Byggahus.se

Breddad väg

1. P
    Medlem · Västmanland · 98 inlägg

pingis

Medlem
    Vi bor på bondvischan och längs med tomtgränsen, dryga 100 meter löper en ganska stor grusväg som sköts av en vägsamfällighet. Under de senaste decennierna har vägen sakta men säkert krupit längre in på vår fastighet. Tills härom månaden handlade det nog om en halvmeter. Nyligen har fiber grävts ned i vägen och efterjusteringarna har tagit ytterligare en eller ett par decimeter. I veckan hörde jag en massa skrammel från vägen och när jag senare tittade efter har vägen på sina ställen blivit en till en och en halv meter bredare. Det ser ut som ett par mötesplatser för de allra största fordonen anlagts där minst grus behövdes. Ett par jättegranar som tidigare stod en bit från vägen står numera aningen in på den nya körbanan. Jag kontaktade mannen som ansvarar för fiberinstallationerna (det är även hans lantbruk som nyttjar vägen mest) och bad honom ta bort den nya fyllningsmassan och återställa vägkanten. Han menar att allt behöver sjunka under vintern och att dikena ska justeras nästa år. Jag bad honom åter att ta bort jorden som tippats och då bad han mig att ta reda på vad som gäller juridiskt för en vägsamfällighet när det gäller tomtgränser, grenar, slänter, diken med mera. Jag har googlat en hel del och börjar få koll på en massa som jag inte visste men just det här med att bredda vägen genom att fylla upp med material där man vill ha vägen bredare hittar jag inget om. Det finns regler om hur långt från körbanan en vägsamfällighet får och ska hålla ordning men om man breddar vägen flyttas rimligtvis denna gräns lika långt som vägen blir bredare. OBS! Det är inget gap och skrik eller osämja. Vi för en vänlig dialog. Jag vill bara inte sitta tyst och se hur tomten blir mindre utan att jag blir tillfrågad. Någon som har några bra idéer?

2. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Vägen kommer att sjunka efter arbete i den , om de inte har paddat i samband med återställning , är nog lite mjuk nu i f.d. schakten , det han pratar om gör man på stora vägar och även på små kan man göra det , under vintern fryser vägen ner kallas det , tjälen flyttar massorna . tränger ut i hålrum , när tjälen går ur så sjunker det ner i alla små hålrum . så avvakta tycker jag till våren , eftersom han säger så , men håll koll på vad som görs , så du får tillbaka din mark

3. jac
    Medlem · Skåne · 3 329 inlägg

jac

Medlem
    Om samvälligheten är medlem i REV (http://www.revriks.se/) så är det nog bästa stället att börja på. Men det första att kolla är väl anläggningsbeslutet och stadgarna. Om jag minns rätt så mäts vägbredden från vägens centrum. Vägens läge och bredd borde rimligtvis framgå av anläggningsbeslutet.

4. P

pingis

Medlem
    Tack Liteavvarje. Den delen förstår jag men breddningen är väldigt mycket större än vad som påverkar fiberdikets återställning. Allt behöver inte bli klart just nu men den uppenbara breddningen som inte har med fiberdragningen att göra tycker jag bör tas bort snarast. Tack jac! Jag ska höra med REVS inom kort. Jag vill låta mannen som står bakom breddningen få några dagar på sig innan jag blir tjurig på riktigt. Jag har fått papper från Lantmäteriet (Jösses vad snabba de var) och där står inget (vad jag sett) om vägen bredd.

5. R
    Medlem · Västernorrland · 1 624 inlägg

Räknenisse

Medlem
    Om det är en samfällighet som även äger marken under vägen så är det väl läget på er fastighetsgräns man ska gå efter?
    Om det är en servitutsrättighet så beror det på hur man skrivit servitutets omfattning där.
    Är det någon karta eller koordinater till beslutet du fått?

6. P

pingis

Medlem
    Så där ja. Efter ett par uppmaningar är schaktmassorna bortgrävda. Livet går vidare utan vidare krångel. Skönt. Angående REV: De svarar bara på frågor ställda via medlemmar i styrelsen i vägsamfälligheter så där får bara en utvald skara hjälp. Lantmäteriet har jag haft kontakt med. Två olika avdelningar har svarat snabbt, vänligt och korrekt. Imponerande. Jag mejlade Trafikverket för 15 dagar sedan. Jag fick ett autosvar om att de ska återkomma när de har tid. När detta blir vet jag inte. Tack för svaren jag fått. Vad skönt det är att vara av med ett bekymmer.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.