Ja håller på att renovera här hemma och stött på något jag känner mig osäker på.
Jag jobbar själv som snickare men har aldrig hållit på så mycket med timmerkonstruktioner så håller tummarna att någon här inne skulle kunna ge mig tips.

Jag tänker ta bort en dörr som sitter i en timmerkonstruktion, men tänkte även då passa på att bredda denna öppning för att få rummen att flyta ihop och på det viset få en schysta planlösning.
Jag vet att timmer håller i sig själv ganska bra och att man kan bredda rätt mycket innan man behöver göra någon förstärkning, men som sagt.. aldrig gjort detta.

Här har ni en bild hur jag hade tänkt och hur det ser ut just nu.

IMG_4147.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Untitled-1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Första bilden är hur jag tänkt att öppna upp, allt inom det markerade tänkte ja ta väck.
Sedan andra bilden visar hur planlösningen innuti rummet kommer se ut om ja skulle ta bort dörren och bredda öppningen.

Det kommer alltså att vara 400mm från kanten på öppningen till hörnet i rummet.
Tror ni att detta skulle fungera eller måste jag förstärka upp det?
Alla svar är väldigt uppskattade!

Tack på förhand
Kroffe

Om det är liggande timmer så är det inga problem.

Det är liggande timmer! Så det ska räcka att bara såga upp utan att förstärka något märkvärdigt?
Hade tänkt att förstärka under tiden jag sågar upp bara så det inte ska röra på sig, men det känns lite överjobbat också.

Jag har ingen större erfarenhet av at renovera timmerhus, men har varit med och timmrat på några hus. Jag har alltid slagit i dymlingar några dm från dörr och fönsterhål. Öppnar man inte mer än att dymlingarna blir kvar så är det ju inga problem. I ditt fall så lär väll eventuella dymlingar ryka också. Ett enkelt och snyggt sätt att stabilisera timret är då att fälla in en regel i ändarna på timret som låser ihop stockarna i sidled och döljs bakom dörrposten. När man gör detta på nya hus är det viktigt att göra regeln kort så den inte lyfter stocken över dörren när väggen sätter sig, men i ett gammalt hus kanske inte väggen rör sig så mycket.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.