Hej!
Vi har bergvärme i vårat hus, samt golvvärme i badrummet. Vattenburna radiatorer i övrigt.
Igår stängde vi av strömmen ca 30-60 minuter pga ett rejält åskoväder.
Efter det så brummar och låter den här mackapären till golvvärmen konstant. Syftar på den svarta och röda lite större grejen. Försökt googla och tror att det kan vara en cirkulationspump!?
Vad kan ha hänt?
Hur gör vi för att få det att sluta låta?
Inatt drog jag ur stickkontakten bara för att kunna sova, är det dåligt att göra det? Har inget behov av golvvärmen nu under sommaren.
Vi är totalt okunniga när det kommer det här, vilket ni redan lär ha märkt :oops::rolleyes:

Verktygspanel med rörkopplingar och potentiell cirkulationspump för golvvärme, bullrig efter strömavbrott.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Försök ändra inställningen, borde finnas en tryckknapp, på cirkulationspumpen så kanske det blir bättre. Lågt konstant varvtal borde räcka.

J Josth skrev:
Försök ändra inställningen, borde finnas en tryckknapp, på cirkulationspumpen så kanske det blir bättre. Lågt konstant varvtal borde räcka.
Tack för svar! Säger mig inte så mycket, det här är rena grekiskan :worried: finns ingen knapp heller, dubbelkollat nu. Vet du om man bara kan dra ut stickkontakten och vänta med att ta tag i det här ett tag? Kanske ta ut någon som kan. Har lite mycket annat på gång i livet just nu.

Kollade bergvärmen nu, expansionskärlet stod på 0,4 bar och det rann en hel del ur slangen till avloppet. Just nu känns det frestande att flytta till hyresrätt för förstår mig inte på det här.

Visst kan man ta ur stickproppen till cirkulationspumpen om man inte vill ha någon värme. Däremot kan pumpen som sagt vara svårstartad efteråt. Ibland finns ett litet skruvlock mitt framför axeln som kan öppnas och då kan man ofta hjälp-starta pumpen med en skruvmejsel.

• Gilla
Linnea86
  • Laddar…
J Josth skrev:
Visst kan man ta ur stickproppen till cirkulationspumpen om man inte vill ha någon värme. Däremot kan pumpen som sagt vara svårstartad efteråt. Ibland finns ett litet skruvlock mitt framför axeln som kan öppnas och då kan man ofta hjälp-starta pumpen med en skruvmejsel.
Fick hjälp av en granne att justera trycket i själva bergvärmen, och dragit ur stickproppen till golvvärmen. Ska komma ihåg dina tips tills vi har mer tid. Som höggravid i denna sommarvärme vill man gärna göra annat än detta :cool:

Vad bra att grannen kunde hjälpa till. Viktigt att pannan är fylld med vatten så inga delar skadas. Nu är det 31,5 °C i skuggan här, pust pust när man går utanför dörren. Satsa gärna på frikyla från bergvärmen om ni vill ha det svalare inne på sommaren.

• Gilla
Linnea86
  • Laddar…
J Josth skrev:
Vad bra att grannen kunde hjälpa till. Viktigt att pannan är fylld med vatten så inga delar skadas. Nu är det 31,5 °C i skuggan här, pust pust när man går utanför dörren. Satsa gärna på frikyla från bergvärmen om ni vill ha det svalare inne på sommaren.
Ja, vi har världens snällaste och hjälpsammaste grannar! Det där med frikyla låter som nått vi ska kolla upp, kör med kylklampar från frysen och kylmattor för hundar nu :rofl: tack igen för din input!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.