Byggahus.se

Brant ökande byggkostnader

1. HasseTeknik
    Medlem · Uppland · 4 354 inlägg

HasseTeknik

Medlem
    Ja, det är ju inte många nybyggen, som är på 124m2, idag. Var ganska vanligt på 1970-talet.

2. G
    Anonym

gäst

Anonym
    Börja med att avskaffa ROT och höja boräntorna rejält!

3. P
    Medlem · Stockholm · 612 inlägg

Per i Hamrånge

Medlem
    Jag skulle vilja säga att du skojar. "Lyxiga" bilen ligger på firman. Hur mycket lön tycker du är oskäligt? Jag tror de flesta ligger på 30.000 +. Är det en "rik" hantverkare? Visst man kan trixa lite med egen firma för lite "bonus". Men hur mycket sätts av till framtida pension?

4. buspojken
    Byggveteran · Gävle · 1 829 inlägg

buspojken

Byggveteran
    Kan vara de dummaste ja läst sen Jesus gick i kortbyxor, så långt ifrån verkligheten man kan komma

5. buspojken
    Byggveteran · Gävle · 1 829 inlägg

buspojken

Byggveteran
    Va har rot med nybyggnation att göra?

6. klaskarlsson
    Medlem · Stockholm · 4 332 inlägg

klaskarlsson

Medlem
    Lite väl förenklat, och dessutom inte helt självklart kopplat till nybyggnadspriser ??

ROT har ju inte med nybygge att göra, utom möjligen den indirekta kopplingen att renoveringar blir vanligare = mer efterfrågan = högre priser för hantverkare generellt.

Räntan är ingen man bara "häjer" - den sätts beroende på omvärldsfaktorer av vilka vi endast kan påverka en del på nationell nivå, och man måste också beakta hur konjuktursänkande en sådan åtgärd skulle bli

/K

7. B
    Anonym

Bossebedrup

Anonym
    Håller med.

Snickarna är överfulla med jobb. Tar bara jobben där de lyckas med att skinna köparen av tjänst.

Rot är ett jäkla skit. De enda som tjänar på det är hantverkarna.

Bara att ta in polaker. Men facket och svenska byggare svartmålar alla!
    Nästan rasistiskt!

Jag tror jag skall säga upp min sjuksköterska tjänst och börja skruva gips på peab istället.
    Dom tjänar väl dubbelt upp mot mig.

8. G
    Anonym

gäst

Anonym
    "Bossebedrup" - "facket och svenska byggare svartmålar alla!
    Nästan rasistiskt!"

Säger han och svartmålar därmed alla svenska byggare, nästan rasistiskt.

Sicken bitter en...

9. G
    Anonym

gäst

Anonym

Materialkostnader

Hur ser det ut på byggena med resursslöseri?
    Stämmer det att materialspillet på byggena är stora?
    Har fått detta från en relativt säker källa.
    Finns det någon på forumet som kan bekräfta eller dementera?

10. P
    Medlem · Västra Götalands · 373 inlägg

Poxeman

Medlem
    Det är mycket billigare att slösa material än timmar på ett bygge.
    Köper vi för lite material så riskerar vi snickare som står still och därmed att de bromsar övriga discipliner.

• Laddar…
  11. M
    Medlem · Västernorrland · 27 inlägg

Mickepet

Medlem
    Skulle gärna se en undersökning där man undersöker om rot är en anledning till de skenande byggkostnaderna. Som lekman kan man bara säga att det verkar som bristen på konkurrens gjort att priserna kunnat höjas obehindrat. Visst kan man skylla på "kraven" men enligt mig har priserna höjts för att byggarna har kommit undan med det. Material är även mycket billigare i Europa. Skulle man kunna halvera byggkostnaderna? Ja. Men få är villiga.(vilket är lätt att förstå)

12. M
    Medlem · Västra Götaland · 2 923 inlägg

Marcussjogren

Medlem
    Svår undersökning att göra, men intressant. De hantverkare som jag pratade med då RUT/ROT infördes höjde sina priser markant i samband med detta, vi snackar typ 20-30% rakt av på timpengen. Många av dem var dock inom inom städbranschen och inte bygg.

13. M
    Medlem · Västernorrland · 27 inlägg

Mickepet

Medlem
    Lönerna har inte hängt med (var en nyhet om att gränsen var nådd) så antingen måste byggkostnaderna sänkas eller stoppad så lönerna (inflationen) kommer ikapp.
    För mig som söker lägenhet kan jag bara säga att de bästa lägenheterna är de som byggdes i miljonprogrammet(inte alla dock) men dessa är de med lägst månadsavgift (och ännu bra utgångspriset) då byggde man med kvalitet (stor yta) samtidigt med låg pris. OBS! Menar inte skräckexempel i Stockholm förorterna.

14. N
    Medlem · Örebro · 1 511 inlägg

Nils82

Medlem
    Många anledningar till detta.......några har redan nämts.
    Det faktum att fördelningen av pengar/vinster barkat iväg till näringslivets fördel tror jag också spelar in. Vinstkraven är högt ställda samtidigt som skillnad mellan rik och fattig ökar enormt.
    I praktiken öser konsumenten ner pengar i näringslivets fickor.........hur medlen senare fördelas kan man själv fundera över. Men det känns ju inte som om det flödar av skattemedel som gemene man får ta del av.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.