Tänkte flytta befintlig brygga några meter i sidled. Som stör har jag en stor sten ca 3 m utanför strandlinjen. Jag vill borra ned några rostfria gängstång vertikalt i denna sten så att jag kan fästa en tvärslå för bryggans gångdel.

Använd lämpligt vattenpass
ev kan man montera ett lagom långt rör och borra igenom röret. Att rikta in och fixera ett rör kan ibland vara enklare en att rikta in borrmaskinen.

• Gilla
tommib
  • Laddar…
(Jag tänker att du inte bryr dej så mycket om strandskyddsdispens utan bara kör på?)
Själv skulle jag välja att hyra en Hilti och köpa borr och vattenpass för just detta om jag inte redan hade ett lämpligt GDS pass i plast.

Ska du ha grova eller långa hål eller har stenen långt under ytan kan du givetvis överväga en Cobra.

Tack för tipsen. Frågan är hur jag rikta borrmaskinen så att hålen blir exakt lodrätta.

T Thomas_Blekinge skrev:
Tack för tipsen. Frågan är hur jag rikta borrmaskinen så att hålen blir exakt lodrätta.
Det bör duga bra med ett enkelt vattenpass.

tommib
Jag tycker att det är rätt svårt att borra exakt lodrätt ner i sten. Bättre då med en design som inte kräver att hålet är exakt rakt. Antingen överdimensionerat hål där du har lite vingelmån och gjuter fast gängstången eller justerbara fästpunkter på bryggan.

• Gilla
dilemma
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Jag tycker att det är rätt svårt att borra exakt lodrätt ner i sten. Bättre då med en design som inte kräver att hålet är exakt rakt. Antingen överdimensionerat hål där du har lite vingelmån och gjuter fast gängstången eller justerbara fästpunkter på bryggan.
Måste få bli något sådant. Min tvärliggare måste få ett längsgående spår för att ta emot sneda vinklar av stödjärnan.

Om hålet inte blir absolut lodrätt så kan man justera gängstången med en slägga.

Protte

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
tommib
Förvisso, men varför inte bygga en design som inte kräver perfektion av hålet från början? Det känns inte helt lätt att rikta en gängstång (modell större, antar jag) till lodrät heller.

Är stenen över eller under vattenytan? Om den är över är nog gjutning lättast. Glöm inte heller att trä rör sig, så någonstans måste du kunna ta upp den rörelsen.

prototypen prototypen skrev:
Om hålet inte blir absolut lodrätt så kan man justera gängstången med en slägga.

Protte
Eller ett passande grovt långt rör som träs över stången och med handkraft justeras till önskad position.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.