Även ex. Apple original-laddare har varit inblandade i några incidenter, men sannolikheten för en sådan brand är inte större än för elolyckor i största allmänhet.

Detta med "elstrålning", är i huvudsak nys, men man bör ha respekt för fenomenet. En laddare som går på tomgång drar i princip ingen ström, det handlar om enstaka milliwatt, och de ger därmed även väldigt lite elektromagnetisk strålning. Det handlar troligen om lite större fältstyrkor när de är igång och laddar. Men nivåerna ligger väldigt långt under de medicinska gränsvärden som finns uppsatta. Nu kan man ha åsikter om huruvida dessa gränsvärden är korrekta.

Laddare generar radiostörningar, det ingår rigorösa test av nivåerna för certifiering, och radiostörningsgränsvärdena ligger långt långt under de medicinska gränsvärdena.

Kostnadsmässigt så drar en laddare på tomgång el för typ 50 öre om året (jag kan ha fel där, så säg en krona om året).

11. E
    Medlem · Nivå 22
    Utgår från att vi här talar om USB-laddare och då skulle jag säga att bakmatning från telefon till en icke spänningssatt laddare är osannolikt. Laddkretsarna i USB-prylarna består inte av två ihopkopplade dioder utan är avsevärt mer komplicerad, och ett felfall där en telefon skulle sätta fyr på en laddare är en så pass liten risk att den inte borde rendera omkopplingar i en elcentral.
    Däremot fel på energirika batterier i en mobil är en annan femma.

12. useless
    Självbyggare · Nivå 25
    Det är väl inte laddarna som brukar brinna, utan batterierna? Men om vi bortser ifrån icke-problemet med att laddare brinner eller drar nämnvärda mängder energi så är det ingen dum idé att låta larmet bryta några utvalda grupper i centralen. Rätt kopplat så slipper man ju även fundera på om man stängde av spisen, kaffebryggaren, etc.

• Laddar…
  13. T
    Medlem · Nivå 12
    Dela centralen med sådant du vill ha på hela tiden på ena sidan typ värme, ventilation, router, larm, kylskåp mm och lägg allt annat under en kontaktor som du styr med larmet. Då kan du stänga alla vägguttag när du går hemifrån.

Jag har så i sommarstugan men med en manuell huvudbrytare som agerar sektionsbrytare för att slippa fundera på just mobilladdare mm när jag inte är där.

14. E
    Medlem · Nivå 23
    Tänk bara på att många "maskiner" i dag har klockor inbyggda och det är lagom kul att ställa alla klockor det första man gör när man kommer hem