Byggahus.se
mats_o skrev:
Tror du sparade in den kostnaden med tanke på vad borrar till den lilla hadde kostat samt hur mycket valium som hadde gått åt :)
He he, det här projektet var faktiskt helt valium-fritt. Nästa projekt blir klick-golv. Ska jag köpa en tvångströja redan nu? ;)

en krama om sig själv tröja kan ju vara bra iofs. blir ju rätt besvärligt att lyckas slå sig på fingrarna med hammaren i alla fall :)

Är det laminat du ska lägga så gå upp en eller två prisklasser från de billigste, jag har testat en del olika i 50-130 kronors spannet och ja det märks en rejäl skillnad mellan de billigaste och de som ligger runt hundringen per m2.
Främst är det passformen och hårdheten i kanterna som blir bättre.
nästa lilla tipps är en sticksåg med laminatblad. köpte några specialblad på bauhaus och det fransar inte det minsta alltså. Bara såga på och lägga.

Påminner om hur jag gjorde i sonens rum i lägenheten vi bodde i förut.
Men jag använde Elfa-skenor uppskruvade på väggen.
Hängde på både bänkskivor, hyllplan och datorer,TV en massa böcker på hyllorna samt en hel del annat tungt.
Fungerade hur bra som helst :)

vart köper man konsollerna 50*50?och vad kan dom tänkas kosta:)?
/
M

Eller varför inte Elfa?
Blir ju ändå inte det snyggaste med en massa plåtkonsoler så varför inte få det flexibelt på köpet?

Lägger till lite dåliga bilder:

pb030698.jpg

p4201003.jpg

p4201002.jpg

Redigerat:
Hejsan

Jag lyfter den här gamla tråden eftersom den inspirerat mig till att bygga mitt eget skrivbord enligt samma mall som TS. Mitt eget skrivbord består av en bänkskiva från ikea på 246cm och 63cm djup. Jag hade tänkt bygga en sarg på samma sätt som TS. Jag har betong på långsidan och gipsväggar på kortsidorna. 3 st konsoler Stefan från lundbergs är beställda på 50x50. Tanken var att det skulle bli ca cc60 mellan konsolerna.

Dock har jag precis stött på problem och det är väl därför jag lyfter den här gamla tråden eftersom jag behöver avvika från TS konstruktion. Jag kan inte hitta några reglar i gipsvägarna att fästa sargen för kortsidorna i. Jag vill helst undvika att ta upp väggarna och förstärka dem eftersom jag saknar den kunskapen. Den ena kortsidan är dessutom en yttervägg så jag antar att det komplicerar det ytterligare.

Min fundering är om jag kan ersätta de 2 kortsido-sargarna med ytterligare 2st konsoler så att det kommer en konsol intill varje kortsida. På skrivbordet kommer det stå 2 st datorskärkmar och en 40" LCD TV.
Någon som har någon annan lösning?

Tacksam för svar!

ullberg
Jag tror fästpunkten är mycket mer värd än två extra konsoller (med lite svikt), även om den inte blir infäst i reglarna utan bara med exv. metallexpander, en grov sådan tar ordentligt med tvärlast (SAM 6E tror jag är lite under 0,5kN och om det är dubbelgips går det nog upp 50% till).

Om du känner dig osäker kan du ju sätta ytterligare en konsol (minska CC-måttet) och sen sätta en sarg fäst i gipsen.

Så du tror alltså på sarg i kortsidorna fäst med metallexpander (typ sån här?) och en extra konsol?

Jag har eventuellt ett problem till som skulle försvunnit om jag inte hade sargen på kortsidorna. Skivan är 246cm och rummet är 251cm. Dvs om vi förutsätter att skivan ligger i mitten och reglarna är 4,5cm så skulle den ligga med endast 2cm mot reglarna på kortsidan. Det kanske inte spelar någon roll i och för sig?

ullberg
Ja, jag är inte säker på att den extra konsolen behövs, men om det ska vara lite hängslen och livrem så... Men min åsikt var framförallt att reglar infästa enbart i gips, men i skivans framkant, är fortfarande mer stumt och tar sannolikt minst lika mycket last som konsoler som sitter i bakkant.

Att de inte har fullt överlapp spelar inte så stor roll (har svårt att se att skivan el. reglarna den vilar på skulle splittras). Om du vill kan du ju alltid prova att hoppa dessa reglar, se hur du tycker det känns, och vid behov komplettera med reglarna.

Ja de metallexpandrar du länkar till på ClaesOhlson blir säkert utmärkt (har aldrig använt deras men har ingen anledning att tvivla), men välj den största (6mm), komplettera gärna med monteringsverktyget (tången), på mindre expandrar brukar det gå bra att skruva för att expandera, men på de stora är det lätt att det går runt.

Kan vara bra att veta att hålet du ska göra i väggen är ordentligt stort, så det kanske inte är så kul om du vill montera ner skivan igen.

• Gilla
ds99jove
  • Laddar…
ullberg
Ska förresten TV och skärmar stå längst fram på skivan eller i bakkant? om det är i bakkant tror jag inte du kommer få några som helst problem med infästningen, givet att det är en ordentlig betongvägg.

Japp, TV och skärmar kommer stå i bakkant. Men sonen brukar ha en ovana att vilja sitta på skrivbordskanten (3 år och ca 16 kg i dagsläget) så jag föredrar nog också hängslen och livrem :) Det blir till att beställa ytterligare en konsol helt enkelt. Lustigt att konsolerna är det dyraste i bygget!

Skall försöka komma ihåg och återkomma och fylla på den här tråden med lite fler bilder. Tack för hjälpen :)

ullberg skrev:
Ja de metallexpandrar du länkar till på ClaesOhlson blir säkert utmärkt (har aldrig använt deras men har ingen anledning att tvivla), men välj den största (6mm)

Kan vara bra att veta att hålet du ska göra i väggen är ordentligt stort, så det kanske inte är så kul om du vill montera ner skivan igen.
Ang metallexpander, jag var på Clas Olson nu på kvällen och de som heter 6e , som vad jag förstår är de kraftigaste de har för enkelgips har en skruv som är 6 cm. Med tanke på att regeln är 4,5cm som blir det 1,5 cm bara som går in i metallexpandern. Känns lite klent tycker jag. Kan man köpa bara skruv till metallexpander någonstans som är lite längre med samma diameter?

ullberg
ds99jove skrev:
Ang metallexpander, jag var på Clas Olson nu på kvällen och de som heter 6e , som vad jag förstår är de kraftigaste de har för enkelgips har en skruv som är 6 cm. Med tanke på att regeln är 4,5cm som blir det 1,5 cm bara som går in i metallexpandern. Känns lite klent tycker jag. Kan man köpa bara skruv till metallexpander någonstans som är lite längre med samma diameter?
Absolut, 6:an i 6e står för 6mm så valfri M6-bult funkar fint (och analysen är riktig, längden på medföljande skruvar är mer för att skruva fast en konsol än att nå igenom en regel).

En viktigt sak är att välja rätt mellan 6E & 6D (enkel el. Dubbel gips), vet du att du har enkel? Annars är rekommendationen (ledsen att jag kommer med den i efterhand) att borra först och köpa sen...

/U

Jag är säker på att det är enkelgips :) Provborrade med 2mm borr för o hitta regeln tidigare idag och det kändes som ca 2cm (totala längden på borren var kanske 4cm).

Åker en sväng till Hornbach imorgon för o få köpt de skruvar som behövs. Var på Bauhaus idag men det är ju helt omöjligt att få hjälp, de går bokstavligen talat åt andra hållet om de ser någon som ser ut att vilja ha hjälp. Grrr!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.