Byggahus.se

brunn-sprängning-förorening??

1. J
    Medlem · 90 inlägg

johannes100

Medlem
    Hej alla!Trodde inte att jag skulle behöva starta en "juridiktråd"men det verkar inte bättre...Jag har i dagarna fått problem med mina framtida grannar.Dom har åsikter om det mesta så nu även om mina sprängningar som skall göras.En utav dom ville verkligen klargöra att sprängningar kan sabba vattentäckter och att det blir JAG som får åtgärda den i sådant fall.Jag svarade då att jag naturligtvis åtgärdar hennes vatten om jag sabbar det,men då vill jag ha papper på att hennes brunn är schysst innan jag börjar panga.....tilläggas kan att vi ska "toppa" en bergklack på max 1.5 meter så det är inga problem(enl sprängaren)...
    Vad gäller i sådana här fall,vad ska jag göra???
    Ursäkta mina milslånga meningar och "noveller"men det kokar inombords så jag måste skriva av mig/Må väl

2. M
    Medlem · 184 inlägg

Meijan

Medlem

Re: brunn-sprängning-förorening??

Om grannens vattentäkt skulle bli förstörd måste bevis finnas på att det dels är du som har orsaktat detta samt att brunnen var ok innan. Alltså måste prover tas på brunnen innan du börjar börjar sprängningarna. Det är egentligen din granne som ska stå för provtagningen av vattnet. Det är ju hon som kommer att driva ärendet och då måste hon ha på fötterna. Men för grannsämjans skull så är det ingen dum idé att du själv erbjuder dig att ta ett vattenprov från hennes brunn.

Om sedan brunnen blir förstörd gäller det för din granne att visa att det beror på din sprängning. Det är inte alltid så lätt. En geoteknisk undersökning måste visa att sprickor i berget uppstått pga av sprängningen och att dessa t ex leder in förorenat vatten i brunnen.

Slutligen, om det visar sig att din sprängning har förstört grannens brunn riskerar du att bli skadeståndsskyldig. Antingen att du bekostar en ny vattentäkt eller att ni skriver servitut på att hon får använda vatten från din brunn.

Sprängningar innebär en stor risk för att vattentäkter påverkas. Sprickor uppkommer i regel alltid och dessa kan påverka brunnar på flera 100 meters avstånd. Risken är större ju djupare man spränger. Att däremot spränga bort en uppstickande klack innebär en betydligt lägre risk.

Om en sprängning orsakar påverkan på en vattentäkt visar detta sig redan efter ett par timmar. Det är ingenting som dyker upp månader efter sprängningen.

Kan tillägga att det händer ofta att sprickor "tillbaka bildas" efter en tid. Detta beror antingen på att sprickan sätts igen av sediment eller att den kollapsar.

3. A
    Medlem · 312 inlägg

Alter_ego

Medlem

Kan man inte attackera problemet på samma sätt som med närliggande hus vid sprängning?

Besiktning innan/efter och vibrationsmätare som visar hur kraftiga vibrationer som uppstått vid sprängningen. Har man mätt och besiktigat måste väl sprängarens försäkring gälla om det blir skador pga för kraftiga vibrationer?

Alter ego

4. M
    Medlem · 184 inlägg

Meijan

Medlem

Sprängaren kan nog inte i något fall belastas för att sprickor uppstår. Det gör det nämligen alltid. Hur många och hur långa och i vilken riktning de kommer att sträcka sig är omöjligt att förutse. Det finns bara mer eller mindre stor risk att en vattentäkt kan påverkas.

Jag tror inte att en vibrationsmätning kan förändra läget speciellt mycket. Hur berget spricker upp beror på så många faktorer. Det är inte likadana samband som gör att närliggande byggnader påverkas som att berget spricker.

5. C
    Medlem · 611 inlägg

carlssoni

Medlem

johannes 100,
    se till att Du har en villabyggareförsäkring, som ingår i en vanlig villaförsäkring. I denna ingår nämnligen en del som kallas byggherreförsäkring, som täcker Ditt ansvar som byggherre.
    Det är just i egenskap av byggherre som Du har ansvar för sådana aktiviteter som nämns ovan.

Sker en skada så gäller försäkringen och försäkringsbolaget för Din talan vid ev. tvist.

6. J
    Medlem · 90 inlägg

johannes100

Medlem

Låter bra,tack så mycket!!

7. J
    Medlem · 90 inlägg

johannes100

Medlem

carlssoni

Mitt bolag hade inte denna försäkring(folksam)har du något förslag på bolag som har den?Har förövrigt varit i kontakt inspektörerna på Miljö&Hälsa , och dom visste inte vad jag skulle ta för vattenprover på grannbrunnarna....konstigt,jag trodde det var deras jobb :-/Vill så gärna ha något konstruktivt att presentera för grannarna så att dom bara backar och kniper k... (tills nästa grej dyker upp förståss)/Fortsatt trevlig helg!

8. H
    Medlem · 244 inlägg

husmyran

Medlem

den försäkring du snackar om skulle den även täcka om någon blir skadad på ens bygge? Kan man teckna den för den "blivande" villan som man förhoppningsvis snart är igång och bygger?

Vår KA rekommenderade oss att teckna en ansvarsförsäkring. Denna visade sig ingå i den vanliga hemförsäkringen som ju "alla" har. Vi har dock fifflat med adressen för att kunna bo gratis under byggtiden. Så vi är skrivna på vår tomt där det än så länge inte finns mycket hem att försäkra.

9. M
    Medlem · 15 inlägg

made

Medlem

Jag passar på att lyfta denna tråden.

Vi har köpt en sommarstuga, där det är nydraget avlopp och vatten fram till tomtgräns. Vi ska dra med oss detta upp till huset och kommer därför att behöva spränga en del. Det ligger 3 byggnader inom 50m, dessa har vi anlitat besiktningsman på som installerar mätare. När jag pratade med sprängaren häromdagen sa han dock att vi behövde en egen försäkring också. Så länge han befinner sig inom gränsvärderna så är han "safe" och vid eventuella skadeståndskrav så är det vi som byggherrar som blir ansvariga.

Jag har tillbringat ett par dagar med att försöka reda ut den försäkringsdjungel som detta innebär... Vi är i nuläget försäkrade i Folksam via frugans lärarförsäkring, Folksam erbjuder dock inte något skydd vid sprängning. I nästa läge pratade jag med Gar-bo och Bostadsgaranti men ingen av dem hade någon försäkring som passade, i och med att vi inte kommer att bygga ut i denna vevan.

TryggHansa hade enligt tjejen jag pratade med skydd mot 3e part vid sprängning i deras vanliga villaförsäkring, dock fick jag inte tag på henne när jag ringde nästa gång utan fick då prata med en kollega till henne som sa att försäkringen inte alls gällde mot tredje part utan bara för den egna byggnaden.

Har också varit i kontakt med Länsförsäkringar, de erbjuder en tillägsförsäkring som verkar passa som handen i handsken, den försäkringen skulle gälla mot 3e part, men inte vår egendom. Nackdelen med den var dock att den minst kostade 5000kr, med en självrisk på minst ett basbelopp (39.000 kr) om jag förstod det hela rätt.

Är det någon som har TryggHansas villaförsäkring och vet vad som gäller för den? Ska jaga den tjejen som jag först pratade medm men hon var inte anträffbar innan kl. 12.

Ni som har varit i liknande situationer, vilka bolag försäkrade ni er via?

10. C
    Medlem · 611 inlägg

carlssoni

Medlem

Exempelvis If har en villabyggareförsäkring (i princip en vanlig villaförsäkring där momentet försäkring under byggtid skall ingå).

En sådan försäkring täcker både byggherreansvaret (t.ex. vid sprängskador på tredje mans egendom), övrigt ansvar, skador på det egna bygget och rättsskydd.
    När bygget är klart och inflyttning sker kan man förslagsvis utöka med försäkring för lösöre, reseförsäkring m.m.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.