Byggahus.se

Brunnsborrning - vattnet inte går att använda i hushållet.

1. P
    Medlem · 2 inlägg

PerHelgeK

Medlem
    Det är mycket diskuterat om kostnad för brunnsborrning och garanterad mängd vatten i borrhålet.
    Och det är mycket skrivet om ”grumlighet” i vattnet.

Men jag hittar inget om kvalitet på vattnet, kostnad mm, för brunnsborrning när vattnet tyvärr inte går att använda i hushållet. Det är för mycket lera – grumlighet – i vattnet. Och lera går tyvärr, enligt de besked jag fått, inte att filtrera bort.

Hade det varit rimlig mängd av t.ex järn, mangan eller kalk hade det gått att filtrera med gott resultat.

Någon som råkat ut för denna, eller liknande, situation – och hur löste ni det?

2. A
    Medlem · Kalmar Län · 11 950 inlägg

AndersS

Medlem
    Finns några trådar, sök på "lera i brunnsvatten".
    Brunnen ska ju borras i berget med foderrör som tätas mot berg, känns som något blivit fel vid borrning.

• Laddar…
  3. A

AndersS

Medlem
    Hur gammal och djup är den, längd på foderrör, etc. Lite mera fakta.

4. P
    Medlem · 2 inlägg

PerHelgeK

Medlem
    Tre år sedan borrning. Aldrig inkopplat p.ga leran, som vi inte får bort från vattnet.. Ca 90 meter borrhål. Det finns inget berg i dagen på fastigheten och inte heller så många ställen att borra på. Detta pga avloppets belägenhet och fastighetsgränser.

5. K
    Husägare · stockholm · 4 inlägg

krillii

Husägare
    Kul... själv har jag 2 borrhål på tomten, ett där pumpen sitter på 50 m djup begravd i sand som rann in i hålet tills motorskyddet löste ut. Det andra hålet ger otjänligt vatten pga för höga arsenikvärden, så det används men bara till tvätt o disk. Inte lätt att skaffa eget vatten på landet :D

6. A

AndersS

Medlem
    Berg i dagen har ingen betydelse, du kan ha 6 m, 25 m, etc, foderrör och de ska oberoende av längd tätas mot berget.
    Och hål på 90 m med lera känns som felaktig tätning så att vatten tar sin ovanifrån, men det finns duktiga här i forumet som kan förklara bättre om det är rimligt eller inte.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.