Byggahus.se
den hann bli 8 månader, electrolux... får se hur bra deras service är på måndag då?

luktade fan i hela huset, och rök nere i källaren

tvungen att duscha efter man burit ut den, stank bränt kretskort om mig och mina kläder... (stickande "doft")

var droppen på en "underbar" helg med en magsjuk dotter som spytt ner mig två gånger på tre dygn...

Är det motorn eller annat som brunnit?

När jag pratade med ABCdsug i Bromma häromdagen fick jag lära mig att Elux tillskillnad från dom flesta andra c-sugare leder dammluften genom motorn för kylning. Inte bra.

Detta framkom i en diskussion kring grovdammsugare och faran med att suga spån genom c-sugaren. För Univac Millenium gäller att det inte är något problem att få damm genom sugarn, motorn tar inte direkt skada av detta. Indirekt blir det ändå problem pga påsen sätts igen av dammet och då blir det varmt (vilket i förlängningen kan leda till att motorn dör - förutom att kostnaden för påsarna rasar i höjden).

mmm... har grovdammsugare för sånt, men var en mix av katthår/damm som satt för filtret

men dum som jag är anser jag att det borde finnas överhettningsskydd?

antar att motorn brunnit, eftersom om man sätter på den så sprutar det ut rök och stinker fan ur utblåset ;)

min lilla handjagare som jag suger spackel å skit med har levt i 2½ år fasten det misshandlas hårt... och sen pajar fin dammisen :/ suuuurt

elecrolux regerar...

ringde i torsdags, de sa att tekniker kommer ringa åter måndag morgon och komma ut...

tekniker ringer, kommer ut och tar med dammisen då han saknar rätt verktyg och säger att det kanske tar en vecka (HALLÅ)

några timmar senare ringer han och säger att han lämnat av den och bytt motor (service :)

sen på tisdagen (idag) ringer han igen för att kolla att allt fungerar (som en dubbelcheck)

djupt imponerad av deras service :)

har dock fortfarande inte fått svar på HUR motorn kunde brinna, ska finnas överhettningsskydd = omöjligt?

Det är svårt att skydda motorer av den typ som används i damsugare och handverktyg. Motorn Har två olika lindningar:
1 Stator (fält), sitter runt rotorn och skapar ett magnetfält. Denna lindning är lätt att skydda med termobrytare men det är mycket ovanligt att det är statorlindningen (fältena) som brinner upp.
2 Rotor (ankare). denna del roterar och strömmen överförs via kollektor och kol. Eftersom den roterar är det svårt att sätta in ett skydd i denna del.
Kolen är slitvara och bör bytas med jämna mellanrum.

Det som har hänt är antagligen att ett eller flera lindningsuttag i rotorn har släppt från kollektorn. Eller så har en kortslutning av någon anledning (kringyrande skräp, punktfel) uppstått i rotor eller statorlindning.
Motorn kan även ha brunnit av övertemperatur (igentäppt tilluft) och endast i detta fall skulle ett termiskt skydd ha hjälpt.

då har skiten brunnit igen... helt otroligt... + att knappen i handtaget för att slå av och på har slutat fungera

får se vad de har att säga den här gången, inte såå sugen att ha kvar skiten då det luktar bränntkretskort i hela kåken återigen...

MathiasS skrev:
Är det motorn eller annat som brunnit?

När jag pratade med ABCdsug i Bromma häromdagen fick jag lära mig att Elux tillskillnad från dom flesta andra c-sugare leder dammluften genom motorn för kylning. Inte bra.

Detta framkom i en diskussion kring grovdammsugare och faran med att suga spån genom c-sugaren. För Univac Millenium gäller att det inte är något problem att få damm genom sugarn, motorn tar inte direkt skada av detta. Indirekt blir det ändå problem pga påsen sätts igen av dammet och då blir det varmt (vilket i förlängningen kan leda till att motorn dör - förutom att kostnaden för påsarna rasar i höjden).
Det är dags att investera i en bättre sugis! :)

skämta inte  >:(

ska ha löfte om antingen 12mån garanti till eller pengarna tillbaka...

de får välja, skit är det hursom  :(

förslag på märke :p

Vår univac har sugit byggdammet vi har i huset sedan 1,5 år utan att protestera....

Prata med ABC cdsug killarna, dom kan nog rekommendera en bra maskin - de flesta märken finns där.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.