Jag bakar mycket surdegsbröd själv, i en vanlig ugn. Funderar på om en vedeldad brödugn ger en noterbar smakskillnad, för bröd och pizza. Någon som vet och kan beskriva en eventuell smakskillnad?

Om det skulle ge en noterbar smakskillnad kommer fråga två: kan ni rekommendera en byggsats för brödugn (att muras upp ute under enkelt tak/regnskydd) eller har ni ritning på en ugn?

Tacksam för idéer och tips:)

Jag skulle dela frågeställningen i två olika delar, pizza och bröd, eftersom vedugnarna som är designade för de olika ändamålen är fundamentalt olika...

Bröd bakas på låg temperatur (200 grader-ish) under längre tid, vilket gör att den perfekta ugnen ska ha stor massa, så man kan elda upp temperaturen, sluta elda och grädda bröden innestängda av en dörr. En stor ugn tar lång tid att värma, och det går åt ganska mycket ved ... Traditionellt höll man ugnen varm hela tiden, vilket är lite opraktiskt om man bakar för eget bruk..

När man pratar om vedugn och pizza brukar det vara napolitansk man syftar på, den gräddas på hög temperatur (gärna 450-500 grader) under kort tid. Man vill ha en ugn med relativt låg massa, och man eldar oftast även när man gräddar pizzan.

Det går oftast att göra båda sakerna i båda ugnarna, men om man har en stor traditionell bakugn i källaren på sitt gamla hus ska man inte räkna med att den går att få upp i temperaturer som krävs för napolitansk pizza.

Vad det gäller smaken så skulle jag säga att smakskillnaden på bröd är betydligt mindre än på pizza, speciellt eftersom man inte eftersträvar den lätt brända ytan på bröd, som man gör på napolitansk pizza. Den är ju helt omöjlig att uppnå i en elektrisk ugn. (ja, såvida den inte går till 500 grader och man lägger i en större mängd eldfast tegel i den). Det är klart att man köpt "vedugnsbakat surdegsbröd" nån gång och tyckt det var supergott, men jag undrar om det går att skilja effekten av marknadsföringen från smaken... Jag skulle gissa att exakt samma bröd gräddat på två olika sätt skulle smaka lika, och att det är högre kvalitet på ingredienserna (eftersom man är "van" vid skogaholmslimpa) som gör skillnaden...

Med det sagt, om du verkligen gillar pizza så finns ju det utmärkta alternativet Ooni nuförtiden .. Jag har själv byggt en vedugn, och det är ju kul i sig, men om man gillar att äta pizza är det helt förkastligt .. Att bygga en vedugn bara för brödbak skulle jag säga enbart är rimligt om man planerar att ha nån form av produktion för att sälja bröd, eller möjligen om man har fått tegelstenarna gratis, och dessutom har gott om fritid och gratis ved .. :)

• Gilla
gazzton och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.