breddökning

3k läst  7 svar

1. pernitta
    Medlem Nivå 9
    Hej!

Du behöver öka bredden hos en bräda genom att limma ihop två stycken. Då behövs bearbetning av kanterna.
    I normalfallet sker denna genom hyvling, men om Du nu saknar hyvel och disponerar en fräsmaskin kan Du göra på följande vis.

Ovanstående bild visar fräsbordet som Du kanske har sett tidigare på Tips&Tricks.

Som Du ser består anhållet av två enheter , en på vardera sidan av fräsen. Förflytta den vänstra någon mm.

Håll ett arbetsstycke mot anhållets vänstra enhet, och justera hela anhållet så att fräsen just nuddar stycket. Om Du är mycket försiktig kan Du starta maskinen och justera hela anhållet i sidled till dess Du hör att fräsen får kontakt. Bryt strömmen och lås fast.

För nu arbetsstycket efter höger del av anhållet. och låt fräsen avverka. Viktigt att brädan sedan noggrant följer den vänstra delen av anhållet, då blir kanten rak. Kollar Du två frästa bräder mot varandra kommer Du att se att fogen är alldeles tät.

Och det är ju så här en hyvel arbetar. Trådens innehåll är säkert skåpmat för många av Er, men för andra kanske inte.

per

2. mattiasp
    Moderator · Nivå 16
  3. pernitta
    Medlem Nivå 9
    Bara oss emellan så har jag faktiskt även använt mig av den.

per

4. phl
    Medlem · Nivå 14
    En vertikal rikthyvel i miniatyr ;)

5. Daniel_N
    Moderator · Nivå 19
    Toppentips, snyggt illustrerat med bilder, precis som vanligt pernitta:)

Jag vill gärna lägga till att om man har möjlighet kan man istället justera det högra anhållet. Jag brukar göra så här:

1, Spänn loss vänster och höger anhåll så att de är lätta att flytta. Lägg nu en rak (mycket rak) regel mot de båda anhållen och se till att de är exakt i linje.

2, För försiktigt regel+båda anhållen mot fräsen. Här håller du antingen en hand över regel+vänster anhåll och en hand över regel+höger anhåll, eller så klämmer du fast regeln på anhållen med skruv/snabbtvingar. När regeln precis nuddar fräsen, spänn fast vänster anhåll. Vikttigt är såklart att skäret på fräsen är riktat mot regeln, så att man nuddar fräsen där den "skär som mest".

3, om du har ett fräsbord där höger anhåll kan justeras utan att förlora "linjeringen" med vänster anhåll (tex festool basis) så spänn även fast höger anhåll. Annars gå vidare till punkt 5.

4, Återigen, om man har festools basis etc. så justera tillbaks höger anhåll motsvarande den tjocklek du vill fräsa bort från kanten. Om det ska fräsas kant för limning så behövs inte så mycket.

5, om du int ehar ett festool etc. bord så använd 2 snabbtvingar för att fästa regeln i vänster anhåll. Använd sen någon form av passbit (överblivna plastbitar, plywood whatever, bara de är lika tjocka) och för bak höger anhåll i förhållande till regeln. Spänn fast och fräs!

//Daniel

6. pernitta
    Medlem Nivå 9
    Hej Daniel!

Under inlägg 4 i T&T finner Du en bild på mitt anhåll, från baksidan. Bilden visar att de två främre plattorna endast kan flyttas ut från den bakre delen av anhållet.

I den tråd Du närmast svarar på, visar jag att distansmaterial läggs bakom den vänsta plattan . Sedan visas hur hela baletten försiktigt förs mot fräsen. Och Du gör samma sak i princip, fast tvärtom. Du "avlägsnar" i tanken distansmaterial bakom den högra plattan. Den metoden tillåter inte min hemmasnickrade konstruktion.

Och till andra läsare på forumet, bygger Du eget fräsbord så ta till bordets och anhållets längd ordentligt .

per

7. Daniel_N
    Moderator · Nivå 19
    Ahh, tittade inte tillräckligt noga på ditt fräsbord. Mitt tips gäller alltså för anhåll som är "delade" dvs en vänster- och en höger-del, som kan justeras separat. Då är det smidigt att använda en regel för att linjera upp dem med fräsen, och sedan dra tillbaka det högra anhållet.

8. Snorunge
    Medlem Nivå 9
    För den som inte har ett fräsbord men väl en klyvsåg kan göra samma sak förutsatt att man har en vass klinga och är noga med postningen. Det som behövs är en enkel jigg. Nu kan man rikta bredder som är vad sågen klarar av, vanligtvis 60 - 80 mm.

Har man en klyvsåg där man kan flytta anhållet framåt så kan man göra på detta sätt. 2 st vagnsbultar M6 som försänkts i en 9 mm bräda är vad som behövs.

Vinkel 1
    Vinkel 2
    Vinkel 3

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: