13 953 läst · 6 svar
14k läst
6 svar
Braskamin - förbränningsluft utifrån eller ej?
I samband med att vi ska renovera lite ska vi installera en braskamin i vardagsrummet (på övervåningen). Det sägs att det är bäst att man ansluter förbränningsluft utifrån till kaminen. För vår del kommer det vara möjligt eftersom vi samtidigt kommer byta golv i vardagsrummet, men det kommer vara ganska krångligt (=dyrt) då kaminen inte ska stå mot en yttervägg (det blir mao ganska långt rör), och fasaden är tegelklädd (mycket jobb att göra hål för ventilationen).
Vad blir skillnaden mellan att ha förbränningsluft utifrån respektive från rummet? Kommer vi dra in mycket kall luft om jag inte tar den utifrån? Hur påverkas effekten i kaminen? Kommer det vara svårt att få fart i kaminen utan luft direkt utifrån? Kommer jag behöva ta upp en extra ventil i vardagsrummet för att få tillräcklig lufttillförsel när jag eldar?
Kort och gott är det värt den extra kostnaden att dra in ett rör under golvet för förbränningsluft?
Vad blir skillnaden mellan att ha förbränningsluft utifrån respektive från rummet? Kommer vi dra in mycket kall luft om jag inte tar den utifrån? Hur påverkas effekten i kaminen? Kommer det vara svårt att få fart i kaminen utan luft direkt utifrån? Kommer jag behöva ta upp en extra ventil i vardagsrummet för att få tillräcklig lufttillförsel när jag eldar?
Kort och gott är det värt den extra kostnaden att dra in ett rör under golvet för förbränningsluft?
Jag skulle rekommendera att fixa luft utifrån.
Eld suger i sig mycket luft. Den varma inomhusluften har du betalt för och det är synd att skicka iväg den. Undertrycket som uppstår när luften sugs in i elden kommer förstås göra att det sugs in kall luft utifrån.
Det innebär att huset blir mer dragigt, med större temperaturskillnader mellan utrymmet precis vid brasan och en bit ifrån den, och att komforten därför kan falla, vilket sannolikt inte är tanken.
Om man inte vill ha det kallt där det sugs in massa kall luft, så får man värma med det andra värmesystemet i huset, som därför kan få jobba minst lika mycket som när man inte eldar.
Eld suger i sig mycket luft. Den varma inomhusluften har du betalt för och det är synd att skicka iväg den. Undertrycket som uppstår när luften sugs in i elden kommer förstås göra att det sugs in kall luft utifrån.
Det innebär att huset blir mer dragigt, med större temperaturskillnader mellan utrymmet precis vid brasan och en bit ifrån den, och att komforten därför kan falla, vilket sannolikt inte är tanken.
Om man inte vill ha det kallt där det sugs in massa kall luft, så får man värma med det andra värmesystemet i huset, som därför kan få jobba minst lika mycket som när man inte eldar.
Kan även tillägga att om du tar luften in ifrån huset, så kan du säkert räkna ut vad som händer med elden om du startar köksfläkten eller paxfläkten i badrummet.......Undertrycket gör att elden brinner väldigt mycket sämre och skorstenen sotar igen.
Jag skulle nog säga att det beror lite på hur ventilationen ser ut i huset. I ett äldre hus med självdrag gör en modern kamin varken till eller från i det stora hela. En standard Conturaspis förbrukar en bråkdel av vad din köksfläkt pumpar ut ur huset så argumenten om att det dras in en väldig massa kall luft håller inte riktigt. För en gammal öppen spis -ja. För en modern braskamin, nej.
Har du reglerad ventilation kan jag se bättre skäl till att ta luft från utsidan - ventilationssystemet kanske kräver det för att fortsätta att fungera bra.
Tyresö - om brasan slocknar när man startar köksfläkten har man andra problem än att brasan slocknar - nämligen att köksfläkten inte fungerar som den borde pga för få och för små tilluftsdon. Åtgärda det så vips funkar både spisen och köksfläkten....
Har du reglerad ventilation kan jag se bättre skäl till att ta luft från utsidan - ventilationssystemet kanske kräver det för att fortsätta att fungera bra.
Tyresö - om brasan slocknar när man startar köksfläkten har man andra problem än att brasan slocknar - nämligen att köksfläkten inte fungerar som den borde pga för få och för små tilluftsdon. Åtgärda det så vips funkar både spisen och köksfläkten....
Skall föröska mig på en slutsats av alla diskussioner i ämnet.
Att ta luften utifrån är BÄTTRE, men det fungerar att ta luften innifrån också.
Sen kan man tvista om skillnaderna i all evighet, men det beror nog mest på hur respektive hus är utformat, planlösning och ventilation.
Jag har nyss installerat braskamin och kom framtill att jag inte installerade rör för utomhusluften då det skulle inneburit för mycket jobb och pengar. (Skulle behövt plocka upp golvet och bila ner en bit i betongplattan då den ligger för när golvet för att få plats med ett ventilationsrör.
Jag installerade två karmventiler i fönstren istället för att öka luftflödet lite, sen öppnar jag ett fönster när jag tänder brasan. Skall bli intressant och se hur det funkar när det blir riktigt kallt och man bättre känner dom kalla luftflödena.
Att ta luften utifrån är BÄTTRE, men det fungerar att ta luften innifrån också.
Sen kan man tvista om skillnaderna i all evighet, men det beror nog mest på hur respektive hus är utformat, planlösning och ventilation.
Jag har nyss installerat braskamin och kom framtill att jag inte installerade rör för utomhusluften då det skulle inneburit för mycket jobb och pengar. (Skulle behövt plocka upp golvet och bila ner en bit i betongplattan då den ligger för när golvet för att få plats med ett ventilationsrör.
Jag installerade två karmventiler i fönstren istället för att öka luftflödet lite, sen öppnar jag ett fönster när jag tänder brasan. Skall bli intressant och se hur det funkar när det blir riktigt kallt och man bättre känner dom kalla luftflödena.
Rätta mig om jag har fel, men brukar inte värmepannor ta förbränningsluften inifrån? De jag sett har gjort det, men dessa var gamla. Om det fungerar för en värmepanna så fungerar det nog även med en kamin som har väsentligt lägre effekt. Det finns nog fördelar med att ta förbränningsluften utifrån, men det fungerar bra annars också.
Erik
Erik
Jag satte en ventil c:a en meter ifrån kaminen i höjd med nederkant fönster. Det var installatören som rådde mig att göra så framför ett tilluftsrör under kaminen. Vi har självdrag i huset.
Märker direkt om nån liten människa i hushållet har stängt tilluften, det blir kallt som f-n i rummen längst bort i huset. Troligtvis drar kaminen in kalluft i rummen då inneluften eldas upp.
Märker direkt om nån liten människa i hushållet har stängt tilluften, det blir kallt som f-n i rummen längst bort i huset. Troligtvis drar kaminen in kalluft i rummen då inneluften eldas upp.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Reserdelar till 80-tal braskamin ( Rökhylla kanske )
Värme allmänt -
Så väljer du rätt eldstad - braskaminer, kakelugnar och pelletskaminer
Artikelkommentarer -
Byta golv - hissa upp braskamin Contura/premodul med skruvfötterna
Golv -
Flyttar till hus med fjärrvärme & braskamin - optimera
Fjärrvärme & Gas -
Braskamin - Contura, Keddy, Scanspis??
Ved, Pellets, Flis