Till min stora besvikelse så blev inte regeländringarna av när det gällde att göra om bruttoarea till byggnadsarea för attefallstillbyggnad. Vi hade verkligen behövt källare under vår utbyggnad.
Nu till min fråga, jag har tidigare lämnat in en ritning till kommunen på ett rum i markplan och en "källardel" under som hamnar i lite sutteräng. För att klara attefallsregeln med max 15kvm bruttoarea så tyckte jag att jag var smart när jag satte en takhöjd på under 190 cm i källaren då detta är ej mätbart värde och inte ska räknas som bruttoarea. Detta nekades och jag kommer ärligt talat inte ihåg eller förstod argumenten. Dom menade på att jag skulle bygga rummet på plintar o på så sätt få öppenarea under. Är det värt att gå vidare med detta för att få till en "källare".
Finns det nån här som byggt låg källare eller ens murad torpargrund under sina 15 kvm?

Jag delar din besvikelse om att de inte ändrade BTA till BYA avseende attefallstillbyggnaderna.

I min erfarenhet ska det vara möjligt att göra på det vis du tänkte. Jag har fått igenom en loftvåning utöver max tillåtna våningsantal i ett projekt genom att den inte blev mätvärd mht takhöjden. Det beror säkert på vilken handläggare man får eller vilken kommun det är.

• Gilla
petersthlm och 1 till
  • Laddar…
Klaugust Klaugust skrev:
Jag delar din besvikelse om att de inte ändrade BTA till BYA avseende attefallstillbyggnaderna.

I min erfarenhet ska det vara möjligt att göra på det vis du tänkte. Jag har fått igenom en loftvåning utöver max tillåtna våningsantal i ett projekt genom att den inte blev mätvärd mht takhöjden. Det beror säkert på vilken handläggare man får eller vilken kommun det är.
Hej Klaugust: Har du lust att berätta mer om ditt projekt med loftvåningen? Var det ett enplanshus med vind + loft t ex? Vilka ramar (detaljplan) arbetade ni utifrån och vilka grova mått hade byggnadens delar? Intressant! ;)

P petersthlm skrev:
Hej Klaugust: Har du lust att berätta mer om ditt projekt med loftvåningen? Var det ett enplanshus med vind + loft t ex? Vilka ramar (detaljplan) arbetade ni utifrån och vilka grova mått hade byggnadens delar? Intressant! ;)
Det var ett fritidshus i ett fritidshusområde så vi kunde vara lite fria i förhållande till tillgänglighet och sånt.

Detaljplanen sa egentligen bara att byggnaden fick vara i ett plan om 40 kvm, men att suterrängvåning fick anordnas. Det fanns inga regleringar avseende byggnadshöjder eller liknande. Så vi gjorde en suterrängvåning om 40 kvm och en ”bottenvåning” om 40 kvm som vi sen helt enkelt la till en loftvolym ovanpå (det kan vara knepigt om man har en byggnadshöjd att förhålla sig till). Den hade kunnat vara över hela ytan egentligen, men vi ”nöjde” oss med att göra loft över halva.

Sen blev det maxat med attefalls-åtgärder med både tillbyggnad och gästhus och en bastufriggebod. Plus en liten redskapsbod som var tillåten enligt plan.

Sektionsskiss:
Handritad skiss av ett fritidshus med mått, indikerar suterrängvåning och loftvolym.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3D-skiss:
Skiss av ett fritidshus med suterrängvåning, loft och tillbyggnader i kuperad terräng.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så det går att få in rätt mycket på en byggrätt om cirka 40 kvm byggnadsarea ;)

Det knepiga i sammanhanget var att få suterrängvåningen att räknas som just en suterrängvåning när man har ett par så öppna sidor. Vi fick motfylla lite mer än vi behövde på baksidan för att få upp medelmarknivån så att suterrängvåningen inte skulle räknas som en "riktig" våning.

Redigerat:
  • Gilla
challq och 2 till
  • Laddar…
Klaugust Klaugust skrev:
Det var ett fritidshus i ett fritidshusområde så vi kunde vara lite fria i förhållande till tillgänglighet och sånt.

Detaljplanen sa egentligen bara att byggnaden fick vara i ett plan om 40 kvm, men att suterrängvåning fick anordnas. Det fanns inga regleringar avseende byggnadshöjder eller liknande. Så vi gjorde en suterrängvåning om 40 kvm och en ”bottenvåning” om 40 kvm som vi sen helt enkelt la till en loftvolym ovanpå (det kan vara knepigt om man har en byggnadshöjd att förhålla sig till). Den hade kunnat vara över hela ytan egentligen, men vi ”nöjde” oss med att göra loft över halva.

Sen blev det maxat med attefalls-åtgärder med både tillbyggnad och gästhus och en bastufriggebod. Plus en liten redskapsbod som var tillåten enligt plan.

Sektionsskiss:
[bild]

3D-skiss:
[bild]

Så det går att få in rätt mycket på en byggrätt om cirka 40 kvm byggnadsarea ;)

Det knepiga i sammanhanget var att få suterrängvåningen att räknas som just en suterrängvåning när man har ett par så öppna sidor. Vi fick motfylla lite mer än vi behövde på baksidan för att få upp medelmarknivån så att suterrängvåningen inte skulle räknas som en "riktig" våning.
Ursäkta att jag väcker denna tråd men wow vilken amazing ritning.
Finns det irl-bilder att ta del av?

Och en fråga. Finns det någon bra formel eller uträkning att gå efter för att ta reda på icke mätvärd yta.

Vill bygga ett trapphus med icke mätvärt loft enligt attefallstillbyggnadsreglerna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.