Byggahus.se

Breddning av parkering, kommunen säger nej!

1. S
    Medlem · Dalarna · 13 inlägg

skorpion_

Medlem
    Hjälp!

Jag har stora bekymmer över att skaffa mig en parkeringsyta för en husvagn.
    Min önskan är att bredda befintlig parkering (gul), vilket medför att jag måste fylla igen ett dike på kommunens mark och därmed även ansöka om ny infart.
    Den parkering (garaget) jag har nu kräver att jag åker över parkmark (grönt på bilden), vilket jag har dispens för i samband med bygglovet av garaget. Garaget byggdes -88 av förra ägaren som då också tog bort den gamla infarten som är överkryssad på bilden.

Pratade med kommunen idag och de säger att de kommer säga nej!
    Detta pga att ytan som jag vill anlägga är för kort för att kunna vända en bil på, vilket är ett krav enligt dem ur trafiksäkerhetssynpunkt.

Nu ska jag författa en skriftlig förfrågan om breddning av parkering tillsammans med möjliga alternativa platser.
    Så som jag ser det, så kommer jag inte ens hindra någon trafik på gatan om jag backar ut från gult område, då detta är parkmark där inga andra fordon får framföras.
    Eftersom att jag redan idag trafikerar det berörda området framför gult område så skapar jag inte någon ytterligare nyttjande av området.
    Sikten är dessutom väldigt god åt alla håll från denna plats.
    Om jag får bredda 5m så anser jag att jag faktiskt kan vända bilen iom att jag har nuvarande parkering framför garaget att tillgodose, även om det blir lite tight. I värsta fall får jag parkera med passagerarsidan mot huset.
    Som ni kanske förstår så bor jag i ett område med stadsplan.

Är det någon som har varit i kontakt med sin kommun och stridit om liknande saker?

Med vänlig hälsning, Niclas

2. S
    Medlem · Västernorrland · 5 987 inlägg

Stefan1972

Medlem
    Tror det blir snårigt om du dessutom indikerar vad du ska ha ytan till....Det vanliga är att de flesta hyr en uppställningsplats för husvagnar och sådant över perioder de inte används.

• Laddar…
  3. P
    Medlem · Stockholms län · 319 inlägg

PurreP

Medlem
    Känns ju orimligt att kommunen ska gå med på att du ändrar på parkmarken för att kunna ställa upp en husvagn, du har redan fått dispens för att köra där, vilket känns generöst...

Ställ husvagnen på uppställningsplats, något som alla som inte har eget utrymme får göra...

• Laddar…
  4. S

skorpion_

Medlem
    Jag kommer inte säga att jag ska parkera husvagn där. Även om möjlighet för parkering för husvagn kommer skapas, så kommer det enbart vara för att parkera under kortare perioder och alltså i syfte för uppställning under längre perioder.

Syftet är korttidsparkering vid behov, säsongsparkering fixar jag på annat ställe.
    Håller med om att dispensen var generös, men detta var -88 och något som förra ägaren fick iom bygglovet av garaget.
    Ingen ytterligare olägenhet kommer skapas om jag får bredda infarten då jag redan trafikerar parkmarksytan dagligen. Enda skillnaden blir att jag trafikerar en avsevärt mindre yta av parkmarken om jag får infarten godkänd.

5. J
    Medlem · Strandbaden · 94 inlägg

Jonasdzm

Medlem
  6. S

skorpion_

Medlem
    Det där blir mitt sista alternativ som jag kommer föreslå till kommunen. Problemet är att till vänster är sikten väldigt dålig pga grannens träd/buske samt uppförsbacke till mig. Till höger är sikten dålig pga grannen framförs staket och växtlighet, samt att utfarten då ligger i början av nedförsbacken.
    Dessutom så ligger det 4 äppelträd där som måste bort för att kunna göra plats åt en tillräckligt stor plats där jag ska kunna vända bilen på då kommunen kräver det.

Men, jag hade faktiskt ett väldigt givande samtal idag med ansvarig chef som verkligen förstod problematiken med just min tomt och beklagade sig över stadsplanen och bygglovet på garaget. Han lyssnade väl på mina tankar och förslag och förklarade vilka saker de tittar på så nu har jag lite mer riktlinjer att utgå ifrån. Jag ska försöka komma ihåg att återkoppla när jag fått svar på min skrivelse till kommunen.

Med vänlig hälsning, Niclas

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.