Hej!

Har en thujahäck där en del är ca 2 meter höga. Satte dem för två år sedan. Förra året vattnade jag ofta och la ut trädgårdsgödsel vid varje planta och vattnade ner.
I höstas fick de väldigt ljusa skott på grenarna som sedan blev bruna. Jag vill ju såklart ha en grön fin häck. Hur ska jag sköta om den. Ska den klippas? När och med vad ska jag gödsla den?
Även barken har spruckit på den på några ställen. Vad kan det bero på?
Del av en thujahäck med både gröna och bruna grenar, tecken på växtstress eller näringsbrist.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Thujahäck med blandning av gröna och bruna grenar indikerar problem med växtens hälsa.
Skapa konto

Det bruna är dött, klipp bort det. när vårsolen börjar titta fram måste du täcka den för att den inte ska få dessa "brännskador".
Se även till att hundar inte kommer åt att kissa på dem.

Övrig klippning: eftersom de inte bryter skott på äldre grenar måste man redan tidigt forma dem. Dvs klipp regelbundet på bredden för att få en fin form, och toppa dem direkt de når lagom höjd, håll sedan höjden genom regelbunden klippning.

Har de väl vuxit sig för höga eller breda är det svårt att få dem fina igen.

• Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Det bruna är dött, klipp bort det. när vårsolen börjar titta fram måste du täcka den för att den inte ska få dessa "brännskador".
Se även till att hundar inte kommer åt att kissa på dem.
Behöver man klippa bort allt? Det är ganska många plantor och ganska mycket brunt. Det bruna kom förövrigt i höstas, alltså innan vårsolen. Jag har läst om att man ska täcka dem, men vi har så lång häck så jag vet inte riktigt hur det skulle gå till. Jag har några mindre plantor också, och de ser inte alls ut så här.

Hur ska jag göra med vatten och gödning? Jag vattnar ungefär 40 liter per planta 1 gång i veckan.

• Gilla
RogerA51
  • Laddar…
Nej, du kan låta det sitta om det inte stör dig. Viktigt när du vattnar är att se till att det går ner tillräckligt djupt, så att de etablerar djupa rötter, så att du på sikt slipper vattna. Hur många liter det innebär beror helt på hur torrt det är.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Det på bilderna tycker jag ser ut som fröställningar, inte vissna grenar.

H Hellenbol skrev:
Det på bilderna tycker jag ser ut som fröställningar, inte vissna grenar.
Det har du rätt i, jag hade mindre skärm när jag svarade första gången :crysmile:

Det är inte något bränt, det är helt klart fröställningar. Thuja har jag för mig kan sätta mycket frö när de mår dåligt, t.ex. står torrt, men det är absolut inget du måste klippa bort.

40 l/planta tycker jag låter mycket ... jag brukade på min tidigare långa häck låta vattenslangen sippra ner under ca 20 minuter och sedan flytta slangen till nästa planta - vid torrt väder inte oftare än var tionde dag. De första åren. Det är möjligt att du övergött plantorna: täck marken med planteringsjord utan ytterligare gödning. Håll undan gräs/ogräs vid "fötterna". Täckning funkar inte på en så hög häck men du kan duscha häcken mot kvällen då och då. Nu bor jag inte i Värmland men vintern kan ha varit svår för den; du ska se att den repar sig när nya skotten kommer. Det är, som tidigare nämnts, viktigt att hålla in sidorna varje vår och gärna en gång till i augusti. Det ser ut som om det är sorten Brabant som växer mycket fort och yvigt

yonna yonna skrev:
40 l/planta tycker jag låter mycket ... jag brukade på min tidigare långa häck låta vattenslangen sippra ner under ca 20 minuter och sedan flytta slangen till nästa planta - vid torrt väder inte oftare än var tionde dag. De första åren. Det är möjligt att du övergött plantorna: täck marken med planteringsjord utan ytterligare gödning. Håll undan gräs/ogräs vid "fötterna". Täckning funkar inte på en så hög häck men du kan duscha häcken mot kvällen då och då. Nu bor jag inte i Värmland men vintern kan ha varit svår för den; du ska se att den repar sig när nya skotten kommer. Det är, som tidigare nämnts, viktigt att hålla in sidorna varje vår och gärna en gång till i augusti. Det ser ut som om det är sorten Brabant som växer mycket fort och yvigt
Jag lägger ut en "sprinklerslang" på 15 meter på jorden och sätter på vattnet i typ 1 timme. Då går det åt ca 600 liter. Men det kanske är för mycket då?

Kan jag ha haft för lite gödsel? Jag har bara haft på trädgårdsgödsel en gång på två år på dem.

Kan jag beskära dem nu? Häcksax och fräsa lite försiktigt på sidorna då eller?

Ska fröställningarna försvinna eller får man trimma bort dem? På en del ställen blir det inget annat än stammen kvar om jag trimmar bort dem.
De är fortfarande kvar och gör häcken brun och tråkig...

Trimma absolut inte närmare än utanför sista innersta skottet. Den bryter inte på gammal ved. Du kan klippa den nu (jag brukade göra det i maj, efter att den tänt) och så putsa den i augusti. Det snyggaste är att skära den med vass (bröd-)kniv de första åren för att hålla in bredden.

Lite OT: jag har inte behövt klippa/trimma Thuja Smaragd i år. Den växer tätare och snällare!

yonna yonna skrev:
Trimma absolut inte närmare än utanför sista innersta skottet. Den bryter inte på gammal ved. Du kan klippa den nu (jag brukade göra det i maj, efter att den tänt) och så putsa den i augusti. Det snyggaste är att skära den med vass (bröd-)kniv de första åren för att hålla in bredden.

Lite OT: jag har inte behövt klippa/trimma Thuja Smaragd i år. Den växer tätare och snällare!
Så fröställningarna försvinner inte av sig självt; de måste trimmas bort?

Varför kommer de egentligen? Jag har vissa som knappt har några medan andra har mycket. De har fått lika mycket gödning/sol/vatten.

Ska man hugga grenarna med kniven eller skära den? Känns som ett väldigt jobb med 80 meter häck! :)

Tanken är att man årligen håller efter ytskiktet så att häcken inte blir bred. Du kan använda trimmer /sax om häcken är lång. Fröställningarna kan du naturligtvis ta bort om dessa stör. Vissa år sätter den mer frön, andra år mindre.

När häcken nått den storlek att du börjar trimma årligen kommer den inte att blomma på samma sätt, då klipps ju blomanlagen bort. Det är viktigt att du inte väntar för länge med att börja trimma, det är svårt att få en thujahäck fin om den vuxit sig för bred eller för hög, eftersom den som yonna påpekar inte bryter skott på gammal ved.

Kan man trimma den nu? Läste någonstans att man ska göra det i september, så jag har väntat. Den blir inte finare direkt.
Men jag ska alltså klippa av de nya gröna skotten? De kottar som är kvar innanför kommer bara få vara kvar alltså?

yonna yonna skrev:
Tanken är att man årligen håller efter ytskiktet så att häcken inte blir bred. Du kan använda trimmer /sax om häcken är lång. Fröställningarna kan du naturligtvis ta bort om dessa stör. Vissa år sätter den mer frön, andra år mindre.
Anna_H Anna_H skrev:
När häcken nått den storlek att du börjar trimma årligen kommer den inte att blomma på samma sätt, då klipps ju blomanlagen bort. Det är viktigt att du inte väntar för länge med att börja trimma, det är svårt att få en thujahäck fin om den vuxit sig för bred eller för hög, eftersom den som yonna påpekar inte bryter skott på gammal ved.

• Hand som pekar på en gren av en växt med gröna skott och brunaktiga kottar, markerad med en röd cirkel.
    Skapa konto
  • En tätväxande buske med gröna skott och bruna kottar som behöver beskärning.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.