Byggahus.se

Brett skrivbord utan ben (konstruktionsförslag)

1. johram
    Medlem Nivå 2
    Jag håller på att klura på hur jag ska konstruera vårt nya skrivbord, och är i behov av er input. Tanken är att skrivbordet ska vara "svävande", dvs. skivan ska endast vara förankrad i väggen/väggarna.

Det som gör det hela spännande är att skivan ska ha hela rummets bredd, dvs. 3700mm. Och det ska (helst) inte finnas några stödben längs vägen. Att bara hitta en skiva (i ett stycke) med den bredden är inte lätt. Och den ska helst inte väga alltför mycket, och inte vara alltför dyr. Så det finns egentligen inte så mycket att välja på (vad jag vet). Så just nu lutar det åt massiv stavlimmad träskiva, typ ek eller mahogny som finns på Bahaus/K-Rauta. Dom kan man få i dimensioner 30x630x3700 mm för under 3000kr.

Fine. Enligt mina kalkyler så skulle en sån skiva väga cirkus 60-70kg. Därtill kommer ju sedan ett par datorer, några skärmar och minst två par armbågar :)

När det gäller själva upphängningen så har jag tänkt mig att sätta reglar på kortsidorna som skivan vilar mot, samt eventuellt också en längsgående regel. För att undvika svank, och klara av att stötta i djupet så har jag vaskat fram ett par maffiga konsoler på 500x500 mm (lundbergs.com). Jag räknar med att behöva en 4-5 sådana för att hålla skivan styv. Eftersom skivan är 630mm djup så är det ju 130mm som inte får "stöd".

Den längsgående väggen samt en av kortväggarna är tegel = bra infästning, medans den andra kortsidan är gips, och om man har tur så finns där en regel i rätt höjd, annars får jag nog öppna väggen och förstärka.

Vad tror ni om konstruktionen? Är det hållbart? Jag vet inte hur man räknar på belastningen. Den behöver inte kunna hantera att en vuxen människa sitter på skivan, men eventuellt ett mindre barn som klättrar upp :) Hur många "jättekonsoler" tror ni att man behöver? Är det ett problem att inte hela skivans djup har stöd? Vad mer behöver jag tänka på?

Tack på förhand!

2. mattiasp
    Besserwisser · Nivå 18
    Jag tror inte att de 130 mm har någon praktisk betydelse. Däremot är det längsgående stödet viktigt. Öppna gipsväggen eller montera något lämpligt skivmaterial som har stöd mot golvet, mot gipsväggen. Kanske kan man täcka den med samma tapet el motsv, som väggen redan har. Börja utan konsol och känn hur det känns. Om det känns rappligt, kan du montera en konsol i mitten osv. Självklart kan man beräkna detta med något FEM-program, men det kommer att bli enklare att prova sig fram.

Det svåra i projektet kommer att vara att passa in skivan mot väggarna, eftersom du inte kommer att ha någon skarv. Jag föreslår att du använder masonit för att göra mallar. Sedan använder du mallarna för att föra över såglinjen till ditt skivmaterial.

Googla på "scribing sheet material" och "scribing benchtop"

3. johram
    Medlem Nivå 2
    Hej mattias! Tack för ditt svar! Den längsgående väggen är tegel så där är inga problem. Men efter tester där vi punktbelastade våra 50x50 konsoler så höll varken infästningen eller konsolen speciellt bra. Så imorgon blir det nya tag med bättre skruv/plugg och eventuellt ny approach. Det är kanske lite orättvist att punktbelasta en konsol iofs, men man vill ju gärna känna så att den orkar åtminstone lite grann.

Jag har pratat med en kollega som trodde att det skulle räcka med "ram runt om", alltså ordentliga reglar på ryggsidan samt kortsidorna. Men jag tror att man behöver något som stärker upp "svanket" = konsoler.

Har googlat på scribing som du sa men tyckte inte att jag hittade något av intresse... Vad betyder FEM program?

4. mattiasp
    Besserwisser · Nivå 18
    FEM=Finit element metod, eller Finite Element Method. En typ av beräkningsmodeller, där man delar upp sin experimentrymd i många små element (meshing) och med gigantiska ekvattionssystem beräknar vad som händer i elementens rand (kanter). Det kan snabbt bli mycket invecklat.

Betr. Scribing:
    http://www.doityourself.com/stry/betterfit

5. johram
    Medlem Nivå 2
    På förekommen anledning så postar jag här en beskrivning hur det benlösa skrivbordet blev till slut.

Längs väggen byggde jag en sarg av en 45 x 70 regel som jag fäste med franska bultar som jag försänkte något (inte för att det syns annat än om man ligger på knä och dammsuger).

För att "styva" upp konsollerna (som visade sig ge efter vid kraftig punktbelastning (se tidigare post)) så delade jag upp sargen i delar, så att jag lämnade plats för en konsoll mellan varje del. På vår 3,70m långa vägg så satte jag 5st 50x50 konsoller, och alltså 6st "sargstycken", som alla sitter kloss intill konsollen. Se bifogad bild!

Längs kortsidorna satte jag en likadan regel som jag sågade lite snitsigt så att den inte gick i fullhöjd ända fram till skivan.

Eftersom ena väggen var en gipsvägg fick jag dessutom öppna upp den och förstärka med en inre regel. Övriga väggar är sten så där var det lugnt.

Rejäla bultar, feta plugg så att det kändes bra :)

Konsollerna fäste jag endast i väggen, och bara i de tre översta hålen, det understa hålet lämnade jag tomt.

Skivan som införskaffades på Bahaus var *exakt* lika bred som rummet - what are the odds? - och efter lite trixande så fick vi den på plats.

Eftersom skivan spänner från sida till sida i rummet så har jag aldrig behövt förankra den i djupled, utan den ligger bara ovanpå konsollerna.

Och hållfastheten då? Tja, en vuxen kan inte lägga hela sin tyngd ute på skivan, men ett barn kan utan problem både stå och hoppa på skivan (även om jag försöker vänja dom av vid detta beteende). Eventuella tyngder på skrivbordet i form av monitor, dator och böcker står ju vanligtvis in mot väggen och inte ute på skivan, vilket gör att belastningen längst ut på skivan blir minimal.

På det hela taget känns det som en hyfsat robust konstruktion. För att inte tala om hur koolt det är att ha ett så brett skrivbord! Hela familjen kan sitta och pyssla samtidigt! :)

6. Daniel_N
    Moderator · Nivå 21
    Trevligt att du kom tillbaka till tråden och berättade hur det gick! Och vilket snyggt skrivbord det blev!

7. Swappe
    Medlem Nivå 5
    Coolt!

• Laddar…
  8. J
    Medlem Nivå 6
    Snyggt !

Så vill jag också ha det :)

9. C
    Medlem Nivå 1
    Snyggt skrivbord! jag är inne på samma idé och fann denna utmärkta tråd. Vårt skrivbord blir ca 2 m långt och ska täcka en vägg mellan ett hörn och en dörrkarm. Jag hade tänkt sätta en konsol på varje kortsida samt 2 st i mitten (4 st totalt).
    jag har några frågor angående sargen som du byggde:
    Om jag förstod rätt så var det för att stabilisera konsolerna som gav efter?
    Vilar även bordsskivan på sargen?
    Fäste du konsolerna i sargen på något vis eller ligger de bara emot?
    Vad använde du för skruv och plugg?

Ska bli ett roligt projekt det här. Vi ska täcka hela kortsidan av rummet med hyllor samt detta skrivbord.

10. johram
    Medlem Nivå 2
    Sargen var väl i första hand tänkt att vara avlastning för skivan - längst väggarna, då skivan vilar på sargen på tre väggar. Men det är klart, om jag punktbelastar skivan långt ut så är det väl i första hand konsollerna som tar trycket, men även sidosargen inbildar jag mig (är lite rostig på hållfasthetsläran) :)

Från början hade jag tänkt låta den längsgående sargdelen löpa i ett stycke, men efter punktbelastningstest av en konsol (utan skiva) så fick jag för mig att jag, genom att stycka upp sargen, skulle kunna stötta konsollerna lite bättre. Jag *tror* att det gör något på sig, men jag har ju inte mätt och jämfört.

Konsolerna är inte fästa i sargen, dom är bara "klämda" mellan.

För att vara på den säkra sidan så körde jag feta skruv och plugg. Jag hittade ett par orange mycket trevliga plugg på Bauhaus som jag har använt. Kommer inte ihåg dimensionen exakt, men jag vet att sargen iaf är fäst med 8mm franska bultar, skulle tippa att dom är cirkus 8-10cm långa också (iom att dom ska genom godset).

Konsollerna är fästa med samma plugg, men "vanliga" skruvar, även dessa i diameter 6-8mm och en längd på 7-8cm har jag för mig.

A och O är väl att hitta stabila konsoller. De flesta vanliga butiker verkar dock inte ha 50x50cm (eller större) så man får leta lite.

Lycka till! Posta gärna info och bilder från ditt projekt :)

11. C
    Medlem Nivå 1
    Tack för snabbt svar! Jag ska absolut posta bilder när det är klart. Vi måste bara måla väggen, köpa material och sen gruva oss lite innan vi sätter igång :) Vi har köpt en lägenhet som renoverades på 90-talet så vi har en hel att göra, men fint ska det bli.

12. C
    Medlem Nivå 1
    Hej! Här kommer de utlovade bilderna på vårt konsolhyllsprojekt och kronan på verket, konsolskrivbordet! Det gick bra, även om det var trixigt att undvika alla elledningar, speciellt eftersom vår mätare som skulle hitta el i väggen var helt inkonsekvent.
    TACK Johram för all hjälp och alla tips! Vi köpte samma konsoler som du använde och de verkar hålla både för tyngden av bordsskivan (vi köpte en bänkskiva från IKEA), våra datorer och ett par armbågar :)

http://www.flickr.com/photos/53685947@N04/4963341779/

Redigerat 6 sep 2010 16:21
  13. johram
    Medlem Nivå 2
    Stiligt! Blev ju riktigt fint det där! Vad är den bakre väggen för sort? Betong eller gips?

14. C
    Medlem Nivå 1
    Tack! Det är en hård betongvägg så skruvarna sitter som berget. Vi köpte en borrhammare enkom för detta projekt och det var väl investerade pengar. Det hade varit ruggigt att borra alla 100 hålen med vår lilla slagborr/skruvdragare...

15. M
    Moderator · Nivå 18
    Tror du sparade in den kostnaden med tanke på vad borrar till den lilla hadde kostat samt hur mycket valium som hadde gått åt :)