67 812 läst · 17 svar
68k läst
17 svar
Bredspackla om dåligt spacklad vägg - hur svårt är det?
Bredd på spackeln spelar ingen roll för slutresultatet om man gör rätt, möjligtvis är det enklare att jobba med en bredare variant, iaf om man är duktig!NyfikenVit skrev:
jag hade aldrig bredspacklat tidigare när jag gav mig på våra väggar och valde därför en liten (ca 25 cm) eftersom jag var osäker på om jag kunde hantera en större! naturligtvis tog det längre tid, men jag hade iaf kontroll på mitt verktyg!
min slutsats var iaf; är man noggrann, har MYCKET tid, och inte är rädd för spackeldamm så kan man bredspackla med lika bra resultat som ett proffs! (Med betoning på gott om tid och att det blir väldigt mycket dammigare för en amatör...)
Tack för tipsen! Det låter ju rimligt att när man lägger på spackel på en vägg så borde det vara enklare att jobba med en liten spackelspade om man är ovan (blir mindre "vingligt" antar jag?). Det låter också rimligt att en person som är van får det jämnare.
Men vid andra/tredje spacklingen då man ska skrapa bort överflödigt spackel efter att ha lagt på det så tycker jag det borde vara lättare att få det jämnt om man skrapar med en bred spackelspade (ca 40-50 cm). Säg tex att du har en "dal" som sträcker sig över 25 cm. Om du då skrapar med en 20 cm spackelspade kan den ju inte vila på topparna kring dalen när man skrapar, vilket borde göra att ytan mellan topparna inte fylls i rätt och därför inte blir jämn. Rent spontant känns det dessutom som att vid skrapningen så borde det vara mindre skillnad i resultat mellan en amatör och ett proffs, eftersom man kan låta spackelspadens plåt vila på väggens toppar när man skrapar så det borde inte bli så "vingligt" även om man är amatör.
Men vid andra/tredje spacklingen då man ska skrapa bort överflödigt spackel efter att ha lagt på det så tycker jag det borde vara lättare att få det jämnt om man skrapar med en bred spackelspade (ca 40-50 cm). Säg tex att du har en "dal" som sträcker sig över 25 cm. Om du då skrapar med en 20 cm spackelspade kan den ju inte vila på topparna kring dalen när man skrapar, vilket borde göra att ytan mellan topparna inte fylls i rätt och därför inte blir jämn. Rent spontant känns det dessutom som att vid skrapningen så borde det vara mindre skillnad i resultat mellan en amatör och ett proffs, eftersom man kan låta spackelspadens plåt vila på väggens toppar när man skrapar så det borde inte bli så "vingligt" även om man är amatör.
Liknande trådar
-
Nyligen bytt tak, från ruttet / dåligt spåntak till tät bördning, nu har det börjat komma mögel på brädorna i kattvindarna
Tak & Vind -
Electrolux tvättmaskin tömmer dåligt
Vitvaror -
Domino vs skruva? Är det verkligen så dåligt att Skruva ihop skivor?
Möbelsnickeri -
Plommon- och körsbärsträd som växer dåligt
Häckar, Buskar & Träd -
Vide som mår dåligt...
Häckar, Buskar & Träd