Hej,
Vi äger idag ett torp utan vatten. Det finns en gammal grävd brunn ute på åkern bredvid som inte är testad och inte används i nuläget. Vi tänker dock att det antagligen är bättre/säkrare att borra en ny brunn och funderar på lösningar för detta samt att dra in ledningar till några positioner i tre olika hus.

Förutsättningarna är som följande att vi äger den stora tomten där Torpet står. Bakom torpet finns också en friggebod ”Servicehuset” med Separett/Torrtoa och en duschkabin som tidigare har använts med regnvatten. Tomten bredvid med ”sportstugan” arrenderar vi men äger huset som står på tomten. Vi skulle dock vilja dra in vatten från samma brunn även till köket i detta hus, då vi är två familjer som bor i varsitt hus. Min tanke är att man borrar en brunn på lämpligt ställe i anslutning till Torpet för att sedan dra ledningar i mark till;
1. Köket i torpet.
2. ”Servicehuset” för handfat och dusch.
3. Köket i ”Sportstugan”. (ligger dock på arrenderad mark så antingen om det finns någon lösning som kan ligga ovan mark och därmed agera "sommarvatten", eller om vi ber arrendatorn om lov att få gräva i hans mark.)

Vi funderar lite på placeringen av brunnen. Vart hade ni helst placerat denna med dessa förutsättningar?
Antagligen i närheten av köket i torpet och Servicehuset?

Vi behöver också ordna med en så enkel lösning som möjligt för avlopp antar jag? I första hand endast för kök och dusch, om det gör någon skillnad? Det skulle eventuellt vara intressant att kunna ansluta wc i framtiden men jag misstänker att det är ett större investering så det beror lite på kostnaden och skillnaden sinsemellan. Hur ser en sådan lämplig lösning ut i vårt fall?

Vi kommer antagligen att begära in offert på en komplett lösning i till att börja med, för att se vad hela kalaset kan kosta, och sedan ta beslut utefter detta. Är det någon som har gjort delar av eller alla delar, som kan dela med sig av kostnader eller erfarenheter så tar vi tacksamt emot det.

Är det något speciellt som är viktigt att tänka på när vi begär offert på arbetet. Jag tänker i form av teknik eller specifika lösningar.

Tack på förhand.
Hälsningar J

Tomtplan med Torpet, Servicehuset, Sportstugan och en grävd brunn markerade på en skala 1:400.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag skulle skicka iväg ett vattenprov från den grävda brunnen för att utreda dess vattenkvalité.

Mina föräldrar borrade för en ny djupvattenbrunn för några år sedan, men har tyvärr fått fortsätta använda sin gamla grävda på grund av att vattenkvalitén i den nya var så dålig att den inte ens bedömts gå att använda med mycket omfattande (och dyr) filtrering/behandling.

Gällande avlopp, så lär nog kommunen ha ganska många och ofta specifika krav på det. Så börja med att lyssna med dem.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Jaha, jag levde i tron att en borrad brunn med största sannolikhet gav både ett bättre flöde samt bättre vattenkvalitet. Men så behöver alltså ej vara fallet enligt dina föräldrars exempel?

Den gamla grävda brunnen har använts för länge sedan, vad jag vet. Det behöver å andra sidan inte betyda att vattnet var av god kvalitet. Jag misstänker att vi behöver både tvätta och fylla på ny sand, samt pumpa ur några gånger för att kunna skicka in ett relevant prov dock. Det känns på något sätt som att det borde vara "renare" vatten längre ner i marken eftersom nya brunnar idag oftast borras istället för att grävas? Eller?

Att man borrar, även att grävd brunn finns, är oftast för att säkra vattentillgång sommartid.
Vilken vattenkvalitet du får i borrad vet du inte förrän den är borrad och om det krävs någon extra reningsfunktion.
Men du kan utgå från att det blir drickbart.

Planera brunn och var avloppsbrunn/filtration kan förläggas samtidigt, det görs på plats utifrån markförhållanden.

• Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Planera brunn och var avloppsbrunn/filtration kan förläggas samtidigt, det görs på plats utifrån markförhållanden.
Jag kan bara hålla med om detta. Du kan ju ha otur med att brunnens placering omöjliggör en infiltrationsanläggning och då blir det eventuellt en dyrare lösning.

Utifrån din plan tänker jag mig att brunnen borde ligga mellan husen, medan plats för trekammarbrunn och infiltration då blir i tomthörnet norr om torpet, mot vägen. Jag tror inte att båda husen kommer att kunna dela avloppsanläggning utan att behöva pumpa avloppsvatten, eftersom det är rätt långt mellan dem. Men det är utifrån skissen. Det är oklart var det finns gårdsplan, gräsmatta, träd et cetera samt hur markförhållandena är. Jag rekommenderar en titt i Naturvårdsverkets broschyr om små avloppsanläggningar.

Bra poäng. Jag ska absolut se till att planera in läge för alla delar inklusive avlopp, även om vi skulle ta det i etapper och initialt till denna sommaren bara ordna så att vi har tillgång till vatten. Tack!
Jag ska även leta upp naturvårdsverkets information samt kontakta kommunen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.