Byggahus.se

BrF Nybyggd villa - Bättre än 1985-2019? (Stockholm) Tips tack

1. M
    Medlem · 28 inlägg

Metros

Medlem
    Att hitta ett hus i de södra delarna av Stockholm visar sig vara ganska tufft. Vi överväger nu BrF-nybyggnader. Sorten där tomten är indelad i säg 4-20 hem.

(För det första, om någon känner till en bra referens eller forumtråd för att läsa om köparens misstag etc om att köpa nya byggnader, var snäll och meddela mig).

Faller en nybyggnad till listpris normalt eller ökar värdet under de kommande 1-5 åren? Vad påverkar detta? Jag antar att andra byggnader i området (bubbla), efterfrågan etc.

Vilka är de bästa sätten att tillföra värde till en ny byggnad? (Eller fruktansvärda, vanligt gjorda idéer, som får det att släppa sitt värde?

Behöver jag göra en köpares inspektion med en nybyggnad?

Kan nybyggnationer förhandlas i pris? Min agent sa tillfälligt nej, eftersom det var orättvist mot andra som köpte. Men naturligtvis vad som är rättvist på den här marknaden - jag tyckte det var löjligt att komma från en agent. Och när görs de bästa erbjudandena? I början eller efter avslutad?

Är garantin, ska något gå fel, hos byggaren eller med agenten? Borde det vara så att byggaren inte borde vara oberoende eller ha startat en AB bara för projektet?

Det är min uppfattning att husets riktiga ädelstenar antingen var före 1930 (om de fortfarande är bra) och 1985+. Gör det hus som byggdes 2020 de allra bästa? Eller är de nu mer komprometterade än säga byggnader från 1990 på grund av ekonomisk pressning, billigare arbetskraft, ofullkomliga tomter etc?

Tack för alla tips. Ledsen för den dåliga svenska - jag lär mig fortfarande.

2. Marlen Eskilsson
    Administrator · Skåne · 7 260 inlägg
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.