Byggahus.se

Brunnsringar i lätta material (plast)

1. M
    Medlem Nivå 1
    Hej,
    Jag tänkte gräva en egen driksvatten brunn och undrar om någon har förslag på brunnsringar i lätta material.
    Där jag ska bygga fungerar det inte med brunnsringar av betong eftersom väg saknas och opraktiskt att frakta med båt. De väger för mycket. Har funderat på att gjuta egna betongringar på plats, men eftersom det är tidskrävande vill jag först höra om någon har något bra förslag.

Finns det exempelvis brunnsringar i plast?

2. W
    Medlem · Nivå 7
    Kanske kan du använda en vägtrumma inte billigaste lösningen men tål marktrycket och slipper skarvar iaf.

• Laddar…
  3. M
    Medlem Nivå 1
    Tack för ett bra svar,det kan vara en möjlighet. Kollade med en vägtrumms leverantör och de hade inga som var godkända för driksvatten. Men det kanske finns några som har det.

mvh Mikael

4. W
    Medlem · Nivå 7
    Kan ju vara lite svårt att motivera tillverkare av vägtrummor att betala för att få dom godkända för dricksvatten.

5. M
    Medlem Nivå 1
    Hej Wildeside,
    Ja givetvis är det så, men det kanske i alla fall går att använda dem till driksvatten. Man kan ju i alla fall fråga dem. Jag är ingen expert på plaster och vet inte vad det är för skillnad på driksvatten plaster och andra plaster

6. Ingenjören
    Medlem · Nivå 7
  7. Ingenjören
    Medlem · Nivå 7
    Har du rätt förutsättningar kanske en rörspetsbrunn kan vara ett alternativ?