Byggahus.se

Brevbärare stal pengar från kuvert

1. Redaktionen
    På konsumentens sida Nivå 9
    • Svara
  2. useless
    Självbyggare · Nivå 25
    Skickas det verkligen så mycket pengar med vanlig post nu för tiden?

• Svara
  3. Marlen Eskilsson
    Administrator · Nivå 21
    Äldre släktingar är experter på det.

• Svara
  4. Hep
    Garagebyggare Nivå 5
    Darrig prydlig handstil. Pedantiskt placerat frimärke. Lite finare eller festligare kuvert som man känner gratulationskortet genom. Gärna vid jul eller skolavslutning. Kanske adresserat till ”Lillmickan Larsson” eller liknande.

En köpsignal skulle det nog heta i vissa kretsar.

• Svara
  5. major_tom
    Renoverare · Nivå 9
    tur att min farmor swishar

• Laddar…
    • Svara
  6. Keiller
    Husägare · Nivå 9
    Inte nog med böter och villkorligt. Hon lär bli av med jobbet också, om hon nu inte redan sparkats. Posten brukar vara hårda när det kommer till interna stölder. Bra att hon åkte fast!

Edit: Ja, det är en hon, enligt Norrköpings tidningar och inte en han, som artikeln ovan benämner brevbäraren. Spelar kanske inte så stor roll men rätt ska vara rätt.

Redigerat 24 mar 15:20
    • Laddar…
    • Svara
  7. A
    Medlem Nivå 7
    Var det inte dödsstraff på detta en gång i tiden, eller jag som minns fel?

• Svara
  8. Keiller
    Husägare · Nivå 9
    Stöld från kyrkan var visst hårdare bestraffat förr och det var kanske så även för stöld från staten. Annars var det inte förrän efter fjärde domen för stöld som det utmättes dödsstraff för det brottet. Utfördes meddelst hängning.

Men det var längesen det var så. Tror det var Gustav III som tog bort dödsstraffet för "Fjärde resan stöld".

• Svara
  9. A
    Medlem Nivå 7
    Jag tänkte speciellt på posthantering, men hittar inget nu när jag googlade.

• Svara
  10. nimhed
    Medlem · Nivå 12
    Man ska inte underskatta spel som missbruk, när det driver personer att ta till sådana metoder. Många offer i denna historian.

• Laddar…
    • Svara
  11. Keiller
    Husägare · Nivå 9
    Visst finns det många offer. Tänker särskilt på alla de som hon stulit från, både avsändare och mottagare. Många som blivit besvikna på julaftnar, födelsedagar, studentfester och andra tillfällen där folk vill skicka en slant. Även arbetsgivare och kolleger torde vara besvikna. PostNord har väl nog med problem utan att en anställd stjäl och skämmer ut en hel yrkeskår.

• Svara
  12. Staffan2000
    Medlem · Nivå 15
    Det kan också bero på ren girighet.

Man skall inte joxa till det.

• Svara
  13. Stefan Bengtsson
    Medlem · Nivå 9
    Varför refererar du till tjuven som kvinna och i artikeln skriver dom om en man?

• Svara
  14. Keiller
    Husägare · Nivå 9
    Som jag skrev i en tidigare kommentar, Norrköpings Tidningar skrev "hon" om personen. När nyheten sen nådde Aftonbladet skrevs det neutralt bara "brevbäraren" och när det sen skrevs om händelsen här så blev det plötsligt en "han". Jag gick efter den ursprungliga källan och kallar tjuven en hon.

• Svara
  15. Stefan Bengtsson
    Medlem · Nivå 9
    Ah. Nu ser jag att du redigerat. Ok, tack.

• Svara