Bristfällig installation av kamin

8k läst  7 svar

1. D
    Medlem Nivå 4
    Hej,

I huset vi köpt för knappt ett år sedan finns en kamin installerad i gillestugan, installerad i en öppen spis av någon tidigare ägare. Det märktes tydligt att det hade varit problem med kaminen då det var mycket röklukt i gillestugan, men nu har vi renoverat och fixat till en del i rummet så det är ok. Första gången vi provade elda stod det dock klart att någonting var fel, oavsett hur varm kaminen blev blev det aldrig något drag och det kom in en hel del rök i huset.

Vi plockade ut kaminen ur spisen för att kolla hur man installerat, och nu uppstår en del frågetecken. Kaminen är helt enkelt bara placerad i den öppna spisen med ett rökrör på ca 1m som mynnar snett upp och in i befintlig skotsten. Någon tätning mellan rökrör och skorsten finns inte. Är det verkligen en installation som dom kan ha fått godkänd? Man ska väl provtrycka när installationen är klar? Eller gäller inte det om man sätter en kamin i en befintlig öppen spis?

Tidigare ägare skriver i papperna till huset att en sotare har sotat och kollat anläggningen för drygt 2 år sedan, kan en sotare verkligen godkänt detta?

Min tanke är att det ska vara tätt mellan rökröret och skorsten så att det drag som bildas skapar undertryck i kaminen och inte vid sidan om. Hur ordnar jag detta på bästa sätt? Är det bäst att klippa till en plåt som jag tätar mot insidan av den gamla öppna spisen och mot röret? Eller hur ska en korrekt installation se ut?

Bifigogar en bild på hur spisen ser ut invändligt. Så här såg det ut när vi flyttade in.

2. G
    Medlem Nivå 5
    Det ser ju ganska bisarrt ut, och det är fullt begripligt att det inte blir något drag - åtminstone inte om luckorna är stängda. Vi har en liknande insats, där går röret från insatsen till en stos som är inmurad horisontellt i skorstenen. Den gamla rökgången rakt upp är igenmurad. Kanske går det att täta med murbruk runt ditt rör, om man bara kommer på ett sätt att få bruket att inte trilla ner ...

3. v-g
    Medlem Nivå 13
    Fyll på runt med rockwoll hårda plattor e.dyl. Sen stannar bruket.

4. D
    Medlem Nivå 4
    Hej,

Tack för tipsen, jag ritade en bild över ungefär hur den gamla kaminen var installerad. Om jag ska täta med murbruk måste jag nog göra det runt en stos eller en förlängning av befintligt gjutjärnsrör på något sätt, annars finns inget att mura på. Eller missuppfattade jag? v-g, hur menade du att jag skulle fylla med rockwoll?

Skulle det vara OK att klippa till en plåt som passar mot befintligt "tak" i den öppna spisen och som har ett passande hål för röret? I så fall, vilken sorts plåt? Funkar det med tex 2mm rostfritt? Hur fäster jag i så fall en sådan plåt i befintligt bruk på bästa sätt?

Till saken hör också att jag långsiktigt vill riva hela den gamla öppna spisen och kasta ut insatsen, istället hade jag tänkt sätta klinker på väggen och ställa dit en modern kamin, typ Tulikivi. Men det är på flera års sikt så denna installation bör hålla upp till 5år men inte mer än det. Så jag försöker lägga ambitionsnivån rätt här...

5. A
    Medlem · Nivå 16
    Använd en tätning/isolering som tål höga temperaturer och är avsedd för ändamålet, inte vanlig isolering. Att förlänga röret med ett extra gjutjärnsrör bör inte kosta mera än 500:- inklusive isolering att tätta runt det med.

6. D
    Medlem Nivå 4
    Ok, så det jag behöver är alltså en till böj och ett rör som jag kan kapa snett i änden samt att mura fast detta med eldfast bruk? Enligt denna bild alltså?

Var ska eventuell isolering sitta? Ska röret isoleras med rockwoll utvändigt?

7. v-g
    Medlem Nivå 13
    Rockwool menar jag används som tätning och om du skulle behöva "stöd" för murbruket. Har använt vanlig svartplåt till saker jag gjort. Mitt kaminrör är vanligt järnrör så rostfritt är nog helt ok. Täta gärna med rockwool eller dyligt innanför plåten så det blir riktigt tätt.

8. A
    Medlem · Nivå 16
    Sotaren kommer nog att vilja ha en lucka där röret svänger av från den lodräta delen av skorstenen.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: