Vi fick stopp i avloppet (eget vatten och avlopp) spolbilen kom ut å spolade loss proppen. Allt rinner på bra. Fick efter det en illaluktande doft i källaren vilket jag då kopplade till att det legat vatten på betonggolvet. Körde med ozonmaskin det blev bättre men efter 2v va det sämre än innan, körde en omgång till rum för rum och stängde dörrarna mellan efter körning för att se om det luktar i alla rum eller om jag kunde härleda det ngt särskilt. Och det kommer från tvättstugan, har gjort rent golvbrunnen så gott jag kan, det sitter dumt till så man får ligga under ett badrumsskåp. Lyckades ta några bilder med mobilen. Googlade runt lite och kan det stämma att det ska sitta ngt där i hålet?
Har inte haft dessa problem tidigare, bott här i ett år. Kan spolningen tryckt bort pluggen? Ska jag isf göra ngt mer innan jag pluggar?

• Närbild på en smutsig golvbrunn med brunaktiga beläggningar och en plaströrsstycke i mitten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rostig och smutsig golvbrunn med stående vatten, delvis blockerad öppning.
    Skapa konto
Ja det ska sitta en plugg i hållet.
Det finns ersättningsplugg att köpa. Men det går att plugga med vad du har hemma. Plugga bara igen den så att det är enkelt att öppna den dagen du behöver rensa.

• Gilla
MiJa1
  • Laddar…
Ja, det lilla hålet du ser ska ha en plugg som skall förhindra luft/lukt. Denna plugg tar man bort vid rensning/spolning för att komma åt.

• Gilla
MiJa1
  • Laddar…
Centano Centano skrev:
Ja det ska sitta en plugg i hållet.
Det finns ersättningsplugg att köpa. Men det går att plugga med vad du har hemma. Plugga bara igen den så att det är enkelt att öppna den dagen du behöver rensa.
Ok då va jag rätt på det, skönt att ha hittat lösningen! Höll på att bli tokig här på doften och började klura på hur det va ställt med grunden osv 😅
Är det en sådan som ska sitta där? Är det jag får fram om jag googlar. Har inget bra att plugga med hemma tyvärr. Läste dock att dom lätt rostar fast, kanske bättre att ta ngt annat?

• Förpackning av metallpropp med utvändig gänga, produkt från Byggmax, pris 39,95 kr.
    Skapa konto
Jag är osäker, men tror inte det är en gänga där.
Tror bara det är en konisk gummiplugg du skall trycka in. Så var det iaf när jag kollade på en liknande brunn senast. Iaf bör en sådan lösning fungera oavsett gänga eller inte....

M MiJa1 skrev:
Ok då va jag rätt på det, skönt att ha hittat lösningen! Höll på att bli tokig här på doften och började klura på hur det va ställt med grunden osv 😅
Är det en sådan som ska sitta där? Är det jag får fram om jag googlar. Har inget bra att plugga med hemma tyvärr. Läste dock att dom lätt rostar fast, kanske bättre att ta ngt annat?
Gissar att det blir svårt att få dit en sådan propp även om det finns gängor i brunnen, ser ut att ha rostat en del. Som tidigare skrev så bör det fungera med en konisk gummipropp.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.