Byggahus.se

Bröstpanel?

35k läst  21 svar

1. P
    Medlem Nivå 2
    Jag vet att en del här i forumet ryser, och en del ryser inte. :)

Men vi ska i alla fall ha en bröstpanel på ena kortväggen i köket. Väggen är 370 cm, takhöjd 239 cm.

Finns det någon speciell formel som ger "rätt" höjd? Hur hög tycker ni vi ska göra panelen? Panelen ska se ut ungefär som pärlspont, men göras på ett annat sätt. Hur återkommer jag till med "färdig-bilderna" om ett par månader.

(DHL ska i alla fall komma med Ikea-lasset på fredag, så nu börjar det brännas. Sen ska ungefär häften av lasset till måleriet i nästa vecka för att lackas i annan färg innan vi sätter upp det. )

2. T
    Medlem · Nivå 13

Re: Bröstpanel?

Varför bröstpanel, motivera ditt svar :D

Personligen tycker jag det är >:( och förlegat!

3. spocks_beard
    Medlem Nivå 8

Vi följde höjden på kakellisten, tycker det är bra höjd.

• Laddar…
  4. K
    Medlem Nivå 15

Varför inte använda förhållandet i det sk gyllene snittet? Formelmässigt ser det ut så här: (a+b) : b = b : a

Hela väggen förhåller sig till "tapetdel + paneldel" som paneldel till tapetdel.

Tror att i ett kök med eran takhöjd så ska panelen inte vara för hög iaf. När vi satte panel i vårt gamla hus, visserligen i hallen, så följde vi strömbrytarnas höjd, alltså lade listen precis under brytaren. Vill minnas att det blev ca 1.05 - 1.10 högt.

Jag gillar panel :)

/me

5. Ingenjören
    Medlem Nivå 7

Vi har också valt bröstpanel (pärlspont)
    Vi valde höjden 90cm vilket blev väldigt bra hos oss och ansluter fint till fönstren.

Ingenjören

6. D
    Medlem Nivå 6

239 cm i tak antyder att huset är byggt de senaste 60 åren. Hur ni än gör kommer det aldrig att bli "sekelskiftescharmigt", tyvärr.

Jag har bott i 1800-tal, tidigt 1900-tal, 70-tal, 80-tal och nu senast 60-tal. En bra tumregel jag kommit fram till är att använda stil och teknik från byggnadsåret och framåt. En bauhaus-stol fungerar i ett sekelskifteshus. Tvärtom fungerar inte (utom för "accenter", som t ex någon enstaka barockmöbel i ett övrigt strikt formspråk). Pärlspont i funkishus t ex? Nja...

7. P
    Medlem Nivå 2

Tack till er som svarat på min fråga!

Nu har jag fått lite att utgå från. Helt klart verkar det som bröstpanelerna hamnar på olika höjd och man ska jämför vad man har i rummet som det kan passa in mot. Det blir att fortsätta och mäta, rita och fundera idag.

90 cm som i ett av svaren, det blir väl samma som era arbetsbänkar i köket? Jag trodde det skulle kännas som i lägsta laget. Har du kort på det? (Kanske ska PM:a om det?)

8. C
    Medlem · Nivå 11

Fundera hur panelen ska ansluta till lampbrytare (över/under), fönster (som dessutom ska ha foder också?) och mot köksbänken. Det blir säkert lite kompromissande.

9. Mazen
    Inredare · Nivå 12

Vi har satt bröstpanel i hallen och i källaren, jag valde en höjd på 115 cm och det tyck vi blev riktigt bra i förhållande till takhöjd 240 cm resp 225 cm.
    Ett tips till köket är den sk Panelskivan, färdig panel i mdf. Jag har själv tänkt klä våra väggar i köket när det blir dax med denna i pärlspont.

10. A
    Medlem Nivå 5

Vi har valt att avsluta bröstpanelen (pärlspånt) i höjd med överskåpens underkant, dvs ca 140 cm. Nu har vi 260 cm takhöjd, så det är möjligt att detta skulle upplevas något högt i ett hus med 240 cm takhöjd, men det ger en naturlig avslutning mot köksinredningen.

11. TyraMyra
    Medlem Nivå 4

Tycker att bröstpanel och panel överhuvudtaget är schysst i trähus, speciellt om man är ute efter lite "New England" stil. Vitmålad då förstås. ::)

TyraMyra

12. smiler
    Medlem Nivå 7

Gipsa ovanför panelen så slipper ni nivåskillnaden vid tex fönster å foder som e ett smått hte å få till iaf å få någolunda snyggt.

13. ¤ akila ¤
    Medlem Nivå 8

Fast vi satte panelen fram till fodrena, alltså panel och foder sitter på samma nivå.

14. smiler
    Medlem Nivå 7

Precis de ja mena, blir inte spec snyggt.... iof lättare om de e ett nybygge vi snacar om annars så får man ju bygga en smyg så fodret kommer ut.
    Som bröstlist kan man då använda tex ett almogefoder som nå flyter jämnt me fönster/dörrfodret.

15. ¤ akila ¤
    Medlem Nivå 8

Förstår inte hur du menar. Men skickar med en bild på hur vi har gjort. Rätt eller fel? Vi tycker det blev bra iaf!

Ska bara tillägga att det inte är färdigmålat!

• Laddar…

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: