5 154 läst · 26 svar
5k läst
26 svar
Brant ökande byggkostnader
Sida 1 av 2
På konsumentens sida
· 2 938 inlägg
Dyrare el och drivmedel tillsammans med brant ökade priser på trävaror och stål gör att byggkostnaderna ökat 8 procent det senaste året. Den långsiktiga trenden, med trefaldiga kostnader på 22 år, förvärras nu av kriget i Ukraina.
Du kan läsa artikeln här: Brant ökande byggkostnader
Du kan läsa artikeln här: Brant ökande byggkostnader
Redigerat av moderator:
Ja visst kan man beklaga sig om man är så lagd.
Själv är jag glad att jag slipper ligga bakbunden och skjuten i huvudet i en rännsten, eller någon jag känner.
Och jag har inte tänkt klaga på byggpriser just nu.
Så jag har inte tänkt klaga på byggpriser just därför ...
Själv är jag glad att jag slipper ligga bakbunden och skjuten i huvudet i en rännsten, eller någon jag känner.
Så jag har inte tänkt klaga på byggpriser just därför ...
Redigerat:
Trävaror handlas sannolikt som allting annat på marknaden, och försvinner den ryska produktionen ökar efterfrågan på svenska trävaror.HogeN skrev:
Förövrigt handlar artikeln främst om prisökningar som uppstod innan kriget.
Det här.....Mikael_L skrev:
Jag brukar säga. Elpriserna kan dubblas. OCh bränslepriserna likaså.
Jag kan ta den smällen om jag kan rädda en enda civilperson från Putlers krig.
Det är inte läge att gnälla när värsta brotten mot mäsnkligheten sen Hitler och Japan härjade sker en timmes flygresa från oss.
Det är inte längre i-landsproblem. Det är jävla perspektivavsaknad.
För övrigt. Räkna medatt hantverkarpriserna går upp., Många ukrainare som jobbat utomlands som nu är i Ukraina. Och polacker och basltiska hantverkare vill jobba nära hemmet på ett annat sätt. (Fullt förståeligt och sympatiskt)
oftas går så när det skall pressas priser och köpas in för billigt men endå säljas som "närproducerat" och ratar den egna tillgången till en viss mån och vips när det tar slut så blir det stressigt.R Riverground skrev:
lite som här när det byggdes på 50-60-70 talet när villaoljan kostade nästan inget och man sparade in på isoleringen för man kunde "elda på för kråkorna" för det var ju billigt
och hjälper inte att convid härjade och alla satt hemma och började renovera och blev bristvara och nu säljer man förfullt till can.us för dom tänkte till och stängde ner många av sina störresågverk
samt när dom fickparkerade skuttan påtvären i kanalen hjälpte också
men alla priser stiger inget man kan göra åt. dom som har egen skog och möjlighet kan alltid investera i ett sågverk. och inte renovera badrum&kök vart 5e år
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 4 792 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 4 792 inlägg
Det börjar nästan bli osmakligt att läsa och inse hur svårt det är för så många att förstå att inflation är ett av statens verktyg för att beskatta invånare. Att höja skattesatsen på lönespecen i den mängd so. Krävts senaste 2-3 åren hade inte tagits emot väl. Därför beskattar man genom inflation.
Jag lägger ingen värdering i det här och det sista jag gör är att gnälla hur dyrt det är med lyxrenoveringar och annat byggnation när det är kaos i europa.
Men för guds skull titta åtminstone åt rätt håll när ni diskuterar ökade priser..
Jag lägger ingen värdering i det här och det sista jag gör är att gnälla hur dyrt det är med lyxrenoveringar och annat byggnation när det är kaos i europa.
Men för guds skull titta åtminstone åt rätt håll när ni diskuterar ökade priser..
Administrator
· Skåne
· 7 618 inlägg
Jag tror Jonas är något på spåren när han pekar på att kostnaderna för "administration" är lika höga som hela posten byggmaterial i ett byggprojekt. Vad exakt döljer sig bakom den här posten?
Ja du borde kanske läsa lite nationalekonomi, eller närmare bestämt makroekonomi.S SueCia skrev:
Men kort sagt så kostar inflationen statens utgifter i exakt samma grad som övriga samhället, då allt som staten köper för pengarna är lika inflationsutsatt.
Och det betyder i nästa steg att för en extra inflationskrona får staten in ca 30 öre skatt.
Så statskassan blir faktiskt tunnare av inflationen.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 4 792 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 4 792 inlägg
Den enda vägen USA har ur sin situation är att inflatera bort skulden. Jag säger inte att det är Sverige i huvudsak som driver inflationen.Mikael_L skrev:
Ja du borde kanske läsa lite nationalekonomi, eller närmare bestämt makroekonomi.![]()
Men kort sagt så kostar inflationen statens utgifter i exakt samma grad som övriga samhället, då allt som staten köper för pengarna är lika inflationsutsatt.
Och det betyder i nästa steg att för en extra inflationskrona får staten in ca 30 öre skatt.
Så statskassan blir faktiskt tunnare av inflationen.
Därav är inflation ett sätt att sänka relativ skuld utan att ”folket” förstår varför deras köpkraft försvinner