Byggahus.se

Brf föreningen byter från enfas till trefas om 2-3 år

1. K
    Medlem · 10 inlägg

Kolbello

Medlem
    Hejsan!

Vår spis pajade för ett tag sedan och nu måste vi köpa en ny.
    Vi har under en tid (ca 2 år) kört på campingplattor när vi (frugan) har lagat mat men det är väldigt jobbigt i längden.

Men fick precis reda av vår ordförande i bostadsrättsföreningen att man beslutat att elrenovera hela områdets lägenheter. I samband med detta så kommer man att installera trefas till lägenheterna. Man beräknar att vår lägenhet inom 2 till 3 år kommer att få trefas.

Men då vår spis nu är trasig och jag måste köpa en ny så vet jag inte riktigt hur jag skall göra.
    Jag vill ju inte köpa en ny 230v spis nu för att bara om några år behöva köpa en ny 400v spis.

På vitvaruföretaget Elon så säger de svepande att de flesta spisar går att koppla om mellan enfas och trefas. Men när jag ber säljaren peka ut en spis som han är bombsäker på att det går att göra så får jag svaret att han inte vågar säga detta.

Jag ringde till Electrolux då de hade den 70 cm spis med häll som vi önskade (en enklare basspis). Men inte ens deras ansvariga inom detta kunde svara utan bad att få återkomma. Har nu väntat i flera dagar utan att ha fått något svar alls.

jag har en elektriker som om tio dagar skall komma till lägenheten och installera några nya eluttag och en del annat smått.

Men inte ens han kunde svara på hur jag skulle göra. Han pratade något om att han skall dra fram en nolla till spisuttaget och montera ett uttag för stickkontakt där för 230v spis (idag är den trasiga 230v spisen fastkopplad med kabel till elen i väggen, alltså inget uttag för stickkontakt).

Kan någon vänlig själ här råda mig hur jag skall göra.

Spisen måste vara 70 cm bred, omkopplingsbar mellan enfas till trefas och får helst inte vara dyrare än 10 000:-

Spisen vi är intresserade av finns i en 230v version och en 400v men vi är intresserade av 230v:
    Electrolux Spis EKC7051BOW 230 Volt (vit)

Manualen finns här (men det står inte om den är för 230v eller 400v versionen:
    https://www.bruksanvisni.ng/electrolux/ekc7051bow/bruksanvisning?p=2

Tack på förhand!
    Kolbello

Redigerat 29 okt 2020 13:05
    • Laddar…
  2. P
    Medlem · Skåne · 17 inlägg

P_H

Medlem
    Köp valfri 230V spis. Den är omkopplingsbar till 3-fas den dagen det är dax. Kabel från central till spis, uttag, stickpropp och anslutningssladd behöver också bytas då.

• Laddar…
  3. Fotografen
    Verktygstokig · E · 11 061 inlägg

Fotografen

Verktygstokig
    Du köper en spis med 230 V elementspänning som kan kopplas om mellan en och tre faser, brukar gå med två också för den delen.
    De flesta spisar är omkopplingsbara på det viset, men kontrollera innan köp.

4. useless
    Lök. · Gävleborg · 21 921 inlägg

useless

Lök.
    Spisar för 400V finns knappt i dag, så köp en för 230V som kan kopplas på en eller flera faser.

5. Fotografen

Fotografen

Verktygstokig
    (Mitt problem den dag jag byter spis är åt andra hållet, jag behöver 70 cm och 400V utan nolla.)

6. K
    Medlem · 10 inlägg

Kolbello

Medlem
    Tack för svaret!

Men det är just hur jag skall kontrollera detta, vilken 230v spis som är omkopplingsbar när inte ens säljarna i vitvarubutikerna kan säga detta till mig.

står det på något sätt i beteckningen på spisen som jag skall titta efter?

• Laddar…
  7. Claes Sörmland
    Medlem · Sörmland och stan · 9 391 inlägg

Claes Sörmland

Medlem
    Det står i manualen. Gör det inte det så står det på spisens baksida där elanslutningen ska ske.

• Laddar…
  8. Fotografen

Fotografen

Verktygstokig
    Man får titta på dekalen med anvisningar på baksidan. Manualen brukar vara ganska innehållslös å den punkten, hänvisar till märkningar.

• Laddar…
  9. K
    Medlem · 10 inlägg

Kolbello

Medlem
    Hur se dekalen ut för omkoppling mellan 230v till 400v?

Jag kan tyvärr ingenting om sådant så förlåt om det är korkade frågor jag ställer.

10. K
    Medlem · 10 inlägg

Kolbello

Medlem
    Tack för ditt svar!

11. useless

useless

Lök.
    Det går inte att koppla om mellan 230 och 400V. Antingen är spisen gjord för 230 eller 400V, dvs flerfas med eller utan nolla.
    Det finns väl några få udda fåglar som bara går på en fas/230V, men dom är ovanliga. Framför allt när de gäller hela spisar och inte lösa hällar.

De flesta spisar i dag är gjorda för 230V en, två eller tre faser.

12. useless

useless

Lök.
    ...och då brukar dom ha den något förvirrande beteckningen '400V 3N~' Där bokstaven N indikerar att den kräver nolla eftersom elementstpänningen är 230V.

13. K
    Medlem · 10 inlägg

Kolbello

Medlem
    Aha! Då fattar jag varför det står 400v på de flesta spisar.

Så spisar där det står 400V 3N~ är det jag skall köpa då för att senare kunna koppla om från det jag har idag 230v/enfas till om några år 400v/trefas

Är det riktigt fatta, som sagt jag kan inget om detta men försöker lära mig/förstå

(elektrikern som kommer nu om 10 dagar pratade om att dra in nolla redan nu till spisen jag skall köpa, men först om några år så kommer föreningens elektriker för att dra in trefas med allt vad det innebär.

börjar ana att 230 och 400 och enfas och trefas inte är riktigt så enkelt)

14. K
    Medlem · stockholm · 2 892 inlägg

Kane

Medlem
  15. K
    Medlem · 10 inlägg

Kolbello

Medlem

Tack för ditt svar, skall kolla i butiken på spisens baksida om det ser snarlikt ut.

Tack! :)

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.