Byggahus.se

Bredspackla vävtapet - hur gör jag?

1. M
    Medlem · 10 inlägg

Morwen

Medlem
    Vi bor i en enplansvilla byggd -71 på 150 kvm där merparten av huset har vävtapet. Vi flyttade in för ett halvår sedan. Tidigare ägare hade den strålande idén att sätta upp vanlig tapet direkt på vävtapeten. Resultatet blev precis lika bra som man kan förvänta sig. Kort och gott, det har börjat släppa lite överallt.

Vi skulle vilja måla istället för att tapetsera. En positiv grej är väl att vävtapeten tycks sitta som berget överallt (åtminstone i dom rum som inte "renoverats" med tapet - vill inte slita ner innan jag sätter igång att renovera ).

Jag har aldrig bredspacklat tidigare. Tänkte därför ge mig på ett av sovrummet som ett test innan jag går vidare till övriga rum.

Min fråga är därför: Hur gör jag för att få bästa resultat?

Min plan just nu är följande:

Två vändor. Grovspackel först för att fylla ut och skapa ett bra underlag. Därefter mediumspackel som dras ut tunt. Slipa två vändor. Ordentlig tätning i dörröppningen för att slippa allt för mycket slipdamm i resten av huset. 120- och sen 150-papper. Grunda. Riva upp eventuella blåsor och bättra på om det behövs. Sen måla.

Rätt eller fel?

2. Bronken
    Husägare · Sthlm · 352 inlägg

Bronken

Husägare
    Ser ju väldigt enkelt ut på film men det här kanske?

3. S
    Medlem · 73 inlägg

Slägggan

Medlem
  4. D
    Medlem · 33 inlägg

Droynas

Medlem
    Du tänker helt rätt. Vi slet ner all tapet innan men det var för att det släppte. Kör vattentestet för att se om det bubblar innan du gör jobbet.

Kan även lägga till att vi var nybörjare och första gången var vi tvungna att köra spackel 3 ggr innan det blev bra. 2 spackel - slip - spackel - slip. Men vi körde inget grov heller.

Eftersom du målar så är det ju extra viktigt att det blir rakt. Tapet kan ta lite skillnader, målning syns lättare om det inte är bra.

Lycka till :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.