Hej,

Första inlägget i forumet. Läser en del här och ser att det finns många med kunskap.

1. Är brunnen rätt monterad i detta nya badrum?

Golvbrunn i badrum med synliga rörläggningar och tätning, behov av översyn diskuteras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en felaktigt monterad golvbrunn i ett badrum med synliga silikonfogar och rör.
Skapa konto
Närbild på dåligt monterad brunn i badrum med synlig silikon och överflödigt borrmaterial.
Skapa konto

2. Under tvättstället krävs det inte avstängningsventiler? (Det är en fristående villa) behöver det tätas där rören går in i väggen?

Undervy av vattenrör och avlopp under handfat med synlig silikon runt genomföring och avsaknad av avstängningsventil.
Skapa konto
Vattenavloppsrör och silikonförseglade borrhål i nytt badrum, fråga om montering och tätning.
Skapa konto
Närbild av ett rör som går in i en vägg med dålig tätning och synliga hål fyllda med silikon.
Skapa konto

Bör man nämna hålen dom satt igen med silikon? Tråkigt på ett nytt badrum att man inte lyckas mäta rätt innan man borrar.

Felborrade hål i kakelvägg tätade med silikon, synlig beslagdel i förgrunden.
Skapa konto

Tiimpan Tiimpan skrev:
Hej,

Första inlägget i forumet. Läser en del här och ser att det finns många med kunskap.

[bild] [bild] [bild]

2. Under tvättstället krävs det inte avstängningsventiler? (Det är en fristående villa) behöver det tätas där rören går in i väggen?

[bild] [bild] [bild]

Bör man nämna hålen dom satt igen med silikon? Tråkigt på ett nytt badrum att man inte lyckas mäta rätt innan man borrar.

[bild]
Någon med riktig kunskap får uttala sig om detaljerna avseende om det uppfyller branschstandard eller ej. Men min ytterst lekmannamässiga åsikt är att vattenrören inte ser bra ut, sen om det uppfyller standard eller inte får någon annan uttala sig om. Gällande avstängning (balofix) så fick jag påtala det två gånger att jag ville ha det när vårt badrum gjordes om, det var fördelen med att vara föräldraledig samtidigt om renoveringen gjordes. Det gick att påtala/ha en kontinuerlig dialog.

Är det bilderna som är suddiga eller vad har hänt med kakelfogen mellan vattenrören?

H henche skrev:
Någon med riktig kunskap får uttala sig om detaljerna avseende om det uppfyller branschstandard eller ej. Men min ytterst lekmannamässiga åsikt är att vattenrören inte ser bra ut, sen om det uppfyller standard eller inte får någon annan uttala sig om. Gällande avstängning (balofix) så fick jag påtala det två gånger att jag ville ha det när vårt badrum gjordes om, det var fördelen med att vara föräldraledig samtidigt om renoveringen gjordes. Det gick att påtala/ha en kontinuerlig dialog.

Är det bilderna som är suddiga eller vad har hänt med kakelfogen mellan vattenrören?
Det är streck från en penna som är kvar. Lurar ögat lite.

Bästa svaret

Paul-Staffanstorp
Tiimpan Tiimpan skrev:
Svårt att svara på men fixet får egentligen inte täcka över klämringen och tätskiktet som de gjort i detta kladdiga fallet. Det ska vara besiktningsbart så man ser hur det är gjort.

Tiimpan Tiimpan skrev:
Avstängningsventiler sätts sällan när det är i villor då de flesta vill ha allt så billigt som möjligt och vill man byta blandaren kan man lika gärna stänga huvudvattnet in i huset medan bytet sker.
Krävs ingen tätning där men de kunde ju satt några plastbrickor över för att dölja genomföringarna.
Tätningen finns bakom kakeln mot yttersta röret.

Tiimpan Tiimpan skrev:
Ja, det är tråkigt men även hantverkare är människor och det är ju inne i kommoden så inget som stör ögat. ;)

• Gilla
tank77 och 2 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Svårt att svara på men fixet får egentligen inte täcka över klämringen och tätskiktet som de gjort i detta kladdiga fallet. Det ska vara besiktningsbart så man ser hur det är gjort.

Avstängningsventiler sätts sällan när det är i villor då de flesta vill ha allt så billigt som möjligt och vill man byta blandaren kan man lika gärna stänga huvudvattnet in i huset medan bytet sker.
Krävs ingen tätning där men de kunde ju satt några plastbrickor över för att dölja genomföringarna.
Tätningen finns bakom kakeln mot yttersta röret.

Ja, det är tråkigt men även hantverkare är människor och det är ju inne i kommoden så inget som stör ögat. ;)

Tack för utförligt svar.

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
U
S salkin85 skrev:
Jag tycker det är felgjort bakom kommoden.
Rörgenomföringar ska tätas enligt branschregler
Se sida 12

[länk]
vad menar du skiljer illustrationerna på s.12 mot hur det ser ut hos TS? För mig ser det väldigt lika ut

S salkin85 skrev:
Se sida 12

[länk]
Fast det är svårt att se här. På bilden ser vi dels själva PEX röret (som dock har en ytlig skada där man skurit ytterröret , troligen inget problem i praktiken, men klantigt). Utanför det ser vi det tunna ytterröret som är kapat i höjd med kakelytan.

Helt korrekt så långt. Det är mot det yttre röret som tätskiktet skall vara anslutet. Det är svårt att se om där finns en manschett runt röret. Ser ut som en svart yta där. Jag känner inte till något svart tätskikt. Men det kan också vara en skugga.

Det svarta skulle kunna vara delar av en bockfixtur (system ROTH har eller hade svarta bockfixturer) Det är i så fall alltså en fixtur inne i väggen som böjer ut röret i korrekt vinkel. Den har ett 3e ”rör” runt ytterröret som skall kapas i höjd med väggskivan, det skall helt och hållet vara dolt inne i väggen. Tätskiktet skall dölja fixturens kapade del. OM det är den vi ser här så är det felaktigt.

Paul-Staffanstorp
S salkin85 skrev:
Se sida 12

[länk]
Det kan du ju omöjligt se på dessa bilder om det är gjort då rörmanschetterna sitter bakom kakeln mot ytterröret så det är ett onödigt inlägg i detta. ;)

H hempularen skrev:
Ser ut som en svart yta där. Jag känner inte till något svart tätskikt.
Rörmanschetterna består ju oftast av svart gummi som ansluter mot rören. ;)

Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Det kan du ju omöjligt se på dessa bilder om det är gjort då rörmanschetterna sitter bakom kakeln mot ytterröret så det är ett onödigt inlägg i detta. ;)

Rörmanschetterna består ju oftast av svart gummi som ansluter mot rören. ;)
Jag tycker ändå att man borde kunna skymta nån slags manchett där bakom, nu kan man ju inte se något alls. Man ser ju tydligt fixet, någon annan färg borde lysa igenom.

SCHÖNOX är det bakom. Har inte bild just nu men finns såklart bilder på allt bakom.

S
Skulle nog säga att det är ok gjort, men när jag gjorde badrum till mig själv kostade jag på mig både väggbricka och avstängningsventil.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.