2 189 läst · 14 svar
2k läst
14 svar
Bröt jordfelsbrytaren, får ej tillbaka ström
Blev tvungen att bryta strömmen till mitt badrum för att försöka få en Ebeco connect att börja fungera. Badrummet har en egen jfb (Hager CD225R) på vinden så jag klättrade upp, flippade ned brytaren och badrummet blev strömlöst precis som förväntat. Väntade en handfull sekunder och flippade upp brytaren igen. Ingen ström till badrummet!
Har kollat alla andra brytare, allt "pekar uppåt" (ursäkta min brist på facktermer). Testade sedan också att bryta strömmen till hela huset för att vara säker (ville undvika detta från första början).
Testknappen på jfb löser inte ut jfb utan den står på ON hela tiden. Kan det ha hänt något när jag mekaniskt tvingade jfb till OFF istället för att använda testknappen?
Har kollat alla andra brytare, allt "pekar uppåt" (ursäkta min brist på facktermer). Testade sedan också att bryta strömmen till hela huset för att vara säker (ville undvika detta från första början).
Testknappen på jfb löser inte ut jfb utan den står på ON hela tiden. Kan det ha hänt något när jag mekaniskt tvingade jfb till OFF istället för att använda testknappen?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 23 377 inlägg
Osannolikt, men på något sätt bröt du strömmen fram till denna JFB.
Det bör vara enkelt att leta sig bakåt och finna felet, men man behöver en spänningsprovare och lite handlag.
Men kolla först mätarsäkringarna. Du kanske bara tror att du har ström till hela huset utom badrummet.
Det bör vara enkelt att leta sig bakåt och finna felet, men man behöver en spänningsprovare och lite handlag.
Men kolla först mätarsäkringarna. Du kanske bara tror att du har ström till hela huset utom badrummet.
Har inte möjlighet att använda spänningsprovare men jag har kontrollerat varje annat rum och vrå och allt har ström. Såsom jag har sett på ritningar att det är kopplat så betyder det iaf i min värld att allt annat fungerar.
Och tro inte att du kan se på ritningen exakt hur det är kopplat och vart ledningarna går. Elritningar visar i första hand funktionen och i viss mån placering av "apparater" och sällan i detalj hur det ska kopplas.D desdecado skrev:
En elektriker byggde huset och varje kabel, uttag och brytare har ett nummer med motsvarande nummermärkning vid el- och apparatskåp. Hade vi pratat data så hade jag kallat det stjärnnät men vad elektriker kallar det vet jag ej.E elmont skrev:
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Om vi nu utesluter handhavandefel på själva jordfelsbrytaren.
Exakt hur har du konstaterat att det inte finns ström till badrummet?
Annars skulle jag nog börja med att öppna kåpan till jordfelsbrytaren och kontrollera kopplingarna. Man kan ju lite långsökt tänka sig att ledningarna suttit löst, och slutligt släppt när du manövrerade brytaren.
Att testknappen inte fungerar tyder på att felet finns före jordfelsbrytaren (men kan ändå vara i kapslingen till den). testknappen fungerar inte om det inte finns ström fram till jordfelsbrytaren. Den fungerar genom att leda en liten ström förbi jordfelsbrytarens ena pol (antar att vi pratar om en tvåpolig jordfelsbrytare för enfas?). Det detekteras som ett jordfel, och brytaren skall bryta.
Exakt hur har du konstaterat att det inte finns ström till badrummet?
Annars skulle jag nog börja med att öppna kåpan till jordfelsbrytaren och kontrollera kopplingarna. Man kan ju lite långsökt tänka sig att ledningarna suttit löst, och slutligt släppt när du manövrerade brytaren.
Att testknappen inte fungerar tyder på att felet finns före jordfelsbrytaren (men kan ändå vara i kapslingen till den). testknappen fungerar inte om det inte finns ström fram till jordfelsbrytaren. Den fungerar genom att leda en liten ström förbi jordfelsbrytarens ena pol (antar att vi pratar om en tvåpolig jordfelsbrytare för enfas?). Det detekteras som ett jordfel, och brytaren skall bryta.
0 mm ovanför jordfelsbrytaren låter som rätt ställe att börja felsöka på. Det låter som att den inte kommer hela vägen upp. Så du får försöka greja lite.
Varför sitter jordfelsbrytaren på vinden? Låter krångligt om det var en elektriker som byggde huset.
Varför sitter jordfelsbrytaren på vinden? Låter krångligt om det var en elektriker som byggde huset.
Jag skulle frågat någon jag känner om att få låna antingen en multimeter eller spänningsprovare. Annars fimns det billiga multimetrar att köpa. Biltema tror jag säljer en för dryga hundralappen.
Det kommer bli svårt att hitta felet om du inte kan mäta dig fram
Det kommer bli svårt att hitta felet om du inte kan mäta dig fram
Hur har det gått? Fått strömmen åter? Vad var felet?D desdecado skrev:Blev tvungen att bryta strömmen till mitt badrum för att försöka få en Ebeco connect att börja fungera. Badrummet har en egen jfb (Hager CD225R) på vinden så jag klättrade upp, flippade ned brytaren och badrummet blev strömlöst precis som förväntat. Väntade en handfull sekunder och flippade upp brytaren igen. Ingen ström till badrummet!
JFB’ns frånfälle?