Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Brunn gick torr efter missöde, pump leverar inget tryck.

1. EHal
    Medlem · 3 inlägg

EHal

Medlem
    Hej!
    Någon gång mellan 18:00 (lördag) och 15:00 (söndag) så har en trädgårdsslang hoppat ur och när det upptäcktes så droppade det bara från kranen, brunn (borrad 80m) gick med största sannolikhet torr. Pumpen var igång under hela perioden som vatten var slut, den stängdes av så fort problemet noterades.

Jag har imorse försökt dra igång pumpen som låter hälsosamt, hör ingen skillnad nu mot hur den brukar låta men inget tryck byggs upp.
    Eftersom jag inte är helt hundra att det tillkommit vatten i brunnen än så kan jag inte utesluta att den är sinad även nu, men min teori är att det finns vatten där nu och att pumpen behöver luftas.

Vi har en hydrofor som verkar helt tom, inte så konstigt.
    Pumpen är en Grundfos cpes-3 80
    Jag har öppnat upp locket där man kan fylla på vatten, fanns inget vatten där. Har försökt att hälla på vatten där och tryckmätaren rör sig väääldigt lite, och sen faller ner igen.
    Försökte mig på att öppna luftningsventilen och det bubblar o har sig från både den och påfyllnings hålet, men inget tryck.

Misstänker att luftningen kan kräva en hel del mer vatten än jag hade tillgång till idag, frågan jag har är om någon kan vara snäll att ge mig någon form av vägledning i detta.

Såg nyss att någon skrev i en annan tråd att dom fyllde upp hydroforen med 30L vatten för att få vatten mot pumpens utlopp, detta har jag inte testat (än).

Upplever att det vattnet jag häller ner i påfyllnings hålet sugs genom pumpen i alla fall, men får inte intrycket av att den faktiskt suger upp vatten från brunnen.
    Behöver man dra igen så mycket vatten att hela ledningarna ner i den borrade delen har vatten i sig eller vad föreslår ni att jag gör?
    Rött i bild är där avluftning satt, den har kärvat ihop och ska bytas ut imorgon.
    Grönt i bild är där påfyllning görs.

Hydroforen sitter i källaren i huset, det vill säga ca 4m från brunnen.

Stort tack till dig som tagit din tid att läsa ovan!

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    61BF3BDB-FD7D-4E8A-B2A8-A1EC8F605F61.jpeg

Rekommenderat från shoppen

Varför visas rekommenderat från shoppen?

Rekommenderat från shoppen är en annons från Byggahus egen shop. Produktrekommendationer visas automatiskt baserat på nyckelord som nämns i foruminlägget. Vi matchar innehållet med relaterade produkter som kan hjälpa läsare med sina byggprojekt. Inläggskaparen har inte själv lagt in produkterna i inlägget.

2. Bästa svaret

J
    Medlem · 9 750 inlägg
    Ejektorpump , blir till att fylla mycket vatten i påfyllnings/avluftningen som sitter på topp av pumppaketet. Det ske inte komma en bubbla där. Ventilen som sitter till vänster om din röda ring ska var stängd och när pumpen drar vatten ska det bli som en dimma av vatten, då öppnas ventilen lite sakta och till ca 1/4 del. Det hörs ett sus när vattnet kommer, efter ca 2 - 3 min öppnas den lite mera. samtidigt ska luftskruven var lite öppen .för att ev luft ska gå ut. Du märker när det är full flöde i pumpen, slutar det bli dimma från luftskruven, ett varv till med att fylla.
    Dessa pumpar är känsliga för den minsta luftbubbla.

3. EHal
    Medlem · 3 inlägg

EHal

Medlem
    Tack för tipsen, detta ska testas idag! Återkommer med resultat :)

4. EHal
    Medlem · 3 inlägg

EHal

Medlem
    Luftningen gick super bra efter att jag inhandlat lite grejer som underlättade arbetet. Tog med mig 80L vatten, räckte med 5L .

Här kommer en guide som gjorde susen för mig:
    Stängde utloppet från pumpen, därmed hade jag bara ventilen för släppa ut luft och resterande ledningar var stängda.

Monterade en ny ventil och nippel för att kunna lufta utloppet (höger i bild från trådstart), drog på en genomskinlig slang på den och tog med en hink för att få upp allt spill vatten.

Där man fyller på vatten monterade jag också en nippel och drog på en större slang som jag anslöt till en 20L vattendunk. Den typen som har ventil för att tvätta händer exempelvis. Eftersom min pump sitter en bit ner under marken så fick jag bra fall från dunk till nippeln för påfyllning.

Därefter började jag med pumpen avstängd att öppna upp luftventilen och fick ut rejält med luft och slutligen kom bara vatten, detta helt utan att ha pump igång. Började få upp hoppet här

Efter det så drog jag igång pumpen och samtidigt öppnade ventilen lite för att släppa ut luft och vatten. Allt såg bra ut direkt för mig, kom inte mycket luft och de var ett rejält flöde av vatten genom luftnippel.

Sen öppnade jag sakta ventilen så att ledningarna började fyllas upp, såg direkt att trycket ökade på mätaren och därefter var vi klara.

Tog bort min anordning med nippel för påfyllning och vattennivån stod precis i höjd med hålet, skruvade tillbaka locket där, klart!

här kommer en bild på min vackra skapelse
    Kanske någon hittar den här tråden och kan få hjälp av min upplevelse.
    4277B9F2-F968-464D-93AB-1469015ED694.jpeg
    EC6CD247-774B-4CDE-817C-9FCBACA02B67.jpeg

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.