649 läst ·
9 svar
649 läst
9 svar
Brygga - hur borrar jag rakt i sten för brygga?
Medlem
· Blekinge
· 11 702 inlägg
Tänkte flytta befintlig brygga några meter i sidled. Som stör har jag en stor sten ca 3 m utanför strandlinjen. Jag vill borra ned några rostfria gängstång vertikalt i denna sten så att jag kan fästa en tvärslå för bryggans gångdel.
Produkter som diskuteras: "gängstång"
Gängstänger
Gängstänger, även kända som ankarstänger, är långa metallstänger med gängade ändar som används för att sammanfoga material eller för fixering i konstruktioner av betong, murverk och trä.
Läs mer
(Jag tänker att du inte bryr dej så mycket om strandskyddsdispens utan bara kör på?)
Själv skulle jag välja att hyra en Hilti och köpa borr och vattenpass för just detta om jag inte redan hade ett lämpligt GDS pass i plast.
Ska du ha grova eller långa hål eller har stenen långt under ytan kan du givetvis överväga en Cobra.
Själv skulle jag välja att hyra en Hilti och köpa borr och vattenpass för just detta om jag inte redan hade ett lämpligt GDS pass i plast.
Ska du ha grova eller långa hål eller har stenen långt under ytan kan du givetvis överväga en Cobra.
Medlem
· Blekinge
· 11 702 inlägg
Tack för tipsen. Frågan är hur jag rikta borrmaskinen så att hålen blir exakt lodrätta.
Jag tycker att det är rätt svårt att borra exakt lodrätt ner i sten. Bättre då med en design som inte kräver att hålet är exakt rakt. Antingen överdimensionerat hål där du har lite vingelmån och gjuter fast gängstången eller justerbara fästpunkter på bryggan.
Medlem
· Blekinge
· 11 702 inlägg
Måste få bli något sådant. Min tvärliggare måste få ett längsgående spår för att ta emot sneda vinklar av stödjärnan.tommib skrev:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Om hålet inte blir absolut lodrätt så kan man justera gängstången med en slägga.
Protte
Protte
Förvisso, men varför inte bygga en design som inte kräver perfektion av hålet från början? Det känns inte helt lätt att rikta en gängstång (modell större, antar jag) till lodrät heller.
Är stenen över eller under vattenytan? Om den är över är nog gjutning lättast. Glöm inte heller att trä rör sig, så någonstans måste du kunna ta upp den rörelsen.
Är stenen över eller under vattenytan? Om den är över är nog gjutning lättast. Glöm inte heller att trä rör sig, så någonstans måste du kunna ta upp den rörelsen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
6m landgång till bryggan - hur skulle ni ha gjort?
Byggmaterial & Byggteknik -
Borra i kakel - tänk på det här när du borrar i badrummet
Artikelkommentarer -
Strandtomt - brygga på annans mark/vatten pga uppgrundning
Juridik -
Bygga ny brygga - Med stenkista?
Byggmaterial & Byggteknik -
Olja brygga - tips och råd önskas
Altan & Uteplats