Byggahus.se

Bromsat släp -- mycket krångel?

7k läst  134 svar

1. A
    Medlem · Nivå 9
    Jag läser den andra tråden "obromsat släp" med spänning, och inser att det kanske inte är så dumt att trots allt köpa ett bromsat släp för att undvika ologiska lastrestriktioner.

Jag har hela tiden varit inne på att skaffa ett obromsat släp för att förenkla ägandet och slippa strul... men hur mycket strul är det egentligen med att få igenom ett bromsat släp på besiktningarna?

Lämna gärna era kommentarer och erfarenheter!

2. Rickard.ag
    Medlem · Nivå 9
    Mina föräldrar köpte nytt släp (som jag rätt flitigt använt) för 13-15 år sen kommer inte ihåg exakt och vi har förutom service ( fyllt på fettnipplarna :cool:) justerat vajern en gång och bytt kontakten en gång.

Förutom det har den följt oss troget när det behövts.

• Laddar…
  3. L
    Medlem · Nivå 10
    Har ett fogelsta från 2004 och det har gått klockrent under dom 7år jag har ägt det.

Fått fixa lite med elen och så fick jag spänna vajern här för något år sen.
    Fettar den varje vår och nu tror jag att börjar vara dags att byta kulhandske.

Problemet med bromsade släp är att man lastar för lite, om alla med bromsade släp skulle lasta 70% av maxvikten ett par gånger om året och faktiskt bromsa lite hårt under färd så skulle många av problemen vara lösta.

Sen är det inte svindyrt att lämna till en bilverkstad och få grejer fixade på släpvagnar. Eller ja om man nu lyckas få exempelvis porsche center att byta bromsband blir det dyrt men inte om knut-kenneths bilverkstad i jörn gör det.

4. A
    Medlem · Nivå 18
    Sävsjö 2004 en justering av bromsar, ingen anmärkning på 15 år.
    Frågade på besiktningen om livslängd på de här släpen nu i maj och svaret blev många år till.
    Däremot var det vanligare att de nyare billigare släpen redan efter 4-5 år blir underkända och att de är inte lika kraftigt byggda samt saknar varmgalv av stommen.

• Laddar…
  5. nikasp
    Medlem · Nivå 13
    Svågern tycker att omregistrera sitt gamla bromsade som obromsat är det bästa han gjort. Sambons bror råkade nyss ut för strul med sitt Humbaur bromsade släp och fick dra till verkstad (det står på landet och han är ingen stor mekare). Jag skulle nog köpa obromsat för att slippa besikta så ofta.

• Laddar…
  6. Korvgubbe
    Medlem · Nivå 9
    Bromsad båttrailer från Fogelsta som köptes ny 1990 och används flitigt på västkusten, dvs saltvatten, och inga bromsrelaterade problem att rapportera på alla dessa år.

• Laddar…
  7. N
    Medlem · Nivå 9
    Både släp och trailer här. Inga problem, bara lite årlig handpåläggning. Däremot är det jättekrånligt att parkera ett obromsat släp i backe eller hantera pallnit med lass.

8. C
    Medlem Nivå 5
    Åtm -89 aldrig haft problem med bromsarna men nu e det dags att byta påskjutsdämparen

• Laddar…
  9. A
    Medlem Nivå 5
    Åtm - 81, haft det i 5år, fick byta påskjutsdämpare och kopplinghanske förra året samt efterspänna lite. Inga problem att besikta gamla bettan efter det.

(Kolla YouTube klipp hur man byter påskjutsdämpare samt hur man mäter upp funktionen.)

10. A
    Medlem · Nivå 9
    Tack för alla bra svar!

Jag håller med om att parkering och manövrering av ett okopplat släp är problematiskt de gånger jag lånat ett obromsat släp och behövt fixa på en lutande gata.

Om jag skulle köpa ett bromsat släp är det kanske bra att kolla efter ett ordentligt släp (om sådana nu finns fortfarande).
    Är det olika besiktningsintervall för bromsat vs obromsat?

Jag funderar på att antingen köpa ett nytt obromsat Brenderup/Sävsjö/Reko med varmgalvade profiler eller ett begagnat bromsat hyrsläp (3 år)... Det blir ungefär samma prislapp (ca 15-17k för något med kapell/kåpa) eller ett begagnat bromsat med glasfiberkåpa.

11. J
    Renoverare · Nivå 17
    Har ett bromsat 750 släp.

Bromsat är i min värld 100ggr bättre! Visst, bromsarna kan behöva smörjas någongång och backar kommer behöva bytas med tiden men är man normalhändig så är det inga bekymmer.

Framförallt när man närmar sig maxvikt på släpet så tycker jag bromsat är bäst! Och är man lite halvnoga som jag är och lastar mer än vad jag får (har dock starkare bromsar+axel men inte uppreggad) så är det guld värt!

12. dof
    Verktygstokig Nivå 8
    Har ett hemmabyggt släp byggt på en kabe husvagn från 80-talet och har heller aldrig haft några problem med det. Däremot vet jag många med obromsade släp som får byta hjullager vid varje besiktning.

13. Snailman
    Medlem · Nivå 15
    Har ett bromsat släp Fogelsta från 1990, började krångla med bromsarna för ett par år sedan, bytte förra året bromsbackar och vajrar, och jag tror att vajrarna kan vara lämpligt att byta tidigare än så, om vajrarna börjar kärva så går det ut över bromsbackarna. Har haft det sedan den var ny, så knappt nåt har gjorts till för två år sen typ.

Hjulet började att fastna så det inte gick runt, ett par gånger.

Kulhandsken har de klagat på besiktningen två gånger så ska byta den till nästa besiktning.

14. D
    Medlem Nivå 4
    Om du kommer att använda släpet ofta och lasta mycket, så välj ett bromsat.
    Om du vet att du kommer att använda det sällan, köp ett obromsat.

• Laddar…
  15. B
    Medlem · Nivå 7
    1:Husvagn med boggie, 20år, enbart justering. Den används nån vecka sommartid. Ser ut som ny under. Anmärkning för 2år sen på kort rörelsereserv vilket jag anser va felaktigt, jag justerade marginellt och fick "perfekta" bromsar enl samma bilprovning.
    Nu har jag försett mina vagnar med en graderad mätare som visar påskjutets slaglängd 100-50-25-0% så kanske man kan slippa bilprovningens högst subjektiva gissningar.
    2: Släpvagn från 83 med enkelaxel.
    Rätt mycket bromskrångel , mycket för att dåliga vajrar släpper in fukt vintertid och fryser. Brukar den mest på vintern i snöslask och salt. Och så är man för snål för att byta ut alla bromskomponenter på en gång... laga snålt så går det 2år till.

Kom för också ihåg att "justera vajer" är SISTA punkten i bromsjusteringen. Först justerar du backarna ute vid hjulen.