Broms på släp

4k läst  9 svar

1. Taxen
    Medlem Nivå 6
  2. M
    Husägare Nivå 10
    Är inte hundra på hur bromsen på släp justeras , men jag tror du får palla upp släpet , ta bort hjulet och justera backarna genom ett av hålen till hjulbultarna.
    Så gör man med dom flesta bromsar till bilar i alla fall .

3. S
    Medlem Nivå 2
    Den lilla pinnen som sticker ut på baksidan av trumman på första bilden är justeringen för backarna.
    Vet inte exakt hur den fungerar men jag tror du drar in muttern så pinnen dras ut på baksidan av skölden sen är den konisk så ju längre ut du drar ju längre ut kommer backarna.
    Du kan se sprängskissen här
    http://www.slapvagnshuset.se/webkat/Gif/tsv143hb.gif

Redigerat 12 jul 2014 21:53
  4. M
    Husägare Nivå 10
    Mycket nytt ska man lära sig..:D
    Då kan du bortse från mitt inlägg hur man brukar justera backarna på bilar. :p

5. Taxen
    Medlem Nivå 6
    Nu har jag testat och det funkar på detta viset.Känner igen funktionen från min gamla Amazon.Lossade låsmuttern och skruvade sen ner den konade skruven så att backarna gick ut och låste hjulet.Därefter några steg tillbaka.
    Tack för tipset.

6. M
    Husägare Nivå 10
    Taxen..hur fungerar denna kil ?
    Att du drar åt och kilen spänner förstår jag , men sitter inte kilen lös om man släpper denna ?
    Har bara haft trumbromsar med en slags skruvad hylsa och gängstång som man justerar med (golf , handbroms på volvo osv.)
    Är bara nyfiken rent allmänt. :)

7. Taxen
    Medlem Nivå 6
    Har inte sett hur det ser ut å insidan,utan hjulen sitter på.Har den vickad på sida så det är lätt att komma åt justeringarna.
    Det är en bricka som sitter fast på den undre muttern och det bör vara nån slags bricka å insidan också,för annars blir ju bulten lös.Tänker man efter så går kanske konan uppåt,för gängan blir längre ju mer man drar åt.Det är fyrkantig kona så man känner snäppen när man drar åt.När jag tyckte att denna justering var bra,så justerade jag vajrarna och därefter vid handsken.

8. S
    Medlem Nivå 2
    Det sitter fjädrar mellan backarna som trycker ihop dem, det gör att det blir spänn på kilen så den inte kan röra sig.
    Hoppas du förstår hur jag menar=)

9. M
    Husägare Nivå 10
    Jag förstår hur ni menar och tackar för informationen. :)
    Det kanske är en bra konstruktion på ett släp då man inte justerar bromsar så jätte ofta och grejorna riskerar att rosta fast annars.

10. R
    Medlem Nivå 1
    Såhär 5 år senare tackar jag för foto 2. Jag gjorde ett släp av en Cabby 1976 års modell. I vintras tog jag bort bromsbackarna, alltså dom som det borde ha suttit någonslags beläggning på. Och så tog jag bort bromsstången, pinnen som går från spaken till axeln. Nu först håller jag på att sätta tillbaka grejerna. Bromsbackar och alla fjädrar och trummorna är monterade. Nu var det bara det lätta kvar. Jag kom inte ihåg ett skvatt hur det var monterat. Den där järnmojängen som vajrarna och stången går igenom har jag monterat rätt men muttrarna på stången har jag satt fel. Jag satte den vanliga muttern bakom axeln, Jag har inte monterat stången färdigt som tur är. Justeringen på mitt släp är av den sorten att det är kugghjul i trumman som man bänder från ett hål på bromsskölden precis som bilar hade förut eller har om det är bromstrummor på dom och inte självjusterande. Nu när jag spänner så är det uppifrån och neråt. Efter det ska man justera Spaken det gör man med den felmonterade muttern och vajer muttrarna. Det kan också vara så att jag har vänt stången åt fel håll. Fram påstången sitter det en cylinder, det är någonslags stötdämpare, det känns som stången ärför lite gängad,det är gängor i båda ändarna, i ena änden har man gängat ganska mycket mindre.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: