Brukar man kunna boka in en starttid långt i förväg?

4k läst  44 svar

1. H
    Moderator · Nivå 25
    Indexuppräkning är bara aktuell om det framgår av avtalet/offerten.

Om vi antar att det är en offert om fast pris, så bör det fasta priset i offerten gälla, såvida inte firman har angivit ett nytt fast pris innan bindande beställning.

• Laddar…
  2. H
    Medlem Nivå 6

Ingen indexuppräkning är angiven i offerten.
    Det har bara lämnats en offert, våren 2017. Den var giltig ett antal månader.
    Sen har firman själv åter tagit kontakten ett år senare och sagt sig vilja kontrollera att inga större prishöjningar skett på material. Kan ju inte vara något annat än den lämnade offerten man refererar till och skall jämföra priserna med.
    Man lämnade inga besked om höjda materialpriser eller höjda timkostnader före beställning.

Men jag är inte så grinig eller girig så att jag benhårt vidhåller att man i firman måste stå för en över ett år gammal offert. Utan en normal indexuppräkning på en eller ett par procent är väl helt acceptabelt.
    Hade jag fått en ny offert nu istället hade den troligen ändå varit uppjusterad något just med avseende på kostnadsökningar. Och då känns det som att det är det som är mest rättvist, det är ju nu som jobbet utförts...inte förra året.
    Däremot känns det inte ok att firman skall avisera höjningar i efterhand som gjorts nu...helt förkastligt.

3. M
    Medlem · Nivå 8
    Båda parter måste utgå från det avtal som finns.

Om ni inte har gjort något avtal:

Från Lawline enligt konsumenttjänst lagen:

I den mån priset inte följer av avtalet, skall konsumenten betala vad som är skäligt med hänsyn till tjänstens art, omfattning och utförande, gängse pris eller prisberäkningssätt för motsvarande tjänster vid avtalstillfället samt omständigheterna i övrigt.Se 36 §.

Näringsidkaren är skyldig att på konsumentens begäran ställa ut en specificerad räkning för tjänsten. Räkningen skall göra det möjligt för konsumenten att bedöma det utförda arbetets art och omfattning. I den mån tjänsten inte har utförts mot fast pris skall det även framgå av räkningen hur priset har beräknats. Se 40 §.

Finns något av samtalen i skriftlig form? Exempelvis där säljaren sa att de skulle stämma av så att inga prisjusteringar skulle göras?

Så gissningsvis får du hänvisa till tidigare offert och hävda att de får skapa en ny specificerad faktura där kostnadsökningarna framgår. Dessa får du sedan bestrida om de är oskäliga och du kan betala det du anser är skäligt.

http://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/prisomraknaren/

Det är ett väldigt trubbigt verktyg för 2018 eftersom skillnaderna per månad varierar stort (från 0.x% till 1.8x% upp). Men en prisökning mer än 2% i timkostnad borde vara svår att motivera.

Redigerat 11 jul 2018 06:09
    • Laddar…
  4. H
    Medlem Nivå 6
    Tackar!

Ja, samtalet där man säger att man skall kolla upp materialprisernas ev. prishöjning finns i skriftlig form (mail). Sedan finns det inget mer om det, ingen återkoppling i ärendet. Inget nämns alls om timprishöjning. Efter detta bokas en preliminär starttid för jobbets utförande in.

Ett timpris på 500 kr eller 510 kr spelar inte så stor roll, det är helt ok för min del med en sådan höjning.
    Om det är en liknande prishöjning på materialet så är det också ok.

5. M
    Medlem · Nivå 8
    Då har du nog allt som behövs för samtalet.. :)

6. T
    Medlem Nivå 7
    Hej.

Hur gick det med taket?

1. Pappen ska inte spikas, vi lägger den med cirka 600 omlott, ett par stift och sen icopal klister över skarven.
    2. Nockbrädan bör ha bytas, hoppas dom gjorde det.

Jag såg i mina trådar att vi har lika hustyp, vad kostade ditt takbyte om man får fråga?

• Laddar…
  7. H
    Medlem Nivå 6

Ja, det löste sig väl till slut. Nån gång vill man ju sätta punkt. Men kommer aldrig någonsin att anlita firman igen eller rekommendera dom för någon annan.

1. Spikarna som var på bilderna var inte för att skarva pappen i sig själv utan för att fästa pappen som kom uppifrån från skorstenen...eller nåt sånt, minns inte exakta svaret nu. Fanns en förklaring på det och hade en besiktningsman innan pannorna lades på. Förutom en del saker som var tillfixade precis innan besiktningen åkte hantverkaren på att dra upp takpappen över vindskivorna och lägga in fler stödpunkter under läkten, han hade för långt avstånd emellan.

2. Nockbrädan byttes mot extrabetalning. Helt ok att betala för det. Det som inte var ok var att jag som kund fick strida för att få bytt ut den. Nästan bli ovän med hantverkaren för att han anser att det inte behövs och det inget kommer att hända där för det blir ju ändå tätt sedan...även när jag frågade om det var mycket jobb och omständigt och fick svaret "nej" så var hantverkaren ovillig att göra det jobbet.

Hade en annan offert på ca 85-86000.
    Också denna som jag då anlitade låg på ca 91000 men han skulle göra det på löpande med en maxkostnad på 91000 men med möjlighet till att göra det billigare.
    Förstår ju i efterhand att hantverkaren aldrig hade ambitionen att göra det billigare än 91000. Den enda tid han hade full kontroll på var all extratid. När jag bad om tiddagboken som borde följt med fakturan blev jag ifrågasatt om vad jag skulle ha den till för det kom ju ändå upp i så många timmar att maxbeloppet på 91000 uppnåddes.
    Klart att jag vill ha dagboken sa jag och då skulle jag få den till slut...men det tog tio dagar innan jag fick den. Hade han haft den hade han bara kunnat skicka den med vändande post. Nu var det uppenbart att han satt i efterhand och upprättade tiddagboken.
    För att komma upp i så många timmar som möjligt så att han slog upp i maxgränsen fick han ju köra en del fula tricks, sätta upp timmar då dom uppenbart inte varit där, sätta upp timmar för att rätta till sina fel o.s.v.
    Blev extrabeställningar på runt 10000 utöver de 91000 i offertförslaget.

Beställde en landgång inne på vinden. Ingång till vinden från en lucka ute på taket och sen fick man hoppa på takstolarna. Ville ha en enkel landgång där mellan takstolarna. Hantverkaren släpade dit materialet till detta, tog betalt för det men ville vänta med jobbet från sommaren till senare på hösten med lägre temperaturer då det hela förra sommaren var bastu inne på vinden. Men när hösten och vintern kom så dök det aldrig upp någon hantverkare...
    Kontaktade nyligen en ganska nystartad lokal byggfirma som jag inte hade hört eller sett tidigare. Dom hade orderboken så gott som fulltecknad hela året ut. Men då detta inte var ett så stort jobb trodde dom att det ev. kunde hinnas med i någon lucka som dyker upp då och då. Efter några veckor hör dom av sig, kommer och tittar, kommer och gör jobbet nästa dag, snyggt och seriöst utfört, uppstädat och snyggt på arbetsplatsen, en dag senare ligger fakturan i mailkorgen...:D...ibland händer det!

8. T
    Medlem Nivå 7
    Tråkigt när det skär sig mellan hantverkare o kund. Men att bli irriterad för att göra ett seriöst jobb känns inte som en riktigt seriös firma..
    Ni hade alltså en uppgörelse om ett maxbelopp på hela taket, så länge det inte är en skarp offert tycker ja du kan begära ut dagboken. Har man (som vi) ett digitalt projekthanteringssystem så får man ut det på 3 sekunder..

Ja la nyss om taket ja med, blev ett tegeltak 2 kupigt. Hade pannor till halva kåken o köpte till andra halvan, gjorde även om entrén o klämde dit ett sadeltak. Summan landa på 28 000, mtrl o de ja tog hjälp av va en lokal plåtis för skorstenen :)

9. H
    Medlem Nivå 6

Fick lite känslan av den firman att det som inte syns när det är färdigt är det inte så noga med. Tror dom tar dagliga genvägar i sitt arbete på sådant som kunderna inte ser. Under takpannor, bakom gipsskivor, under golvskivor o.s.v.
    Fick hela tiden tråkiga och lite tykna motargument när jag påpekade saker. Som t.ex. när vindskivorna var monterade med vanliga monteringsskruv med platt skalle utan gummipackning under skallen och jag ifrågasatte det...då fick jag slängt på mig "läcker det in eller?"..."aldrig någon annan som klagat på det"...

Det var en offert med ett "takpris" (i dubbel bemärkelse)...d.v.s. göra jobbet på löpande med en maxkostnad för allting.
    I och med att det är löpande är hantverkaren skyldig att redovisa sina timmar, vad han gjort och när han har gjort det. Han måste ju visa vad det är han tar betalt för. Räcker inte bara med att slänga iväg en faktura på t.ex. "arbete 100 tim á 525 kr".

Du kom lindrigt undan ekonomiskt med taket. Men du har ju å andra sidan laget ner eget jobb...;)

Vi har tydligen exakt likadana hus ser jag, Bostadshus 106...eller vad den typen av hus nu kallas.

• Laddar…
  10. T
    Medlem Nivå 7

Menar du verkligen att vindskivorna är monterade med montageskruv? Dom kommer rosta av.. Vindskivor monteras med trallskruv in i trekantsläkten o i 45x70 som är skruvad i råsponten.

Ja de blev en del timmar ja la ner, fortfarande lite målning o underspikning kvar :)

• Laddar…
  11. H
    Medlem Nivå 6

Nej, det menar jag inte...för jag skrev fel. ;)
    Det jag menade var plåtarna som sitter på vindskivorna och skyddar dom mot regn och leder ner regnvattnet på takpannorna.
    Hittar inte rätt ord för dom just nu...dom har säkert ett fint facknamn. :)

Men dom skall inte heller vara monterade med montageskruv där vattnet kan sippra in under skruvskallen och genom plåten längs med skruven och ner och in i vindskivan. Blir en onödigt snabb förruttnelse där.

12. T
    Medlem Nivå 7

Ahaa då vet ja, du menar gavelbeslag/vindskiveplåt :) ja de ska skruvas med farmarskruv. Annars kommer de bli som du säger.. Konstigt av en snickare o göra nå dylikt..

13. H
    Medlem Nivå 6
    Det var inte ens snickaren som gjorde det...utan traktens lokala plåtslagare t.o.m...vilket egentligen gör det än värre.
    Snickaren tog in plåtslagaren som sin UE för plåtjobbet.
    Så mina invändningar ställdes till snickaren så klart.

Efter mycket mothugg o tjafs gick dom med på att byta till farmarskruv. Men när jag gick upp och tittade efteråt så hade plåtslagaren ställt in alldeles för högt moment på sin skruvdragare så han hade dragit sönder gummipackningarna på 95% av skruvarna. Packningarna hängde bara som slamsor utanför skruvhuvudena...och den tätande funktionen fanns inte längre.

Jag var inte nöjd med detta...blev mycket diskussioner...men slutade med att jag tog på mig att byta skruvarna själv mot lite kostnadsavdrag. Snickaren sa att plåtslagaren skulle fixa det...men jag sa att jag vill inte ha plåtslagaren uppe på taket nån mer gång. Om han först inte förstår att han skall använda farmarskruv utan använder vanliga montageskruv...och sen när han använder farmarskruv så förstår han inte hur han skall montera dom utan drar sönder packningarna...då har han inte mer på mitt tak att göra. Han hade s.a.s. haft sina chanser till att göra ett bra jobb.

14. Snailman
    Medlem · Nivå 15
    Ja, låter bedrövligt, hade bara hjälp av plåtslagare med ränndalen, resten gjorde jag själv. Använde en farmarskruv med gummibricka från Biltema som var rostfri, men är lite fundersam på kvalitén på gummit.

• Laddar…
  15. H
    Medlem Nivå 6
    Inget håller för evigt...gummipackningarna på spikarna som höll nockpannorna var väl inte heller i så bra skick nu när dom demonterades nu. Men kan ju ha suttit där sedan 1950 i och för sig...;)
    Men allt behöver bytas i sinom tid.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: