Byggahus.se

Brinntid för "platta" i kök

1. B
    Medlem · 8 inlägg

berneboy

Medlem
    Vi har ett hus av typ norrbottensgård på torpargrund och ska helrenovera vårt kök.

Vi ska lägga in golvvärme och kommer att riva allt, inklusive golvbjälklag för att komma åt att markisolera ordentligt.

Golvvärmen skall gjutas in i en platta på 75mm. Behöver man lika lång brinntid innan man kan lägga in golv (vi ska lägga in ett laminatgolv, Pergo) som när man gjuter en grund?
    Jag har läst uppgifter om ca 3månader och längre brinntid innan man kan lägga in golv.

2. T
    Medlem · 429 inlägg

TN

Medlem

Re: Brinntid för "platta" i kök

När man minskar plattans tjocklek från 100mm till 70mm, så halveras torktiden.
    Det svaret fick jag från en byggkonsult.

3. Z
    Medlem · 1 432 inlägg

zankan

Medlem

Du skall ner i 85% RF i plattan på 40% av djupet dvs ca 3 cm ned. Detta lär ta ca 1-2 månader exakt tid beror på vct i betongen, silika halt..Du gjuter med vanlig betong misstänker jag så jag skulle gissa på ca 8 veckor ungefär...

4. B
    Medlem · 8 inlägg

berneboy

Medlem

Tack för bra svar!

Har även fått rådet att om man lägger ett sk flytande golv (som exempelvis laminatgolv) så kan man lägga på en platonmatta på betongen och sedan lägger man in golvet och väntar med att montera lister så att betongplattan avfuktas. I sådana fall sägs det att man kan lägga in golvet redan efter fyra veckor.

Återförsäljaren av laminatgolvet råder dock att man väntar minst två månader.

5. G
    Medlem · 124 inlägg

guran1

Medlem

Lägger ni en platonmatta under parketten kommer inte den åt betongen och det blir sämre värmegenomstrålning.

Guran1

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.