Byggahus.se

Bredda dörrhål i yttervägg

1. B
    Medlem Nivå 2
    Har byggt till på ett befintligt modulhus från 1981 och ska göra gamla ytterdörrhålet bredare, ca 1,9 m istället för nuvarande 1 m. Har ritat in på ett ungefär hur brett hålet blir på första bilden.

Jag har hittat https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/oppning-yttervagg-1-12-planshus/ för att beräkna dimensioner men det är ju för ett helt nytt hål, jag har ju redan en meter. Min tanke är att ha dubbla bärlinor, en inre och en yttre som ligger an mot 45x45 på den liggande masonitregeln. Jag kan ju alltid ta i ordentligt och ta dubbla av vad som beräkningen rekommenderar. Helst skulle jag inte vilja ha bärlinan högre än 195 för att få upp höjden i hålet lite. Hur ska jag tänka? Jag tänker att eftersom väggen redan är tillräckligt starkt för ett 1 m hål behöver jag inte ha riktigt lika mycket som beräkningen föreslår, eller tänker jag fel då?

Huset är byggt med masonitbalkar, på bilden syns (1) liggande masonitbalk, (2) innertak, (3) stående masonitbalk (250 mm, bild 1 undre 45x45 och bild 2 övre 45x45), (4) golvspån och efter det vet jag inte exakt hur det är byggt, det ser ut att vara plywood som kommer i nästa "lager". Takstolarna är lättviktstakstolar och hur/var de vilar på väggen vet jag inte exakt.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    2.jpg

2. J
    Medlem · Nivå 24
    Det behövs lite ritningar för att man ska kunna se vilka laster som är aktuella, både från bjälklaget och från taket. Planer och sektion är minimum. Har du också uppgifter om vilka masonitbalkar som använts (inte bara mått utan även typ/kvalitet) är det bra. Om jag fattar rätt så ligger en balk som hammarband runt om. Har du tur så kanske den balken klarar uppgiften alternativt att du ffår pruta ner dina krav några centimeter. Masonitbalkar tar rätt så stor last.

3. B
    Medlem Nivå 2
    OK, ska leta igenom papperna och se ifall det finns några fler detaljer. Har tvärsnittsritningar på hur mellanbjälklaget ser ut i "mitten" av huset där det är en "skarv" mellan delarna.

Det bör ju vara samma balkar där som i ytterkant (kan ju aldrig veta säkert), återkommer.

4. B
    Medlem Nivå 2
    Hittar tyvärr inga mer detaljerade ritningar på taket och bjälklaget.
    De ritningar jag har är för de byggnationsmoment som utfördes på plats. Där finns tvärsnitt vid skarven mellan halvorna och där är det två parallella masonitbalkar med 5 mm tjock skiva och 45x45 reglar (45x250). Vet inte om det står två på ytterväggen också eller om det bara är en. Men det stämmer att det är en liggande masonitbalk som hammarband (45x200)

Eftersom jag inte vet exakt hur det ser ut så kommer jag köra på vad beräkningsmallen säger och slänga dit 2st 56x225 (inre och yttre) på 2 par 90x90 stolpar. En 56x225 var mer än tillräckligt men om det står två masonitbalkar i ytterkanten på hammarbandet så får båda sidor stöd på samma sätt som nu. Då kan det inte gå fel :)

5. H
    Medlem Nivå 8
    Jag brukar tänka likadant. Är man osäker på lasterna och på hur man bör dimensionera så tar man in med god marginal.
    Dubbla limträ som i ditt fall skulle jag känna mig verkligt säker med.

Att räkna ut exakt hur man minimum behöver dimensionera tar tid och kostar pengar om man inte kan räkna själv så det blir oftast billigare att dimensionera rejäl istället om vi pratar enstycksbygge.

Lasten ökar sedan i kvadrat på bärlinans längd så 2m ger antagligen runt fyrdubbla lasten!