1 996 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Brunnsmanschett i tvättstuga?
Hej!
Har oisolerat betonggolv i tvättstugan och ska lägga klinkers. Jag har förstått att man ej ska ha tätskikt på sådant golv men brunnsmanschett rekommenderas. Jag har hittat grejer till golvbrunnen för att fästa ringen och brunnsmanschetten men har några frågor.
1. Behövs det någon primer mellan betong och självhäftande brunnsmanschett?
2. Lägger man fix för plattorna direkt på brunnsmanschetten? Ska det vara någon primer emellan?
3. Behövs det någonting ovan klämringen för att kunna montera en golvbrunnssil(sån där i rostfritt stål)? Golvbrunnen är en jafo och jag har beställt denna klämring. Tänkte montera en enkel golvbrunnsil från biltema.
Tack för svar!
Har oisolerat betonggolv i tvättstugan och ska lägga klinkers. Jag har förstått att man ej ska ha tätskikt på sådant golv men brunnsmanschett rekommenderas. Jag har hittat grejer till golvbrunnen för att fästa ringen och brunnsmanschetten men har några frågor.
1. Behövs det någon primer mellan betong och självhäftande brunnsmanschett?
2. Lägger man fix för plattorna direkt på brunnsmanschetten? Ska det vara någon primer emellan?
3. Behövs det någonting ovan klämringen för att kunna montera en golvbrunnssil(sån där i rostfritt stål)? Golvbrunnen är en jafo och jag har beställt denna klämring. Tänkte montera en enkel golvbrunnsil från biltema.
Tack för svar!
Det var nog det snabbast och mest koncisa svaret jag någonsin fått!T tank77 skrev:
Edit: Såg ditt tilläggssvar angående primern, har en diffusionsöppen som jag använt i resten av källaren. Men jag gissar att brunnsmanschetten inte är öppen, kan det uppstå eventuella problem med uppåtstigande fukt just kring golvbrunnen?
Nej, just därför man bara bara har ett tätskikt just där vattenbegjutningen är som kraftigast. Resten av golvet som är öppet kan då "andas".A alkro skrev:Det var nog det snabbast och mest koncisa svaret jag någonsin fått!
Edit: Såg ditt tilläggssvar angående primern, har en diffusionsöppen som jag använt i resten av källaren. Men jag gissar att brunnsmanschetten inte är öppen, kan det uppstå eventuella problem med uppåtstigande fukt just kring golvbrunnen?
Helst ska man lägga lite mindre klinker som till exempel 20x20 cm som har mycket fog och således kan släppa igenom fukt. 60x60 cm klinker är mindre bra då där knappt är någon fog.
Stort tack!T tank77 skrev:Nej, just därför man bara bara har ett tätskikt just där vattenbegjutningen är som kraftigast. Resten av golvet som är öppet kan då "andas".
Helst ska man lägga lite mindre klinker som till exempel 20x20 cm som har mycket fog och således kan släppa igenom fukt. 60x60 cm klinker är mindre bra då där knappt är någon fog.
Kör på 10x10 plattor i resten av källaren, tar lång tid att lägga men bra för andningen av golvet och blir bra även om underlaget inte är 100% jämnt.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Byta blandare tvättstuga
Tvättstuga -
Tätskikt i källartvättstuga från 1947 – ja eller nej?
Tvättstuga -
Offert för badrum och tvättstuga
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Tips på snygg och tät lucka för gammalt avloppsrör i tvättstugan
Vatten & Avlopp -
Hur mycket kostar det att göra tvättstuga? Tacksam för uppskattning
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.