Byggahus.se

Bredspackla om dåligt spacklad vägg - hur svårt är det?

1. N
    Medlem · Skåne · 393 inlägg

NyfikenVit

Medlem
    Hej,

Jag har haft en målare i min lägenhet som gjort ett mycket dåligt jobb med spackling och slipning, så nu när väggarna är målade så ser man tydliga ojämnheter (hål, rispor, samt ytor med gropar och förhöjningar) på stora delar av väggen. Jag tror dessutom han bara använt en 25 cm spakelspade vid bredspacklingen vilket känns väl kort.

Frågan är nu hur man går vidare? Jag är inte speciellt intresserad av att låta målaren fixa till misstagen, eftersom jag under arbetets gång totalt tappat förtoendet för honom. Så frågan är hur svårt det är att själv fixa till en dåligt spacklad vägg? Jag antar att det måste bredpacklas med 40-50 cm spackelspade och slipas till det blir jämt. Är det något jag kan göra själv, eller tycker ni jag bör anlita en ny målare för att göra jobbet? Med tanke på hur den förra målaren gjorde sitt jobb känner jag mig lite osäker på att anlita hantverkare igen. Samtidigt har jag själv ingen tidigare erfarenhet av att spackla.

Hemskt tacksam för synpunkter.

2. ikeahantverkaren
    Medlem · skåne · 921 inlägg

ikeahantverkaren

Medlem
    Det är inget svårt......grunden är ju lagd.använd 50cm bred spackelspade och låt spaden bestämma var spacklet skall ligga (om du förstår )
    Är ytan grundmålad så får du det ännu enklare att se var missarna ligger.

3. L
    Medlem · Västra Götaland · 35 inlägg

Leo M

Medlem

Underarbete

Ett bra underarbete syns inte när målaren är klar. DSet sa min mästare till mig för länge sedan.
    Det ser så lätt ut sa kunden till mig när jag bredspacklade väggarna, Det ligger många års träning bakom svarade jag.

Så här gör du i teorin, sedan är det bara att öva tills händerna domnar.

Lägg ut spackel på en del av väggytan, ca 5-7 m2. Därefter går du tillbaka där du började och slätar bort överskottet av spackel från väggen. För att undvika spår i spacklet lägger du ett högre tryck på ena sidan av spackeln, det blir då lättare att slipa eftersom små förhöjningar är låttare att slipa bort än djupa spår. Det går bra att kompletera spacklingen efter grundmålningen med att finspackel. Lycka till

LeoM

4. N

NyfikenVit

Medlem
    Hmm.... enligt "ikeahantverkaren" ska det vara lätt att själv bredspackla, och enligt "LeoM" så tar det flera år att lära sig? Vilket stämmer egentligen? ;)

Sedan ett par följdfrågor till LeoM:

1. Du skrev: "För att undvika spår i spacklet lägger du ett högre tryck på ena sidan av spackeln, det blir då lättare att slipa eftersom små förhöjningar är låttare att slipa bort än djupa spår."

Hur menar du att det blir "spår" i spacklet om man har lika mycket tryck på båda sidor av spackeln? Kommer inte spacklet själv fördela sig så att det fyller i alla gropar och ojämnheter?

2. Du skrev "Det går bra att kompletera spacklingen efter grundmålningen med att finspackel."

Måste man använda finspackel? Vad är fördelen med det? Inga nackdelar?

5. ikeahantverkaren
    Medlem · skåne · 921 inlägg

ikeahantverkaren

Medlem
    Övning ger färdighet.Jag kan inte säga att det är jättenkelt för alla men det är heller inget man behöver vara särskilt rädd för att prova på.Om man följer några enkla tips som följer här nedan så skall det inte kunna bli särskilt mycket värre iallafall.

Ett tips är att inte snåla på spacklet genom att lägga på för lite.Med för lite så menar jag att man duttar lite här och där utan att gå över hela ytan konsekvent.Man tjänar inget på detta då det alltid går åt en viss mängd för att få det slätt.lagom är bäst.Överskottet drar du av igen på spackelspaden som du har i vänstra handen.Du bör ha en spade i varje hand.Börja med 1-2 kvm om du känner dig osäker i början.läg på ett tunnt skickt som du brer en macka.ca 1-2mm tjockt.vinkla spaden kraftigt och använd ett jämnt tryck på spaden.Ta bort allt överflödigt genom att dra spaden över ytan från olika håll.Om du tex har en lodrätt ås av spackel som du vill avjämna så lägger du på spacklet med en lodrätt rörelse.tänk på att inte gå över samma yta igen med en vågrätt dragning.om du gör detta så bör det ske med försiktighet,brant lutning på spaden samt ett fjäderlätt tryck på spaden. Annars bara skrapar du av det du nyss lagt på.Slipningsmomentet är nog det som är svårast i sådana fall.Använd 120 korns papper.Nu vill man ju inte slipa av för mycket av det man lagt på .Håll dig till att slipa kanterna av spackelfläckarna och gå endast fjäderlätt över mitt på fläcken.Annars blir allt arbete ogjort. låter det svårt?
    inte alls när man väl kommit in i det.

6. L
    Medlem · Västra Götaland · 35 inlägg

Leo M

Medlem

Bredspackling

Spacklet lägger sig automatiskt i sprickor och ojämnheter på väggen , men du vill inte ha ränder och ojämnheter på den färdigspacklade ytan. Därför skall du hela tiden sträva efter att göra spacklingen så bra som möjligt utan att behöva slipa så mycket.

Ett tips är att lägga trycket på spackelss yttersida: Så här menar jag,

Spacklar du från höger till vänster läbber du ett kraftigare tryck på spackelns vänstra sida. När du gör detta blir der som små vågor på spacklet som är lätt att slipa. Om du gör tvärt om får du höga ryggar och förmodligen spår i spacklet som inte går att slipa bort.

Om du använder finspackel för att kompletera efter målning får du ingen sugning i väggen när du färdigmålar. Du får helt enkelt inga matta fläckar när du målar med 2, 5 eller 7 glans

7. N

NyfikenVit

Medlem
    Hej,

Jag har en en följdfråga angående momentet där man skrapar bort överskottet av spackel från väggen. Är det så att man ska "skrapspackla" bort överskottet, dvs låta plåten på spackelspaden ha kontakt med väggen hela tiden så att den vilar på topparna och fyller i groparna så att säga? Eller får spackelspaden inte ha någon kontakt med väggen som finns under det pålagda spacklet?

Notera att i det här fallet är alltså väggen redan spacklad och "nästan jämn", men det finns områden med diameter på ca 10-20 cm där väggen är kanske 1 mm upphöjd/nedsänkt och det är alltså detta som ska åtgärdas.

8. 5.2 racing
    Medlem · götaland · 2 040 inlägg

5.2 racing

Medlem
    Pröva får du se. Allt går inte att förklara.

9. N

NyfikenVit

Medlem
    Ja, varför ens ha ett forum där vi kan ställa frågor och hjälpa varandra. Det är väl bättre om alla bara gissar, provar, gör fel, och gör om...

10. 5.2 racing

5.2 racing

Medlem
    Men kära du, du har ju frågat om allt och lite till inom måleri. Det går inte att tänka upp spackel. Lite måste man pröva själv, det hjälper inte hur mycket vi än förklarar, man måste göra det med sina händer.
    Inte för inte, så går man som traditionell lärling i fyra år som målare.

11. N

NyfikenVit

Medlem
    Jag håller på att renovera stora delar av min lägenhet. Det är en hel del som ska göras och jag är vanligtvis mycket noggrann när jag jobbar. Därför försöker jag också så långt det går ta reda på hur man bäst genomför olika moment innan jag kör igång eftersom jag vill få det så bra som möjligt. Då blir det en hel del frågor. Jag är ledsen om det stör dig.

Om vi återgår till ämnet i den här tråden så borde det för en duktig målare rimligen gå att svara på om man bör skrapspackla eller eller ej i situationen som jag beskriver. Det borde inte vara något man ska behöva prova sig fram till. Jag förstår inte vad poängen är med att man ska gissa, misslyckas och göra om, när någon annan redan (förhoppningsvis) vet vilken metod som är bäst?! Eftersom det i det här fallet redan lagts på ett antal lager spackel så vill jag dessutom i möjligaste mån undvika att "bygga på" väggen med fler misslyckade spacklingar i onödan genom att tillämpa en "prova och se hur det blir" metodik. Bättre att rådfråga personer som gjort liknande innan tänkte jag. Det är ok om du inte vill hjälpa till med att ge råd, men du kan väl åtminstonne låta bli att komma med dryga kommentarer, det är det minsta jag behöver just nu.

12. 5.2 racing

5.2 racing

Medlem
    Mitt råd till dig är; pröva och se. Självklart blir det bättre, ju fler gånger du spacklar.

Jag har aldrig varit dryg. Bara saklig och korrekt.

• Laddar…
  13. T
    Medlem · 138 inlägg

Tabors39

Medlem
    Jag förstår inte riktigt vad du menar med dessa rader.
    Du slipar väl ändå spacklet innan du målar. Spackla, slipa i släpljus (ev x2) måla, klart. Sen hur du lägger på/skrapar av spacklet är ju hyfsat oväsentligt.
    Det som skiljer amatören från proffset är mängden som behöver slipas bort för att få en jämn yta.

P.

14. N

NyfikenVit

Medlem
    Ok, jag kanske var lite otydlig, men jag ska försöka förklara i detalj! När målaren som var här försökte fixa till ojämnheterna från föregående spackling gjorde han som följer:

1. Spacklade på ett nytt tjock lager spackel på hela väggen på ca 1.5-2 mm. Han jämnade sedan till spacklet men skrapade inte bort allt överflödigt spackel utan även väggens "toppar" hade spackel på sig så att säga. Det här momentet fick han inte fick till riktigt bra (iofs ska det vara svårare att lägga på tjockare lager så det blir jämnt vad jag hört).
    2. Eftersom spacklingen inte blev riktigt bra fick han slipa en hel del. På en del ställen slipade han för mycket och försökte fixa till detta genom att slipa ut "gropen" som uppkom över en större yta samt kompensera genom att slipa mer på andra ställen.
    3. Till sist gav han upp och målade väggen som den var.

Resultatet blev alltså att han "byggt ut" väggen ca 1.5 mm med spackel, men att väggen såg ut ungefär som innan han börjat... ;) Det är alltså detta jag vill undvika att göra! Tanken är därför att istället göra som följer:

1. Spackla på ett ca 1.5 mm tjockt lager spackel på ett par kvadratmeter vägg i taget med en ~25 cm spackelspade, och försöka få det så jämnt som möjligt.
    2. Gå tillbaka och skrapa av bort överflödigt spackel med en bred spackelspade på ~45 cm genom att dra den uppeifrån och ner på väggen. Vid detta moment är tanken att låta spackelspadens plåt vila på väggens "toppar" under spacklet när man drar den, samt att vinkla spackelspaden kraftigt (typ 80 graders vinkel mot väggen) så att spackelspadens plåt inte böjer sig ner i väggens dalar och skrapar bort spacklet som man vill ska fylla i där (lätt hänt annars med bred spackelspade).

Förhoppningen är då att väggens tidigare "toppar" blir väggens högsta punkter och att dalarna därimellan fylls i med spackel. Då bör väggen bli så pass jämn att man inte ska behöva slipa så mycket sen. Egentligen bör man väl inte behövas slipa mer än i övergångarna mellan spackelskrapningarna, som bör ligga på ca 1 spackelspade-bredds avstånd.

Skulle man inte få det helt perfekt efter första omgången, får man väl upprepa proceduren en gång till och då borde det vara ännu mindre ojämnheter att få bort => Det bör vara lättare än förra gången.

Ja, precis. Vad alla verkar säga är att man ska försöka få till spacklingen så jämn som möjligt så man slipper slipa så mycket. Får man slipa mycket är man fel ute och det är svårt att få det bra vad jag har hört. Det är därför jag vill förvissa mig om det tillvägagångssätt jag tänkt mig är det rätta... ;)

Pust! Det var ju jädrans vad långt det här blev. Hoppas det klarnade nu vad jag menade i alla fall, annars får du fråga mig igen!

15. 5.2 racing

5.2 racing

Medlem
    Om du aldrig har bredspacklat så lär du få slipa. JAAAA du har tänkt rätt. Nu ska du bara göra det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.