Byggahus.se

Bryta husköpekontrakt

1. N
    Medlem Nivå 1
    Hej,
    skulle vilja fråga om råd angående brytning av husköpekontrakt. Jag skulle nämligen vilja betala tillbaka handpenningen till husköparna och bryta kontraktet med dem.

Vi sålde huset i oktober och köparen sa att de skulle flytta in före jul. Vi tackade nej till ett högre bud bara för att de sa att de skulle flytta in snabbare än den andra familjen. Eftersom de var lite oroliga för husmarknaden och att de kanske skulle ha problem med att sälja sitt hus, bad de om sista inträdesdatum 31a mars 2008 i kontraktet. De betonade att de inte skulle använda sig av tiden utom endast i det fallet att de inte lyckas sälja sitt hus. Vi ansåg risken liten, eftersom deras hus ligger i ett attraktivt område. Även under kontraktsskrivningen sa de att om de lyckas sälja sitt hus snabbt så vill de flytta in före jul.

De lyckades sälja väldigt snabbt. Men istället för att planera inflyttningen, började de prata om inflyttning i januari, kanske 1a februari. Idag sa de att de inte vill flytta in förrän datumet som står i kontraktet, d v s 31a mars 2008.

Jag anser att det är kontraktsbrott, även om det "bara" är brott mot muntligt löfte. De har strulat så mycket att jag inte längre vill ha dem som köpare.

De har så vitt jag vet inte haft några omkostnader. Om jag bryter kontraktet idag har de 3,5 månader på sig att skaffa annat boende. Är det skälig tid utan att de kan kräva mig på omkostnader?

Vilka kostnader kan jag åka på om jag bryter kontraktet med dem denna vecka?

Tack på förhand.

2. perra i skogen
    Medlem Nivå 5
    Är absolut ingen expert på detta området, men vad jag har läst och förhoppningsvis förstått rätt så kan det bli dyrt för dig om du bryter kontraktet nu. Du skulle tex kunna få stå och betala hotell under tiden dom "letar" nytt boende, Köper dom ett hus som är dyrare än erat så kan ni nog få betala mellanskillnaden. Tyvär så är det nog så att dom har rätt att flytta in när dom själva vill. En fråga bara, Varför är ni så ivriga att dom ska flytta in???? Kom nog på svaret nu själv, Ni får inte slutbetalningen fören dom är inflyttade eller??.Datumet på kontraktet är väl egentligen sista dagen som ni får vara kvar (?) och inte sista datumet som dom måste flytta in.

3. H
    Moderator · Nivå 25
    Du kan åka på i stort sett obegränsat skadestånd om du bryter kontraktet. I teorin så kan de först bo på hotell en längre tid på din bekostnad, sedan köpa ett "likvärdigt" hus för en avsevärt högre summa än erat hus, och kräva dig på mellanskillnaden.

Det handlar inte om vilka omkostnader de har haft hittills utan vilka omkostnader de har till de fått tag i ett likvärdigt boende.

I praktiken kan det bli hur mycket tjafs som helst när man skall avgöra vilka kostnader de verkligen haft, och om det hus de senare köper verkligen är likvärdigt. Så troligen behöver det inte bli så dyrt för dig. Men räkna kallt med att du kommer att få betala 2-500 000 för nöjet att neka dem att flytta in i ert hus.

4. Hemmakatten
    Medlem · Nivå 19
    Tyvärr är det så att formkraven vid försäljning av fast egendom är mycket strikta. Det är endast skriftligt köpekontrakt som gäller. Du kan därmed inte hävda att det finns ett kontraktsbrott från köparnas sida.

De kostnader du kan bli skyldig att betala är, förutom skadestånd, alla de extra kostnader som köparna kan tänkas få pga att du bryter kontraktet. allt från ledig tid från jobbet för att skriva kontrakt till kostnaden för mellanskillnaden av vad ett nytt likvärdigt hus kostar (om det kostar mer) och det som de skulle betala för ditt hus. Du kan få betala kostnader för extra boende hotell eller annat), födyrade levnadsomkostnader (resor, mat mm), lagring av möbler och bohag. Listan kan göras lång och slutsumman kan bli flera hundratusen kronor. Mäklararvodet måste du också betala.

Även om köparna kanske inte får igenom alla sina krav så har du att se fram emot en rättegång i det fall ni inte förlikas. Ditt hus kommer knappast heller att bli sålt med tillträdesdag tidigare än 31/3 -08 och du måste betala nytt mäklararvode.

Är det inte bättre att svälja besvikelsen och låta denna köpet gå igenom istället för att förlora hundratusentals kronor. Det var ju faktiskt du som gick med på att skriva tillträdesdag i mars nästa år. Förhoppningsvis ser du lite lugnare på detta om några dagar.

Edit: Såg att flera personer redan svarat med liknande innehåll som mitt inlägg. Låter det ändå vara kvar som en markering att det är flera som har samma syn på situationen.

5. N
    Medlem Nivå 1
    Tack för alla svaren!

6. S
    Medlem Nivå 8
    Du kan ju dock hoppas att de inte är pålästa och meddela dem att du undersöker möjligheten att bryta kontraktet.
    Det borde sätta lite press på dem. en ren bluff alltså.
    Se det från deras sida: de fick sitt hus sålt men deras köpare vill dröja med inflyttning och de har ju kontrakt med dig om ett sent datum. de vill hellre att du sitter med dubbla kostnader.

7. N
    Medlem Nivå 1
    Du har rätt att de hellre ser att vi sitter med dubbla kostnader, och vi var väl naiva som trodde på dem när de bedyrade att de ville flytta in före jul.